شایع ترین سرطان ها کدامند

می توان گفت سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیمارهای مزمن تنفسی چهار بیماری غیرواگیر هستند که در عوامل خطر مشخصی مانند تغذیه نامناسب، استفاده از سیگار و دخانیات، استفاده از الکل و فعالیت بدنی کم، ریشه دارند. برعکس کشورهای توسعه یافته، سرطان معده در کشورهای جهان سوم در حال افزایش است و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و کاهش فقر در کاهش سرطان نقش موثری دارد. به ترتیب سرطان پوست با شیوع ١٤ درصد، سرطان معده با شیوع ١٢ درصد، سرطان مثانه با شیوع ٩ درصد، سرطان پروستات با شیوع ٨ درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع ٨ درصد و سرطان ریه و مری با شیوع ٦ درصد از شایع ترین سرطان ها در مردان است.

در اینجا به بیان برخی از شایعترین سرطان ها در بین خانم ها و آقایان خواهیم پرداخت : سرطان پروستات، رایج ترین سرطان در بین آقایان : در سال ۲۰۱۲ میزان موارد جدید ابتلا به سرطان پروستات ۷۱ هزار مورد تخمین زده شد. سرطان پروستات رایج ترین سرطان ها بین آقایان می باشد و در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میزان ابتلا به این بیماری ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش این سرطان به افزایش سن و بهبود تکنیک های تشخیصی مربوط می شود. بیشترین افراد مبتلا مردان بین ۶۰ تا ۹۰ سال هستند. در واقع ۷۰ درصد موارد ابتلا بعد از ۶۵ سالگی بروز می کند. با افزایش امید به زندگی در مردان، از هر ده مرد بیش از یک مرد در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می شود. امروزه تشخیص زودهنگام باعث کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری می شود. متاسفانه این سرطان در میزان مرگ و میر در رتبه سوم بعد از سرطان ریه و سرطان کلورکتال قرار دارد.

سرطان نای و ریه : سرطان نای و ریه در میان مردان وزنان یکی از کشنده‌ترین سرطان ها است که این دوسرطان جان ۸۷ هزار زن و۷۲ هزار مرد را در سال گذشته گرفته است. سرطان ریه  کشنده تر از سرطان پانکراس، سینه و سرطان روده بزرگ است، با توجه به این واقعیت که علائم سرطان ریه اغلب خاموش هستند و زمانی خود را نشان می دهند که سرطان در مراحل پایانی است. سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و کاهش وزن همه نشانه هایی از سرطان ریه است که بسیاری از مردم آن را جدی نمی گیرند.

مرگبارترین سرطان در بین خانم ها : در سال ۲۰۱۲ میزان موارد جدید ابتلا به سرطان سینه ۴۸۷۶۳ مورد تخمین زده شد. در بین خانم ها، سرطان سینه با حدود ۱۱۸۸۶ قربانی مرگبارترین سرطان محسوب می شود. بعد از این بیماری، سرطان ریه و سرطان کلورکتال ازدیگر سرطان های مهلک در بین خانم ها هستند. اگر سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، از هر ۱۰ مورد ۹ مورد قابل درمان است. امروزه بیماریابی سرطان سینه ساده ترین روش برای مقابله با این سرطان است. انجام ماموگرافی نیز به عنوان یک آزمایش خوب برای تشخیص در مراحل ابتدایی سرطان بسیار موثر است. علاوه بر این، معاینه سینه توسط خود فرد نیز اهمیت زیادی دارد و اولین عمل هر خانمی در جهت پیشگیری از ابتلا محسوب می شود.

طبق گزارش‌های کشوری مربوط به سال ۹۳،  شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران در زنان، سرطان پستان بوده که بیشترین میزان بروز را دارد و سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده در مراتب بعدی قرار میگیرد. به جز سرطان‌های پوستی، به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر ١٣٠ نفر از زنان به سرطان مبتلا می‌شوند. در عین حال باید توجه کرد که میزان بروز سرطان در مردان بیش از زنان است و بر اساس آمار ١٥٧ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در مردان به سرطان مبتلا میشوند و سرطان معده هم در راس سرطان‌های مردانه قرار می‌گیرد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com