بهترین روش های افزایش انگیزه در نیروی کار چیست

ایجاد و حفظ انگیزه در کارکنان مبنای فعالیت موفقیت آمیز کسب و کارها محسوب می شود زیرا تنها کارکنان با انگیزه با بهره وری و نوآوری کار می کنند و شرکت را به اهدافش نزدیک خواهند کرد. اشتباهاتی که انرژی اعضای تیم را تحلیل می کند را مرتکب نشوید، انجام کار تیمی، روشی است که اکثر شرکت ها برای انجام کار مهمی استفاده می کنند بنابراین زمانی که انرژی، دانش و مهارت های یک گروه با انگیزه را ترکیب کنید، پس شما و تیم تان می توانید هر کاری را که در ذهنتان است انجام دهید. برای اینکه تیم کاری خوبی داشته باشید باید بتوانید محیط کاری مناسب و شاد و همچنین انگیزه لازم را برای کارکنان تان ایجاد کنید و حقوق مناسبشان را نیز پرداخت کنید. یکی از این ملاحظات به کارمندان این شرکت‌های کوچک مربوط می‌شود. استخدام و اخراج کارمندان یکی از مسائل هزینه‌بر است. این کار وقت زیادی را نیز از کل شرکت می‌گیرد. امروزه یکی از نکات مهم موفقیت در هر کسب و کاری حفظ کارمندان موفق است.

در اینجا با برخی از بهترین روش های ایجاد انگیزه در افراد در محیط کار بیشتر آشنا خواهیم شد : فرصت هایی برای پیشرفت ایجاد کنید : اعضای تیم برای سازمان و خودشان ارزشمند هستند ، زمانی که فرصت یادگیری مهارت های جدید را دارند. تیم خود را در حرفه و دانش های پیشرفته تر آموزش دهید تا در آخرین تکنولوژی ها و صنعت جدید ترین اطلاعات را کسب کنند. هم کاری میان گروه ؛ درصد بالایی از کارکنان احساس نمی کنند که ورودی آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. اعضای تیم خود را تشویق کنید و پیشنهادهای آنها را درباره نحوه انجام کارها به طور کامل بپذیرید. سوالات خود را بپرسید، به پاسخ های آن ها گوش دهید، و در صورت امکان راه حل آن ها را اجرا کنید.

روی جوانب مثبت کار تمرکز کنید : یکی از بدترین و منفی‌ترین محرک‌های کاری این است که شما کارمندان و همکارانی داشته باشید که مدام از سازمان (شرکت) بدگویی می‌کنند و باعث تضعیف روحیه کاری دیگران می‌شوند. پر واضح است که با انگیزه ماندن در چنین محیطی بسیار دشوار است. در هر سازمانی خوبی و بدی وجود دارد. بنابراین روی خوبی‌های آن تمرکز کنید و سعی کنید با افرادی که هم سلیقه و همفکر خودتان هستند مراوده کنید. در این صورت از کار کردن لذت می‌برید و انگیزه‌تان برای پیشرفت دست نخورده و سالم خواهد ماند. ولی زمانی‌که شما اجازه می‌دهید نکات منفی کاری وارد ذهنتان شود به این معنا است که اجازه داده‌اید تا تردید و دودلی در فعالیت یا عدم فعالیت در سازمان به ذهن شما ورود کند که این مهلک‌ترین عامل برای انگیزه محسوب می‌شود.

انجام قدردانی از کارکنان : به طور عمومی کار خوب که هر یک از کارکنان را اعلام کنید. به یاد داشته باشید که برای مشارکت که انجام می دهند، به کارکنان خود بگویید: از شما متشکرم. لحظه ها را از دست ندهید، افرادی را که کارهای خوب و موثری دارند بشناسید و تحسین کنید. یک تشکر ویژه داشته باشید؛ برای وقتی که شرایط محیاست و همه استخقاق آن را دارند آنها را به صرف ناهار دعوت کنید. توجه کنید که کارکنان حجم کاری بیش از نداشته باشند و یا دچار استرش استرس نشوند، در صورت بروز چنین مسائلی حامی آنها باشید.

آزادی تصمیم گیری در مواقع حساس : به کارمندان اجازه دهید تا خودشان در موقعیت‌های حیاتی تصمیم بگیرند. مدیران زیادی را می‌شناسیم که در هر بخش کاری دخالت می‌کنند. آنها حس می‌کنند که کل شرکت و همه تصمیماتش به او تعلق دارد. او مدام به همه اتاق‌ها سرک می‌کشد و نسبت به همه چیز احساس مسوولیت می‌کند. این حس مسوولیت نه تنها کاذب است، بلکه باعث از دست دادن کارمندان نیز می‌شود. اغلب کارمندان دوست دارند تا حق تصمیم‌گیری در مورد وظایف و کارهای خودشان را داشته باشند. آنها می‌خواهند حس اطمینان و اعتماد مدیران را به خودشان جلب کنند. پس به کارمندان اجازه دهید، خودشان تصمیم بگیرند. آنها باید بتوانند نسبت به مسائل پیرامون‌شان قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری داشته باشند. دخالت مدیران در کار کارمندان تنها به تضعیف روحیه کارمندان، افزایش نارضایتی و کاهش قدرت تصمیم‌گیری کارمندان منجر می‌شود.

ایجاد امنیت شغلی : کارکنانی که از شغل خود راضی اند و احساس امنیت شغلی دارند، با انگیزش درونی انجام وظیفه می کنند. لذا نباید کاری کرد که احساس نگرانی و ناامیدی و ناامنی شغلی در آنان پدید آید. امیرمؤمنان† وقتی مالک اشتر را به جای محمدبن ابی بکر به مصر اعزام کرد، احساس کرد محمد ناراحت شده و ممکن است انگیزه او ضعیف شود، برای جلب اعتماد و رفع نگرانی در نامه ای به وی نوشت: به من گزارش شده که در رابطه با گماردن اشتر به جای تو آزرده شده ای. مطمئن باش که این جابه جایی نه به دلیل کم کاری تو بوده و نه برای واداشتن تو به تلاش بیشتر. اگر ولایت مصر را از تو گرفتم، ولایت جای دیگر را به تو سپردم که سنگینی اش کمتر و در عین حال برایت خوشایندتر است.

شرایط محیط کار و ارزیابی عملکرد : شرایط فیزیکی، تجهیزات و ابزار کار مناسب ، مهمترین انگیزه برای ادامه کار بازسازی و رسیدن به هدف های سازمان خواهد بود. بنابراین فراهم نمودن امکانات ضروری در زمینه آموزش و پرورش و رضایت مندی کارکنان لازم میباشد. به این ترتیب ارزیابی مستمر از عملکرد کارکنان یک شرکت طی دوران کاری ضروری به نظر میرسد. منظور از ارزیابی عملکرد، فرایندی است که به وسیله ان کار کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد. شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها و از این طریق ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنان وسایر کارکنان از جمله علل اصلی ارزیابی عملکرد است.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com