روش های درمان غده های چربی های زیر پوستی کدامند

توده های چربی زیر پوستی یا لیپوم در واقع تجمع خوش خیم چربی های بدن که ناشی از سردی زیاد و یا گرمی زیاد بدن است. امروزه با شیوع تغذیه نامناسب در بین مردم و خوردن فست فود ها و غذای ها سرد مزاج بدون مصلح و بدون توجه به طبع بدن، گرفتاری های گوناگونی در زمینه سلامتی برای ما بوجود آمده که تنها راه آن تغییر سبک زندگی و تغذیه می باشد. غده های چربی زیر پوست بسیار شایع هستند و تقریبا از هر ۱۰۰ نفر، ۱ نفر در طول زندگی آن‌ها را تجربه می‌کند. در اکثر موارد، معمولا یک غده چربی زیر پوست دارید اما ۲۰ درصد افراد، هر بار، تعدادی از این غده‌ها را دارند. آیا غده‌های چربی زیر پوست به سرطان تبدیل می‌شوند؟ معمولا این اتفاق نمی‌افتد اما باید رشد و دیگر تغییرات این غده‌ها را بررسی کرد. کیست پوست صورت یکی از شایع‌ترین انواع کیست غیر سرطانی است. برآمدگی چربی روی پوست به عنوان رشد خوش خیم یا تومورهای بافت چربی طبقه بندی می شوند. این به این معنی است که سرطانی نیست و به ندرت مضر می باشد ولی جهت اطمینان از وضعیت آنها و درمانشان بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

در اینجا به بیان برخی از روش های درمانی جهت از بین بردن غده های چربی خواهیم پرداخت : آلوئه ورا : آلوئه‌ورا نه‌تنها برای پوست بلکه برای سلامت عمومی بدن مفید است. خاصیت ضدباکتری و تسکین‌دهندگی آلوئه‌ورا به کاهش درد ناشی از کیست‌ های چربی کمک می‌کند. این خاصیت ناشی از ترکیبات فنولی موجود در آلوئه‌وراست. گیاه آلوئه‌ورا همچنین به درمان و بهبود زخم‌ها سرعت می‌بخشد.

پرهیز از چاقی و کاهش آن : تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ارتباط قابل توجهی میان چاقی و بروز غده چربی زیر پوستی وجود دارد. همچنین مشاهده شده است که این غده‌ها با شروع چاقی در افراد میانسال ظاهر می‌شوند. راه های طبیعی زیادی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها چاقی دوران کودکی و بزرگسالی را کاهش دهید، بیشتر وعده‌های غذایی را در خانه درست کنید و رژیم غذایی سالم و سرشار از غذاهای کامل به ویژه غذاهای سرشار از فیبر، پروتئین بدون چربی مانند ماهی تازه داشته باشید. مصرف قند را کاهش دهید زیرا قند در بروز بیماری‌های مزمن مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نقش دارد. اوقات بی‌تحرکی خود، مانند تماشای تلویزیون را کاهش دهید. تحقیقی که ۲۵ سال پیش در دانشگاه هاروارد انجام شد، چاقی را به تماشای تلویزیون ربط داده است.

ماسک سفیده تخم مرغ : اگر به تخم مرغ حساسیت دارید که هیچ ؛ در غیر این صورت سفیده تخم مرغ برای چربی زیر چشم بسیار مناسب است . زرده را از سفیده جدا کنید ، سفیده را کاملا زده تا کف کند و آن را به صورت بمالید ، بعد از ۲۰ دقیقه شستشو دهید .در برخی منابع دیده شد استفاده از سوزن استریل و ایجاد خراشی جزئی و بیرون آوردن چربی ها با فشاری اندک توصیه شده است ، اگر تمایل به امتحان کردن این راهکار دارید حتما از یک فرد با تجربه بخواهید تا این کار را انجام دهد ، حتما از یک پزشک زیبایی کمک بخواهید.

لیپوساکشن : یکی دیگر از گزینه های درمان، لیپوساکشن است. از آنجا که لیپوم ها مبتنی بر چربی هستند، این روش می تواند به خوبی اندازه آن ها را کاهش دهد. لیپوساکشن به وسیله سوزن متصل به یک سرنگ بزرگ و بعد از بی حسی انجام می شود.

تخلیه یا جراحی : برای درمان کیست زیر پوست صورت که سایر روش‌ها روی آن مؤثر نبوده است، به متخصص پوست (درماتولوژیست) مراجعه کنید. او با معاینه کامل کیست زیر پوست صورت و بررسی سابقه پزشکی شما و انجام آزمایش‌های لازم، تصمیمی مناسب اتخاذ خواهد کرد. گاهی برای درمان کیست زیر پوست صورت ، آن را تخلیه می‌کند و گاهی از روش جراحی استفاده می‌کند.

کمپرس گرم : گرما همراه با رطوبت، روند تخلیه و درمان غده‌ی چربی را سرعت می‌بخشد. گرما رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و در نتیجه انتقال مواد مغذی از طریق خون و ترمیم بافت آسیب‌دیده سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود. این روش همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه‌ی مورد نظر می‌شود و به تخلیه‌ی مواد سمی که باعث تورم می‌شوند، سرعت می‌بخشد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com