روش های مناسب برای مقابله با ترس کدامند

وجود داشتن یک مقدار ترس نرمال می باشد. در واقع، ترس به شما کمک می کند که به صورت غریزی در برابر خطر، از خودتان محافظت کنید. ترس شما می تواند به شما کمک کند تا انجام دادن یک کار خطرناک را متوجه شوید و این کار به شما کمک خواهد کرد که تصمیمات و انتخاب های ایمنی داشته باشید. ولی این امکان وجود دارد که شما نسبت به مواردی ترس داشته باشید که در واقعیت خطرناک نمی باشند، همانند صحبت کردن در یک مکان عمومی. ترس شما از سخنرانی عمومی می تواند منجر به پیشگیری از پیشرفت در حرفه خودتان شود و این می تواند تاثیر نامناسبی باشد. رویارویی با مشکلات و مسائل معمول زندگی منجر به ترس و دلهره در وجود انسان ها می شود اما مهم این است که چگونه در برابر این مشکلات و جلوگیری از عواقب تلخ آن مقابله کنیم. بسیاری از افراد در زندگی خود بار ها ترس را حس کرده اند . بسیاری از این ترس ها لحظه و بسیاری دیگر تا مدت ها در ذهن فرد می ماند و وی را آزار می دهد. به وجود آمدن ترس خیلی سریع است اما از بین بردن آن امری است که احتیاج به زمان طولانی وصبر و حوصله دارد.

در اینجا به بیان برخی از موثرترین روش ها برای مقابله با ترس خواهیم پرداخت : منطقی بودن : در برخی مواقع بهتر است منطقی بود و با کمک مستندات به سراغ ترس‌ها رفت. برای مثال اگر از گیر کردن در آسانسور می‌ترسید، بهتر است از خودتان بپرسید آیا کسی را می‌شناسید که چنین اتفاقی برایش افتاده باشد. حتی می توانید از خودتان بپرسید که آیا دوست دیگری را می‌شناسید که چنین ترسی داشته باشد. امکان دارد با پرسیدن این سوال‌ها از خودتان به خنده افتاده و به کلی ترس‌هایتان را فراموش کنید.

ارزیابی سطح ریسک : در برخی مواقع، ترس فقط به دلیل عدم داشتن اطلاعات مناسب در مور چیزهایی که نسبت به آنها ترس دارید، ایجاد می شود. برای مثال، ممکن است که شما به این دلیل از هواپیما ترس داشته باشید که شما مواردی را در مورد تصادفات بیش از حد هوایی شنیده باشید که منجر به آسیب دیدن یا مرگ شده اند. با این وجود، در صورتی که شما آمارهای موجود را بررسی کنید، می توانید به این شناخت دست پیدا کنید که احتمال مرگ و میر در جت های تجاری هوایی ایالات متحده، یک در هفت میلیون می باشد (آن را با خطر مرگ و میر یک در ۶۰۰ مربوط به سیگار مقایسه کنید). همچنین شما می توانید در مورد آسیب دیدن و تکان خوردن در طول آشفتگی مربوط به هواپیما اطلاعاتی را به دست بیاورید. این حرک یک حرکت ساده در هوا می باشد که بر روی هواپیما تاثیر می گذارد، در صورتی که شما نکات ایمنی را به صورت مناسبی رعایت کنید، آسیب بسیار محدودی به شما وارد خواهد شد. البته در مورد ترس های غیرملموس تر، همانند ترسیدن از سخنرانی عمومی، استفاده از آمارهای موجود نمی تواند ریسکی را مشخص کند که با آن مواجه هستد. ولی شما می توانید در مورد اقدامات مربط به سخنرانی عمومی موفق برخی از افراد مطالعه کنید یا استراتژی های سخنرانی عمومی موفق را یاد بگیرید تا بتوانید اعتماد بنفس بیشتری به دست بیاورید.

