کدام مواد غذایی برای کم خونی مفید است

کم خونی عارضه‌ای است که در نتیجه کم شدن تعداد گلبولهای قرمز خون و یا بر اثر کم شدن میزان هموگلوبین خون به وجود می آید. هموگلوبین ماده رنگی سلولهای خون بوده و وظیفه اش حمل و انتقال اکسیژن به بافتهای مختلف بدن است. تعداد گلبولهای قرمز خون در اشخاص مختلف متفاوت بوده و بستگی به میزان سلامت، تندرستی فرد، جنسیت ، نوع تغذیه و سایر عوامل و شرایط زندگی وی دارد. کم خونی یا آنمی یکی از شایع ترین اختلالات در خون است و زنان را بیش از مردان درگیر می کند. شایع ترین علل کم خونی، کمبود آهن، کمبود ویتامین ب ۱۲ و کمبود اسید فولیک است. دلایل دیگری از قبیل شیردهی، بالا رفتن سن، اختلالات ارثی و … نیز در بروز این اختلال موثر هستند. یک رژیم سالم در افراد مبتلا به کم خونی بسیار حیاتی است. اگر مبتلا به این عارضه هستید، باید غذاهای غنی از ویتامین سی، اسید فولیک و آهن را مصرف کنید.

با برخی از مواد غذایی مفید برای کم خونی بیشتر آشنا شویم : مواد غذایی سر شار از کلسیم : بی شک همه ما با ارزش‌های مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم آشنا هستیم، اما مشکل استفاده از مواد غذایی سرشار از کلسیم این است که اگر به همراه مواد غذایی آهن دار مصرف شوند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری می‌کنند. این بدان معنا است که کلسیم می‌تواند بر میزان جذب آهن توسط بدن تاثیرات منفی بگذارد از این رو سعی کنید مواد غذایی دارای کلسیم را به هیچ عنوان به همراه مواد غذایی سرشار از آهن را، در یک بازه زمانی به صورت همزمان مصرف نکنید.

غذای سرشار از آهن : می‌توانید برای خود یک غذای سرشار از آهن درست کنید، برای این‌کار کافی است چهار فنجان اسفناج تازه خام ، ٢ فنجان گوجه فرنگی خرد شده، ٦ عدد سیب زمینی استامبولی پخته، نصف فنجان مغز تخمه آفتابگردان، ٣ قاشق غذاخوری پنیر خامه ای، ٢ قاشق سرکه سیب، یک قاشق شکر یا عسل و یک فنجان لوبیا قرمز پخته شده را با هم مخلوط و نوش جان کنید، این وعده غذایی خوشمزه نه تنها آهن بدن شما را تقویت می‌کند بلکه سرشار از ویتامین‌های مختلف دیگری همچون k,C, B. هم است.

گوجه فرنگی : ویتامین سی موجود در آن برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است. ویتامین سی جذب آهن در بدن را افزایش می دهد. گوجه فرنگی غنی از ویتامین ای و بتاکاروتن برای تقویت سلامت پوست و مو نیز هست. برای افزایش جذب آهن در بدن، روزانه یک یا دو عدد گوجه فرنگی بخورید.

چغندر قند : چغندر قند حاوی مقادیر بالای آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین A و فولات است. یک مطالعه نشان داده که مصرف چغندر قند به مدت ۲۰ روز باعث افزایش هموگلوبین خون می شود و گفته شده که چغندر قند یکی از بهترین سبزیجات برای درمان سریع کم خونی شدید می باشد.

موادغذایی غنی از ویتامین C : سبزیجاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن کمک می کنند. بررسی های متعددی نشان داده است وقتی ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از فیتات ها مانند اسفناج مصرف می شود میزان جذب آهن بالا می رود.

برخی جوشانده های مفید برای کم خونی : میوه‌ها در دسترس‌ترین مواد غذایی خون ساز هستند، خوردن حداقل ٢ واحد میوه در روز کمک بسیار زیادی به رفع کم خونی بدن می‌کند؛ میوه هایی چون انار، آلبالو و سیب همچنین خوردن عرق گزنه به همراه شیره انگور، جوشانده گل بابونه و آب آلبالو و مخلوط جوشانده آویشن و عناب سبب خون سازی در بدن می‌شود.

اسفناج : این سبزی تیره رنگ محبوب، بهترین گزینه غذایی گیاهی برای مبارزه با کم خونی است. اسفناج سرشار از کلسیم، ویتامین ب ۹، ویتامین های سی، آ و ای، فیبر، بتاکاروتن، و البته آهن است. فقط یک فنجان از اسفناج ۳,۲ میلی گرم آهن به بدن می رساند و ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به آهن را تامین می کند.

کدو : طحال یکی از مهم ترین اندام هایی است که در سنتز گلبول های قرمز خون نقش دارد. کدو سبز، کدو مسمایی و کدو تنبل به دلیل مقادیر بالای بتا کاروتن موجود در آن ها، بر روی طحال اثر گذاشته و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی کمک می کنند. پیشنهاد می شود که انواع کدو ها را به صورت خام و پخته به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

موادغذایی غنی از ویتامین B۱۲ : ویتامین B۱۲ به ویژه در موادغذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه های دریایی و درصد کمتر در تخم مرغ و پنیر وجود دارد. گیاهخواران مطلق معمولا دچار کم خونی می شوند چون از منابع ویتامین B۱۲ استفاده نمی کنند. از جمله نشانه های کم خونی تنگی نفس، خستگی، افزایش ضربان قلب و… است اگر فکر می کنید به این علایم دچارید ممکن است پزشک برای شما مکمل B۱۲ تجویز کند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com