کدام مواد غذایی برای سنگ کلیه مضر هستند

بدون شک می‌دانید که کلیه‌ها چه نقش مهمی در ادامه ی حیات بدن دارند. این اعضای کوچک لوبیایی شکل وظیفه ی دفع ضایعات را بر عهده دارند. در واقع همین دو عضو کوچک واقع در دو طرف ستون فقرات روزانه ۲۰۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند و دو چهارم ضایعات آماده برای دفع را از طریق ادرار از بدن خارج می سازند. آنچه واضح است، کلیه‌های سالم برای سم‌زدایی و دفع ضایعات بدن لازم و ضروری اند. سنگ کلیه به علل متفاوتی مثل سابقه ی خانوادگی و یا تغذیه ی نامناسب به وجود می آید که با توجه به نوع سنگ و شرایط بیمار درمان می شود. سنگهای کلیوی رسوبات سختی هستند که در درون کلیه های شما و از نمک های اسیدی و املاح ساخته می شوند. سنگ کلیه یک بیماری بسیار شایع است که برای کنترل آن باید غذاهای مفید و مضر برای بیماران سنگ کلیه را شناخت.

در اینجا به معرفی برخی از مواد مضر برای سنگ کلیه خواهیم پرداخت : سدیم : شانس شما برای رشد سنگ های کلیه وقتی افزایش می یابد که سدیم زیادی بخورید. سدیم بخشی از نمک است. سدیم در بسیاری از غذاهای کنسروی، بسته بندی شده و فست فودها وجود دارد. همچنین در بسیاری از ادویه جات، چاشنی، و گوشت وجود دارد. با یک متخصص بهداشت و درمان در مورد این که چقدر سدیم باید در چیزی که می خورید صحبت کنید. به نکاتی برای کاهش مصرف سدیم خود مراجعه کنید.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی : اگر مراقب تناسب اندام تان هستید و محصولات غذایی به خصوص نوشیدنی‌های رژیمی را در الویت رژیم غذایی خود گذاشته‌اید بیشتر حواستان را جمع کنید. اکثر افراد به سمت مصرف محصولاتی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌روند تا قند کمتری جذب کنند غافل از این که محصولات غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد. اگر عادت کرده‌اید که قهوه‌تان را با این شیرین‌ کننده‌های شیرین می‌کنید یا حتی برای طبع انواع شیرینی‌جات از این شیرین‌کننده‌ها استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد و طولانی مدت شیرین‌کننده‌های مصنوعی عملکرد کلیه‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند. بنابراین بهتر است به جای این نوع ترکیبات مصنوعی از عسل که یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی و مفید است برای شیرین کردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه یا شیر و غیره استفاده کنید.

برخی نوشیدنی ها : نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی از آبمیوه‌ها خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند و احتمال بروز نارسایی کلیوی را نیز بیشتر می‌کنند. اگر با نوشیدن آب خالی مشکل دارید می‌توانید داخل آن میوه‌های ریز یا یک برش لیموترش بیندازید و میل کنید. آب انار نیز یکی از آن نوشیدنی‌های مفید است که می‌توانید به‌عنوان یک نوشیدنی سالم استفاده کنید.

لبنیات : کلیه ها برای اینکه سالم بمانند باید بین مقدار کلسیم و فسفر توازن ایجاد کرده و از ازدیاد این نوع مواد معدنی جلوگیری کنند. همچنین کلیه های بیمار به راحتی نمی توانند مقدار اضافی کلسیم یا فسفر را کاملا از بدن خارج کنند. از طرف دیگر، کلیه برای پاکسازی فسفر اضافی بدن، به جای دفع آنها از بدن، از کلسیم موجود در مغز استخوان استفاده کرده و بدین ترتیب سعی می کند بین این دو ماده معدنی توازن ایجاد نموده و فسفر زیاد موجود در محصولات لبنی را کنترل کند. بنابراین، مصرف زیاد لبنیات برای بیماران کلیوی زیاد ایمن نیست و لازم است مقدار مصرف لبنیات در این بیماران توسط متخصص تغذیه تعیین شود.

کم کردن پروتئین حیوانی : خوردن پروتئین حیوانی ممکن است باعث افزایش شانس شما در ایجاد سنگ های کلیه شود. یک متخصص بهداشت و درمان می تواند به شما بگوید که خوردن پروتیین حیوانی را محدود کنید، از جمله ، گوشت گوساله، مرغ، تخم مرغ، ماهی و صدف، شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی.

داروی مسهل قوی : این بیماران دچار سنگ کلیه توجه کنند که مسهل‌های قوی برایشان مناسب نیست بلکه با خوردن انجیر، روغن زیتون در غذایشان کمی آن را ملین کنند.

کافئین : اکثر مردم دنیا هر روز از کافئین به عنوان یک خوراکی اصلی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. متاسفانه کافئین به راحتی موجب وابستگی می شود؛ به ویژه که بیشتر مردم از آن برای رفع خستگی و به دست آوردن هوشیاری در صبح استفاده می کنند. اما از آنجا که کافئین به شدت سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می کند، تاثیر بسیار بدی روی کلیه ها و عملکرد آنها می گذارد. بیشتر کسانی که دچار بیماری های کلیوی هستند، معمولا برای مدتی کافئین فراوان مصرف کرده اند. مصرف زیاد و طولانی مدت کافئین باعث افزایش میزان استخراج کلسیم از مغز استخوان شده و در نتیجه منجر به تولید سنگ کلیه می شود.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com