پیدا کردن موانع : چند بار برایتان پیش آمده است که برای انجام ندادن کارهایتان عذر و بهانه آورده اید؟ مثلا، خیلی سخت است، خیلی خسته ام، زمان نداشتم و … . این بهانه ها برایتان آشنا نیست؟ بیشتر ما درگیر محدودیت های ذهنی خود و امروز و فردا کردن کارها هستیم در حالیکه افرا موفق، حتی وقتی کاری را دوست ندارند نیز از همه زمان خود استفاده می کنند و همه تلاش خود را انجام می دهند. افرا موفق اصولا کارهایی را انجام می دهند که دیگران آنها را سخت و دشوار می نامند. آنها همه خطرات احتمالی را پیش بینی و برای کارهای خود برنامه ریزی می کنند. خلاقیت، جرات و شهامت دارند. آنها به طور ذاتی موفق و خوش شانس به دنیا نیامده اند، بلکه با اراده، سخت کوشی و نداشتن ترس به موفقیت های خود رسیده اند.

فراموش کردن خاطرات بد : تصور کنید که یک تجربه‌ی ترسناک از اتفاقی ناگوار شما را عذاب می‌دهد. همین اتفاق برای نویسنده‌ی کتاب نیز افتاده است و او می‌گوید که با انجام کارهای ترسناک دیگر و موفق شدن در آنها، ترس اتفاق قبلی را به کلی فراموش کرده و موفقیت در تجربیات هیجان‌انگیز، جای آن را در ذهنش پر کرده است. از نکات و تجربیات بالا می‌توان این نتیجه را گرفت که انجام کارهای هیجان‌انگیز و امن، می‌تواند اعتماد به نفس و قدرت ریسک پذیری افراد را افزایش دهد و به آنها در تجربه‌ی اتفاقات جدید کمک کند.

تصویرسازی و صحبت کردن با خودتان : مارجی کر در جریان تحقیقاتش، راه رفتن بر روی لبه بلند یک ساختمان در تورنتو را امتحان کرد. او می‌گوید که در ابتدا ترس زیادی از این کار داشت؛ اما بعد از آن تصویر سازی را امتحان کرد و با خودش تکرار کرد که او هرگز نخواهد افتاد و به جای افتادن پرواز خواهد کرد. او می‌گوید، احساسی شبیه به سواری روی یک سورتمه را داشتم و قلبم خالی شده بود. اما با خودم تصور کردم که من هرگز نمی‌افتم و پرواز خواهم کرد. دستانم را با قدرت باز کردم و با تکرار این جمله که من پرواز می کنم، به راحتی این کار را انجام دادم. تصویرسازی و صحبت کردن، برای غلبه بر ترس به من کمک کرد.

فعال باشید : طبیعی است که وقتی شما می ترسید یا نگران هستید، موتورهایتان روشن شود. یعنی بدنتان آماده می شود در مقابل چیزی که شما از آن می ترسید وفکرمی کنید ممکن است به شما آسیب بزند از خود محافظت کند. بنابراین وقتی آدرنالین ترشح می شود ممکن است احساس کنید که باید فرار یا مبارزه کنید، با تمام این احوال این چیزی است که بدن شما برای آن طراحی شده است. اما در بیشتر موقعیت ها، تنها گزینه موجود، جنگ یا گریز نیست. وقتی سرامتحان ریاضی نشسته اید می توانید از مشت و لگد استفاده کنید؟ یا وقتی معلمتان می خواهد از شما درس بپرسدمی توانید فرارکنید؟ ورزش یکی از راه های مناسب و سالم برای مصرف کردن انرژی زیادی و آدرنالین است. وقتی ورزش می کنید بدن شما آدرنالین مصرف می کند و موادی ترشح می کند که شما را آرام می کند. فعالیت ورزشی، به نوعی بدنتان را فریب می دهد، طوری که فکر می کند خطر رفع شده است. بد‏ن شما آرام و نگرانی هایتان ناپدید می شود.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com