کدام مواد غذایی برای کودکان مفیدتر است

یک رژیم غذایی مغذی و متعادل یکی از مهم ترین نکته  برای کودک در حال رشد است. کودکان انرژی و مواد مغذی بالاتری نیاز  دارند  که متفاوت از بزرگسالان است. در مرحله رشد، بدن نیاز  به ویتامین ها و مواد معدنی خاص برای رشد مناسب دارد.شیوه زندگی و مشغله کاری والدین سبب شده است که زمان مناسبی برای  تغذیه سالم کودک نداشته باشند. اما فست فود و بسیاری از وعده های غذایی آماده  دارای مواد مغذی نیستند  و اغلب چربی و قند محتوای بالا سبب چاقی کودکان می شود. اگر فرزندتان بدغذا است حتما دائم به دنبال تغذیه کودک و غذای کودک می‌گردید. اگرچه مثل قدیم کودک سالم را کودکی نمی‌دانند که چاق و تپل باشد اما کودکی که زیادی لاغر و بدغذا باشد هم ممکن است دردسرساز باشد. کودکان به دلیل جنب و جوش زیاد و مساله رشد کودک نیازمند غذای مقوی هستند و تغذیه کودکان یک چالش اساسی برای والدین است.

در اینجا به بیان برخی از مواد مغذی و غذاهای مناسب و سالم برای کودکان خواهیم پرداخت : توت ها : دادن توت های شیرین و خوشمزه به کودک نمی تواند کار زیاد دشواری باشد. توت ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک بسیار مفید هستند و می توانند التهاب را در سنین پایین کاملا از بین ببرند. طعم خوب این میوه باعث می شود کمتر کودکی به آن نه بگوید و شما نیز مطمئن خواهید شد فرزندتان به صورت روزانه فیبر خوراکی و دیگر ویتامین ها را دریافت می کند. برای مثال می توانید توت ها را در ماست بریزید و به کودک بدهید.

شیر :  برای کودکان  بسیار خوب است. کلسیم و فسفر، دو ماده  معدنی مهم در شیر، برای  سلامت استخوانها، دندانها و ناخن ضروری است. همچنین  ویتامین D،  موجود در آن یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان  است.به علاوه، شیر حاوی  سایر مواد مغذی برای رشد مانند پروتئین، روی و ویتامین های A، B2 (ریبوفلاوین) و B12  است.  همچنین دارای ید، نیاسین و ویتامین B6  است شیر کامل به کودکان تا دو سالگی بعد از آن  یک تا دو لیوان شیر در روز برای کودکان در حال رشد ضروری است. اگر فرزندان شما  شیر ساده را دوست ندارد، آن را بشکل پودینگ یا کاسترد درست کنید.

املاحی مانند روی و آهن : در رشد و تکامل نقش حیاتی داشته و در صورت کمبود، کودک به عقب ماندگی های ذهنی و جسمی دچار شده و کم‌خونی های عارضه‌دار را به دنبال دارد. پرخاشگری، اضطراب، خواب زیاد یا کم به طور غیر عادی، بی حال و ضعف از علائم کم خونی هستند که ۵۰ درصد کم خونی ها ناشی از کمبود آهن است. منابع خوب برای آهن، گوشت قرمز، بوقلمون، اسفناج و حبوبات و آلو بخارا هستند. روی مهم ترین ماده معدنی در بدن میباشد که در رشد استخوان ها، افزایش اشتها و ترمیم زخم ها و کمک به تقویت حس چشایی و بویایی و تنظیم خواب و رشد عمومی بدن بسیار مفید است.

ماهی سالمون : ماهی سالمون کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است ولی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است. امگا ۳ها چربی‌های مفید و سالمی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست. ماهی های چرب مانند ماهی سالمون منبع غنی اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای رشد و عملکرد مغز ضروری هستند. مصرف میزان کافی این اسیدهای چرب می تواند به بهبود مهارت های ذهنی کودک کمک کنید.

کره بادام زمینی : با اینکه به نظر می‌رسد کره بادام زمینی و ژله در بیشتر منازل یافت می‌شود، اما بسیاری از والدین از ترس حساسیت‌های غذایی و داشتن چربی زیاد، آن را در برنامه غذایی کودک قرار نمی‌دهند. کره بادام زمینی چربی نسبتاً بالایی دارد؛ اما بیشتر آن چربی‌های غیراشباع هستند (مونو و پلی) و بهتر از اسیدهای چرب اشباعی هستند که در بسیاری از مواد غذایی چرب وجود دارند. ضمن اینکه کره بادام زمینی با چربی کاهش یافته نیز در دسترس است و اگر از نوع غنی‌شده با ویتامین استفاده کنید، ویتامین A، آهن، ویتامین E، ویتامین B6، اسیدفولیک، منیزیم، روی و مس مورد نیاز کودکتان را نیز تأمین خواهید کرد؛ بادام زمینی منبع خوب پروتئین است.

ماست : منبع غنی کلسیم و پروتئین است که سبب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. همچنین سبب کاهش باکتری‌های مضر دستگاه گوارش می‌شود. می‌توانید همراه ماست کم‌چرب برای کودک خود تکه‌های میوه را با آن مخلوط نمایید و به عنوان میان‌وعده برای کودکتان سرو کنید.

مرغ : پروتئین موجود در مواد غذایی از جمله مواد مغذی مهم است که به عضله سازی در بدن کودکان کمک شایانی می کند ، به همین دلیل، مرغ یک گزینه عالی و بدون چربی برای رشد و سلامتی کودک کوچک شما است. مرغ به راحتی در دسترس بوده و مقرون به صرفه تر از انواع دیگر گوشتها است، کاربرد فراوانی در تهیه ی انواع غذاها دارد. طعم خوشمزه ی مرغ باعث شده است که شما بتوانید آن را به برنج، سوپ، خورش و غذاهای دیگر اضافه کنید. به عنوان یک مادر سعی کنید برخی از دستورالعمل های آنلاین برای تهیه غذاهای متنوع با مرغ را یاد گرفته و تنقلات خوشمزه ای همراه با مرغ در غذای کودک خود آماده کنید.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com