دلایل اصلی بوی بد دهان چیست

بوی بد دهان از جمله بد ترین آزاری است که یک فرد می تواند برای اطرافیان خود ایجاد کند. بوی بد دهان هم همچون بوی بد عرق آزار دهنده است و سبب ناراحتی اطرافیان و یا حتی تاثیر منفی بر وجه اجتماعی فرد شود.گاهی بوی بد دهان مربوط به بهداشت دهان و دندان نیست و می‌تواند ناشی از مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده باشد. بوی بد دهان عبارت است از بوی ناخوشایندی که هنگام تنفس یا صحبت کردن شخص به مشام می رسد. اهمیت بوی بد دهان به حدی است که در برخی افراد باعث وسواس می شود به طوری که دایما به بوی دهان خود مشکوک اند در حالی که دهانشان بویی ندارد. روش ساده تشخیصی آن به این ترتیب است که روی یک دستمال یا کف دست خود بدمید و بلافاصله بو کنید. هر چند راه مطمئن تر پرسیدن در مورد بوی دهانتان از نزدیکانی است که به آنها اطمینان دارید.

دلایل مختلفی برای بوی بد دهان وجود دارد که به بیان برخی از رایج ترین آنها می پردازیم : عادات بد در بهداشت دهان و دندان : شاید باور نکنید، اما طبق گفته دکتر مارگارت میشل -دکترای جراحی دهان و دندان- بسیاری از افراد حتی قبل از خواب هم دندان های خود را مسواک نمی زنند! همچنین اغلب آنها، در طول روز فقط برای یک وعده و آن هم برای ۱۰ ثانیه دندان های خود را مسواک می کنند. در واقع، لازم است که حداقل روزی دو بار دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید. تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان و همینطور پاک کردن سطح زبان با استفاده از مسواک و زبان‌پاک‌کن نیز توصیه می شود. باقی مانده مواد غذایی در بین دندان ها و روی زبان، نه تنها بوی بد دهان را ناشی می شود، بلکه منجر به بروز عوامل جدی تری مانند پلاک و بیماری های لثه و دندان نیز می شود.

نارسایی کلیه :  بوی مثل مهی دهان همواره به دلیل خوردن غذای دریایی نیست بلکه دهانی که بوی ماهی، بوی شبیه به ادرار یا بوی چیزی شبیه به آمونیاک می دهد نشان دهنده نارسایی کلیه است. وظیفه کلیه ها این است که با تولید ادرار، مواد شیمیایی سمی را از بدن بزداید. در نارسایی کلیه که معروف به بیماری کلیوی مرحله نهایی نیز است، کلیه ها آنقدر آسیب می بینند که قادر به تصفیه خون از مواد سمی و فضولات نیستند.  وقتی که چنین اتفاقی می افتد، مواد سمی خطرناک و فضولات از خون تخلیه نشده و درون بدن جمع می شوند و تقریباً هر بخش بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. بوی مثل ماهی دهان وقتی اتفاق می افتد که نارسایی کلیه بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد و مشکلات تنفسی را موجب می شود.

زبان : سطح زبان مملو از پرزهای چشایی است که طبعا بین پرز ها، شیارها و فضا هایی تشکیل می شود به طوری که عمق این شیار ها خصوصا در قسمت خلف زبان بسیار بیشتر است. این فضاها منطقه مناسبی برای تجمع موادغذایی، رشد و تکثیر باکتری های گرم منفی است. مشکل بوی بد دهان در بسیاری از بیماران با تمیز کردن دائمی سطح زبان برطرف می شود.

دندان های مصنوعی : دندان های مصنوعی، اغلب در بوی بد دهان نقش دارند. اما در اغلب موارد، دلیل این بوی بد، عدم مراقبت صحیح از این دندان ها است. دندان مصنوعی، هرگز جایگزین دندان های طبیعی نمی شوند و می توانند محل مناسبی برای رشد قارچ ها، پلاک ها و باکتری ها باشند. در خصوص نحوه نگهداری از دندان های مصنوعی، از دندان پزشک خود سوال کنید. علاوه بر آن باید توجه داشته باشید که لازم است هر پنج تا هفت سال یکبار، دندان های مصنوعی خود را عوض کنید.

رفلاکس اسید معده : این شرایط باعث می شود اسید معده مسیر اشتباهی برود و وارد مری شود (لوله ای که گلو را به معده متصل می کند). این مشکل باعث می شود دهان شما طعمی ترش مزه بگیرد و مقداری غذا یا مایع وارد دهان شود. به علاوه این اسید می تواند به گلو و دهان آسیب بزند و زمینه را برای رشد باکتری هایی که باعث بوی دهان می شوند، فراهم می کند.

سینوس، مخاط بینی و لوزه ها : چنانچه مشکلات سینوسی دارید، ممکن است که مخاط آلوده به گلو برسد و در اثر تنفس در آنجا انباشته شود. در این صورت، این ترشحات انبار شده، بوی بسیار بدی را از گلو به دهان انتقال می دهند. همچنین مواد غذایی و باکتری هایی که در لوزه های شما گیر می کنند نیز می توانند از عوامل بوی بد دهان باشند.

براکت های ثابت ارتودنسی : این براکت ها اگر به خوبی تمیز نشوند محل مناسبی برای گیر غذایی و بد بویی دهان به حساب می آیند. به طور معمول متخصص ارتودنسی تذکر لازم را برای تمیز کردن مرتب براکت های ثابت ارتودنسی  به شما می دهد. همچنین جرم هایی که در زیر خط لثه متراکم و چسبنده قرار گرفته اند نیز نقش بسیار اساسی در ایجاد بیماری های لثه و بد بویی دهان دارند.

قطع تنفس در خواب :  بوی بد دهان که پس از خواب شبانه رخ می دهد امری طبیعی است زیرا در طول خواب، تولید بزاق کاهش می یابد و در نتیجه برای باکتری های تولیدکننده بود فرصتی ایجاد می شود تا تکثیر و رشد کنند اما تولید کم بزاق در طول شب گاهی اوقات می تواند به این دلیل باشد که دهان خود را برای مدت طولانی باز نگه داشته اید.  افرادی که دچار اختلالات خواب مانند قطع تنفس در خواب و خرخر کردن هستند، برای تنفس از بینی خود دچار مشکل می باشند و در نتیجه از دهان خود تنفس می کنند و این کار باعث بوی بد دهان خود تنفس می کنند و این کار باعث بوی بد دهان می شود.

منبع و ماخذ : www.pishrotebpersia.com