روغن نارگیل اصل چه خواص و مزایایی دارد

روغن نارگیلروغن نارگیل یکی از غنی ترین منابع روغن اشباع به شمار رفته و حدود ۹۰% از اسیدهای چرب موجود در آن، به حالت اشباع می باشند. هر چند در گذشته روغن نارگیل به دلیل برخورداری از مقادیر بالای چربی اشباع، ماده ای مضر محسوب می شد، اما داده های جدید نشان می دهد که چربی های اشباع بی ضرر هستند. در واقع نتایج حاصل از مطالعات بسیار گسترده بر روی صدها هزار نفر، نادرست بودن فرضیه “تاثیر مصرف روغن اشباع شده بر گرفتگی عروق” را به اثبات رسانده است. مزایای روغن نارگیل و استفاده از آن فراتر از آن چیزی است که اکثر مردم درک می کنند و نه تنها آن را به مواد غذایی خاص تبدیل میکند، بلکه می تواند به آسانی جایگزین بسیاری از محصولات زیبایی سنتی باشد. این روزها نام روغن نارگیل بیشتر بر سر زبان ها افتاده، چون یک روغن چندکاره است. روغن نارگیل علاوه بر اینکه خوراکی بوده و برای تهیه غذا مناسب است، در حوزه ی سلامت و زیبایی نیز کاربردهای زیادی دارد. این روغن خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی طبیعی دارد و شما را از بسیاری از مشکلات روزمره ی پوست و مو خلاص کند.

در اینجا با برخی از کاربردها و مزایای این ماده مفید بیشتر آشنا می شویم : خواص روغن نارگیل در کاهش تشنج : رژیم غذایی کتوژنیک، مبتنی بر مصرف مقادیر بسیار کم کربوهیدرات و مقادیر بسیار زیاد چربی، در سال های اخیر به منظور درمان اختلالات مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. این رژیم غذایی منجر به افزایش شدید غلظت کتون در خون می شود. این نوع رژیم برای افرادی که از بیماری صرع رنج می‌برند تجویز می‌شود تا میزان کتون‌های خون آن ها افزایش یابد. تری گلیسیریدهای دارای زنجیره ی متوسط موجود در روغن نارگیل به سمت کبد رفته و تبدیل به کتون می‌شوند که برای مقابله با حملات صرع مفید است. این رژیم غذایی می تواند نرخ تشنج را در کودکان مبتلا به صرع به میزان چشمگیری کاهش دهد، حتی کودکانی که مصرف داروهای گوناگون نیز موجب بهبود وضعیت آنها نشده باشد.

مزایای روغن نارگیل جهت مراقبت از پوست : روغن نارگیل یک روغن عالی برای ماساژ پوست به شمار می‌رود. این روغن بعنوان یک مرطوب‌کننده روی همه انواع پوست ازجمله پوست‌های خشک تاثیری عالی دارد. فواید روغن نارگیل روی پوست با روغن معدنی قابل‌مقایسه است. اما برخلاف روغن معدنی، احتمال بروز عوارض‌جانبی روی پوست وجود ندارد. درنتیجه می‌توان گفت روغن نارگیل محلولی قابل‌اعتماد برای پیشگیری از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست است. همچنین ایجاد چین و چروک و شُل‌شدگی پوست که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود را به تاخیر می‌اندازد.

نرم و درخشان کننده طبیعی موها : اگر ترکیبات نرم کننده ی موها را به دقت بخوانید، احتمالا با نام روغن نارگیل برخورد خواهید داشت. این روغن طبیعی و قوی به خوبی جذب موها می شود و آنها را به طور عمقی نرم می کند. می توانید مقداری از این روغن را به موهایتان بمالید، شانه بزنید و اجازه دهید یک شب روی سرتان بماند تا تاثیر آن را به وضوح مشاهده کنید. این کار باعث تغذیه و تقویت موها می شود. روغن نارگیل جذب موها شده و پروتئین از دست رفته را جبران می کند.

مزیت روغن نارگیل در سیستم گوارش : روغن نارگیل اگر در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد، سیستم گوارش بدن را ارتقاء بخشیده و درنتیجه از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به معده و هضم غذا جلوگیری می کند. چربی های اشباع موجود در ین روغن خواص ضد میکروبی دارند و به مقابله با باکتری ها، قارچ ها، و انگل های مختلف که موجب سوءهاضمه می شوند، کمک می کند. روغن نارگیل همچنین  به جذب سایر موادمغذی مثل ویتامین ها، موادمعدنی و آمینواسیدها نیز کمک میکند.

مزیت روغن نارگیل در تقویت حافظه و درمان آلزایمر : تحقیقات جدید نشان داده که این روغن در افرادی که نشانه هایی از آلزایمر را دارند و به صورت روزانه دو بار از این روغن استفاده می کنند باعث کم شدن علائم ، تقویت کننده حافظه و حتی در درمان افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند نیز مفید بوده است.

خواص روغن نارگیل برای لاغری و کاهش وزن : روغن نارگیل برای کاهش وزن بسیار مفید است. این روغن حاوی اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و متوسط است که به از بین بردن وزن اضافی کمک می‌کند. همچنین گوارش غذاها را تسهیل کرده و عملکرد غده تیروئید و سیستم آنزیمی بدن را تنظیم می‌کند. از این گذشته، متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را با کاهش فشار روی لوزالمعده  افزایش می‌دهد و درنتیجه انرژی بیشتری سوزانده و به افراد چاق و آنها که اضافه‌وزن دارند برای کاهش‌وزن کمک می‌کند. به همین دلیل است که افرادیکه در مناطق ساحتی و استوایی زندگی می‌کنند و روزانه از این روغن بعنوان روغن آشپزی استفاده می‌کنند، معمولاً چاق نیستند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com