روش های مناسب جهت افزایش اشتها کودک چیست

داشتن تغذیه مناسب در کودکان سیار مهم و ضروری است. زیرا مهم ترین سیکل رشد در این سن پایه ریزی می شود. به همین دلیل موضوع تغذیه در کودکان بسیار مهم و پزشکان همیشه بر روی آن تاکید دارند.عادات غذایی کودکان از هشت ماهگی شکل می گیرد و پس از آن غذاخوردن با خلق و خو، روابط و رفتارهای کودک پیوند می خورد. به این معنا که از آنها تاثیر می پذیرد و برای مثال ممکن است به دلیل لجبازی یک غذا یا خوراکی خاص را نخورد. شاید شما هم یک کودک کم‌غذا یا بد‌غذا دارید و ساعت‌های زیادی را صرف تشویق و افزایش میل او به خوردن غذا می‌کنید. برای افزایش اشتهای کودک روش‌های مختلفی وجود دارد. سعی کنید که روش‌ها را به درستی یاد بگیرید و با آرامش و خونسردی توجه‌ی کودک را به غذا خوردن و لذت بردن از آن جلب کنید.

در سعی خواهیم داشت روش هایی مناسب و موثر جهت افزایش اشتها کودک را بیان نماییم : قدرت تمرکز در کودکان کمتر و شیطنت در آنها بیشتر است : والدین ضمن آگاهی از این نکته باید به کودکان اجازه تحرک حین غذا خوردن دهند و تعداد وعده‌های غذایی آنها را بیشتر کنند؛ چرا که این کار، معده کودک بی‌اشتها را فعال می‌کند و عادت به خوردن را در کودک آموزش می‌دهد. همچنین می توان برای رفع بی‌اشتهایی، در محل غذا خوردن کودکان تغییر ایجاد کرد؛ به گونه‌ای که همیشه در یک جا غذا صرف نشود.

جلوگیری از فشارهای روانی بر کودک : وجود فشارهای روانی بر کودک . یک مشاجره خانوادگی ، یا وجود مشکلی در بین اعضاء دیگر خانواده ، برغذا خوردن کودکان ، خصوصاً کودکان باهوش تأثیر بسزایی دارد. اجبار کودک به خوردن ، و ترساندن او از پدرش یا هر قدرت دیگری و تهدید کودک برای غذا ندادن به خاطر عمل زشتی که انجام داده است همه از این مقوله اند.

بگذارید با غذا بازی کند : درقبال وقت‌گذرانی كودك هنگام غذا خوردن كه در حد معقول، طبیعی تلقی می‌شود، نباید بچه را وادار به خوردن سریع كرد زیرا با ایجاد واكنش منفی، او را به وقت‌گذرانی بیشتر هدایت خواهید كرد. كودكان در سنین ۹ماهگی تا پایان ۵/۲سالگی با غذا بازی می‌كنند و می‌خواهند كه با انگشتان خود غذا را لمس كنند. در این سنین دادن مواد غذایی انگشتی مثل كتلت، شامی و كوكو سیب‌زمینی یا بر‌ش‌های كوچك از ساندویچ‌های تهیه شده در منزل تحت نظارت مادر هیچ اشكالی نخواهد داشت. ضمنا شكایت همیشگی شما از نحوه غذا خوردن و عدم رغبت بچه به غذاهای داده شده، كودك را متوجه خواهد كرد كه قادر است از این حربه استفاده كرده و خواسته‌‌های خود را به پدرومادر تحمیل كند.

میان‌وعده‌ها، مهم هستند : اگر مایل هستید اشتهای کودک را بهتر کنید، میان‌وعده‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند. به جای کیک و شیرینی، ساندویچ‌های سالم را جایگزین کنید و به جای چیپس، غلات مغذی به کودک خود پیشنهاد دهید. جایگزین‌های سالمی را برای میان‌وعده‌ی کودک خود در نظر بگیرید و کم کم اشتها و ذائقه‌ی کودک را به این خوراکی‌های مفید عادت دهید.

کودک خود را با بچه های هم سن و هم جنس او مقایسه نکنید : برخی کودکان کم حرکت تر یا فعال تر، کم وزن تر یا سنگین تر، قد بلندتر یا کوتاه تر از دیگران هستند. علت واقعی این تفاوت ها به زمینه های ژنتیک شاخه پدری و مادری، محیط زندگی و تفاوت سرعت در رشد برنامه ریزی شده آنها برمی گردد؛ بنابراین بهتر است برای کنترل روند رشد بچه خود به جداول پایش رشد او توجه فرمایید و کودک را با خودش مقایسه کنید. تا زمانی که روند صعودی در حد مربوط به خودش ملاحظه شود، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

شیر، جایگزین وعده‌ی غذایی نمی‌شود : عده‌ی زیادی از کودکان که اشتهای کمی دارند، معمولا بیش از اندازه‌ی مورد نیاز شیر می‌خورند. وقتی کودکان شیر را به عنوان میان‌وعده یا وعده‌ی اصلی میل می‌کنند، اشتهای خودشان را برای غذای اصلی از دست می‌دهند. می‌توانید علاوه بر شیر، از سایر لبنیات مانند؛ پنیر، ماست و کره هم در سبد غذایی کودک استفاده کنید.

در دادن شیرمادر افراط نکنید :  گاهی عده‌ای از شما عزیزان تصور می‌كنید هرچه بچه شیر بیشتری بخورد، برای رشد و نمو او مفیدتر خواهد بود. گرچه شیر مادر یا فرمولا در سال دوم نیز از ارزش بالایی برخوردار است ولی در سال دوم زندگی وعده‌های اصلی روزانه باید به‌طور مرتب از غذاهای مناسب این سن و سال تامین شود ولی در میان وعده‌ها و شب‌ها بچه را باید از شیر مادر بهره‌مند کرد. توجه كنید كه دادن شیر مادر به تنهایی به جای غذاهای مغذی قادر به تامین نیاز رشدی بچه نخواهد بود؛ چه رسد به پر كردن معده كوچك كودك با انواع جوشانده‌ها یا شیرخشك یا شیرگاو كه علاوه بر زمینه‌سازی كم‌خونی ناشی از كمبود آهن، عامل بی‌اشتهایی كودك و چه بسا ابتلای او به عفونت‌های گوارشی خواهد شد.

منبع : pishrotebpersia.com