بهترین روش ها جهت درمان سردرهای رایج چیست

درد از جمله حالاتی ست که به هر دلیل از جمله آسیب به بدن و یا بیماری در بدن ایجاد می شود و احساس ناخوشایند و بی قراری در فرد ایجاد می کند و او را ترغیب می کند که هر چه سریع تر به دنبال راه حلی باشد. بیشتر افرادی که دچار سر درد می شوند برای درمان سریع این مسئله به خوردن انواع مسکن ها روی می آورند در صورتی که این کار عوارض جبران ناپذیری دارد. چگونگی درمان سردرد با موثرترین و کم عوارض‌ترین روش یکی از چالش‌های هر فردی است که دچار سردرد می‌شود. سردرد یکی از بیماری‌های بسیار رایج در بین مردم است که معمولا بیشتر افراد را روزانه درگیر خود می‌کند. استرس، کم آبی، خستگی، مشکلات چشم و بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند این حالت را تشدید کنند. درمان‌های بسیاری برای سردرد وجود دارد که بسته به علت سردرد می‌توان به کار برد.

در اینجا به بیان برخی روش های موثر جهت درمان سردرهای رایج خواهیم پرداخت : در مان سردردهای تنشی : این سردردهای شایع – را بزرگ سالان تجربه می کنند – معمولا ملایم تا متوسط هستند، با فشار شدید و فشرده در هر دو طرف سر مشخص می شوند. اگر چه این سردردها بسیار رایج است، اما معمولا به مدت زمان طولانی و بین ۲۰ دقیقه و دو ساعت دوام نمی آورند. تشخیص ، مدیریت و اجتناب از محرک ها ممکن است به اینجا کمک کند. روش های تمدد اعصاب؛ یک رژیم متعادل و سالم؛ و بقیه نیز می توانند کمک کننده باشند . در مقابله با سردردهای واکنشی از نوع تنشی، میتوان از داروهای ضد افسردگی استفاده کرد برخی از داروهای ضد افسردگی نیز می توانند به پیش گیری از حملات کمک کنند.

استفاده از سیب : چنانچه سردردهای میگرنی به سراغ شما آمد از سیب استفاده کنید؛ این میوه سطح اسید بدن را متعادل می کند هم چنین بوییدن سیب هم به تسکین درد و کاهش زمان آن کمک می کند. استفاده از یک لیوان مخلوط سرکه سیب و آب نیز کاهش درد موثر است.

تنفس صحیح : تنفس یکی از راهکارهای کنترل میزان اکسیژن خون و بهبود کارکرد مغز و  درمان سردرد  است. سردردها گاهی به کمک تنفس‌ها می‌توانند عضلات سر را تسکین دهند. یک مکان آرام و یک صندلی کاملا راحت در منزل پیدا کنید و همیشه هنگام سردرد به آن مراجعه داشته باشید. تنفس‌های آرام و ریتمیک انجام دهید، پنج ثانیه نفستان را نگه داشته و پنج ثانیه مجدد نفس بکشید. این کار سبب می‌شود انقباض ماهیچه‌های شما کاهش یابد با کمک تکنیک‌های آرام سازی پیشرفته می‌توانید بر روی تک تک عضلات بزرگ بدن‌تان تمرکز داشته باشید. از انگشتان پا شروع کرده و تا فرق سر خود ادامه دهید.

نوشیدن مقدار کافی آب : کم‌آبی در بدن منجر به سردرد می‌شود. به‌محض شروع سردرد، یک لیوان بزرگ آب بنوشید و در طول روز نوشیدن فنجان‌های کوچک آب را ادامه دهید. به‌مرور دردتان کاهش می‌یابد. مردها باید روزانه ۱۳ فنجان (۳ لیتر) و زن‌ها ۹ فنجان (۲٫۲ لیتر) آب بنوشند.

دمنوش ریشه‌ی زنجبیل : زنجبیل به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کند. این گیاه دارویی هم‌چنین با حالت تهوعی که غالبا بعد از این سردردهای عذاب‌آور ایجاد می‌شود، مبارزه می‌نماید. این درمان خانگی تقریبا به سرعت یک قرص آسپیرین می‌تواند سردردتان را کاهش دهد. به علاوه مزیت ریشه‌ی زنجبیل نسبت به آسپیرین این است که لازم نیست نگران مصرف بیش از حد آن باشید.

مدیریت استرس : اولین قدم مهمی که می‌توانید برای پیشگیری از بروز سردردهای عصبی بردارید، کنترل استرس‌تان است. استرس نه تنها عاملی برای سردردهای عصبی است بلکه می‌تواند درد را هم تشدید کند. راههای زیادی برای کنترل و مدیریت استرس وجود دارد: دوش آب گرم بگیرید تا عضلات تحت تنش‌تان آرام شوند، در یک اتاق ساکت به یک موزیک ملایم گوش دهید، کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید مثلا باغبانی یا نقاشی، یک کتاب انگیزشی مطالعه کنید، بیرون بروید و قدم بزنید و از طبیعت لذت ببرید، تکنیک‌های کنترل استرس مانند تنفس عمیق، بوگا، مدیتیشن، تجسم سازی و … را تمرین کنید و ورزش کنید چون روی سطح فشار خون‌تان هم اثر مثبتی دارد.

ویتامین B-Complex : ویتامین‌ها نقش موثری در درمان سردرد دارند. کمبود بسیاری از ویتامین‌ها می‌تواند سبب عامل بروز سردرد شود. به عنوان مثال ویتامین‌های گروه B  نقش مهمی در تشکیل نوروترانسمیترها از جمله سروتونین دارند. افرادی که مبتلا به میگرن هستند دچار کمبود سروتونین می‌باشند. مصرف ویتامین B می‌تواند به بهبود عملکرد مغز، افزایش گردش خون و کاهش استرس ذهنی کمک کند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com