بیماری پارانویا علائم و عوامل بروز آن چیست

پارانویاپارانویا همان بیماری ای است که خیلی ها از آن با نام بدبینی و سوءظن یاد می کنند که یک تفکر غلط است که در ذهن بسیاری از افراد جاافتاده. اگرچه بدبینی و سوءظن جزو علائم این بیماری است ولی این همه ماجرا نیست.این بیماری زیرمجموعه اختلالات شخصیتی قرار می گیرد و بااینکه بیمار پارانویا نقاط مشترکی با بیمار اسکیزوفرنی دارد ولی از خیلی جهات با یکدیگر تفاوت دارند. این بیماری زیرمجموعه اختلالات شخصیتی قرار می گیرد و بااینکه بیمار پارانویا نقاط مشترکی با بیمار اسکیزوفرنی دارد ولی از خیلی جهات با یکدیگر تفاوت دارند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد زندگی مشترک خود را به دلیل ابتلای یکی از زوجین به پارانویا از دست می دهند و مجبور به جدایی می شوند. البته باید دقت کرد که هر نوع بدبینی و بدگمانی پارانویا نیست و نباید هرگونه شک و گمان و سوءظن را با پارانویا یکی دانست.  نکته مهم درخصوص پارانویا این است که این بیماری در بسیاری از اوقات قابل درمان است و فرد می تواند با رعایت یکسری اصول رفتاری به زندگی معمولی خود ادامه دهد.

بهتر است در اینجا با برخی از علل پارانویا آشنا شویم : با اینکه هنوز هیچ دلیل و علت قطعی برای این بیماری مشخص نشده اما نقش ژنتیک و وراثت را در ابتلا به این بیماری نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات متعددی نشان داده که وقتی یکی از دوقلوهای یک تخمکی همسان مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی، علائم پارانویا دارند، دیگری هم به این بیماری مبتلا می شود. علاوه بر عوامل ارثی را در ایـن اختلال دخیل دانسته‌اند ، اما به نظـر می‌رسد نقش محیط اولیه پرورش کودک نیز بسیار مهم است. محیط خانوادگی سرد، انزواجو، بی‌اعتمادی و سوءظن، موقعیت‌های برانگیزنده حسادت و کاهنده احترام به نفس ، بدرفتاری از سوی والدین و رفتار و گفتار طعنه آمیز و دارای معانی دوگانه از سوی آنان همه در ایجاد شخصیت پارانوئید نقش دارند. ممکن است بد گمانی به حدی شدید شود که منجر به طلاق ,ضرب و جرح و حتی قتل شود. علاوه بر ژنتیک که متهم اصلی این بیماری به شمار می‌آید، مصرف داروهایی که دارای آمفتامین هستند، همچنین مصرف قرص‌های روان‌گردان، ماری جوانا، کوکائین و امثال این‌ها هم در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است. از دیگر عواملی که برای علت بیماری پارانویا ذکر شده، استرس و نگرانی است.

بعضی از تحقیقات ثابت کرده اند که وقتی فرد در شرایط سخت و تحت فشار باشد، رفتار پارانویاگونه انجام می دهد، به بیان دیگر این رفتار می تواند واکنشی نسبت به سختی و فشارهای زندگی باشد؛ بنابراین تحقیقات بیماری پارانویا در بیشتر گروه های اقلیت، مهاجران، اسیران و زندانیان شایع است. نکته قابل ذکر دیگر در رابطه با بیماری پارانویا این است که مردان از زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. صحبت از اینکه کم خوابی تا چه می تواند به جسم ما آسیب برساند حرف جدیدی نیست؛ ولی تأثیر کم خوابی در ابتلا انسان به بیماری های و اختلالات روانی امری است که به تازگی مورد تأکید قرار گرفته است. ممکن است قدری غیرقابل باور و حتی ترسناک به نظر برسد؛ ولی کم خوابی پدیده ای که بسیاری از ما این روزها درگیرش هستیم می تواند منجر به پارانویا، افسردگی و اضطراب های مزمن شود. پیش از این تصور می شد افرادی که به افسردگی یا بیماری های از این دست مبتلا هستند شب ها خوابی راحت و کافی ندارند. گزاره ای که حالا عکس آن ثبات شده است؛ چراکه این کم خوابی است که زمینه بروز چنین مسائلی را فراهم می کند. با این حال، درمان های حل کم خوابی راهی است که نه تنها تا ۲۰ درصد موجب کاهش افسردگی و اضطراب می شود؛ بلکه موجب شادمانی بیشتر افراد کم خواب می شود.

در اینجا  می خواهیم برخی از علائم این بیماری را بیان کنیم : علائم پارانویا و اختلالات وهمی شامل نگرانی شدید و غیر منطقی یا سوء ظن است که می تواند باعث احساس ترس، خشم و خیانت شود. برخی باورها و رفتارهای قابل شناسایی افراد با علائم پارانویا عبارتند از عدم اعتماد، بیش از حد محتاط بودن، دشواری در بخشش دیگران، نگرش دفاعی در پاسخ به نقدی که در ذهن است، تمایل به انجام کاری با انگیزه های پنهان، ترس از فریب و یا استفاده از آن، ناتوانی در یافتن آرامش یا منطقی بودن. و همچنین می توان گفت اگر می خواهید با علائم یک بیمار پارانویید آشنا شوید به رفتار او دقت کنید و ببینید کدام یک از این علائم را دارد؛ توهم های دیداری، شنیدن صداهای غیرواقعی، کژانگاری، مانند گمان اشتباه مبنی بر اینکه همکار شما می خواهد شما را مسموم یا صدای شما را ضبط کند، بیزاری، خشم، گوشه گیری، خشونت، دشواری های گفتاری، رئیس وار رفتار کردن و اندیشه و کنش خودکشی. البته هرگز نباید فراموش کرد که با مراجعه به پزشک متخصص می بایست از وجود این بیماری اطمینان حاصل کرد و هرگز نباید خودسرانه تصمیم به اجرا عملی در خصوص کنترل آن بزنیم.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com