نکات مهم در خصوص جلوگیری از خشکی پوست کدامند

خشکی پوست یک بیماری است که باعث خشک و شکننده شدن پوست به دلیل کم آبی در اپیدرم یا لایه ی بیرونی پوست می شود. اپیدرم شامل چربی و پروتئین و لیپیدها است که از خشک شدن پوست جلوگیری می کنند. با این حال گاهی چربی به اندازه ی کافی در پوست وجود ندارد. و همچنین ممکن است رطوبت به علت عدم مراقبت از دست برود. خشکی پوست سبب بیماری های شایع و زیادی می شود و چین چروک هایی را زودتر از موعد را در پوست پدیدار می کند. این مهم نیست که پوستتان تا چه حد خشک باشد، پاکسازی شبانه پوست امری ضروری است. پوست حساس صورت شما در طول فعالیت های روزانه، آغشته به انواع مواد آرایشی ، کرمهای ضدآفتاب، باکتری های پوستی، سلولهای مرده، خاک و چربی می گردد آنها می توانند با بستن منافذ پوستتان سبب التهابات پوستی شوند. اما نکته ی مهم در شستشوی روزانه پوستتان این است که این کار را به درستی انجام دهید برای مثال شستشو با مواد پاک کننده زبر و نامناسب سبب تحریکات پوستی می شود. همچنین هنگام صبح برای شستن صورتتان نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست و تنها آب بهترین شستشو برای صورتتان است.

در اینجا با برخی از عوامل مهم ایجاد خشکی پوست آشنا می شویم : ضدعفونی کننده های حاوی الکل : استفاده از ضدعفونی کننده هایی که الکل دارند به سبب تبخیر الکل موجود در آن ها که سریع تبخیر می شوند می توانند ظاهر پوست را خشک و شکننده کنند. الکل در این محصولات خاصیت ضد میکروبی دارد که پس از تبخیر رطوبت پوست را نیز به همراه خود می برد.

معایب برخی از پاک کننده ها : علاوه بر اینکه درصد صابون پاک کننده ها باید کم باشد بهتر است که از محصولی استفاده شود که عاری از هر اسانس و عطر، یا مواد شیمیایی والکل باشد. تا حد ممکن از صابونهای ضدباکتری و یا صابونهای دارای حاوی اسید گلیکولیک که خاصیت لایه برداری دارند استفاده نکنید زیرا سبب خشکی شدید پوستتان میگردند.

استفاده از آب داغ و گرم : عامل دیگر استفاده از آب داغ و گرم است، خیلی از افراد به حمام‌های داغ و شستن دست و صورت خود با آب گرم عادت دارند و با این کار آسیب‌های جدی به پوست خود وارد می‌کنند در حالی که حمام آب گرم نباید بیش از ده دقیقه طول بکشد و دمای آب نیز نباید از حد مشخصی فراتر رود تا چربی‌های مفید روی پوست از بین نروند.

رژ لب مایع : افرادی که پوست خشک دارند نباید از رژ لب مایع برای مرطوب نگه داشتن لب های خود استفاده کنند. بهتر است برای شادابی و طراوت لب ها، هفته ای یک بار مخلوط شکر و عسل را روی لبهای خود بمالند. برای آب رسانی به لب ها نیزمی توانند با یک مسواک بدون خمیر دندان به آرامی برروی لبهایشان بکشند. انواع مات رژ لب و رژ لب‌های با دوام بالا برای آرایش پوست خشک توصیه نمی‌شود چون اثر خشک کننده دارد.

بیماری ژنتیکی : خشکی پوست ممکن است توسط یک بیماری ژنتیکی به نام ichthyosis تقلید شود. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد. Ichthyosis vulgaris شایع ترین نوع این بیماری است که باعث پوسته پوسته شدن جلو پا می شود. اما این پوسته پوسته شدن ناشی از خشکی نیست. بلکه ناشی از ریزش سلول های قدیمی پوست است. این بیماری ارثی است. خشکی پوست در درماتیت آتوپیک که به نظر ژنتیکی می رسد نیز شایع است.

معایب برخی از مرطوب کننده ها : برای پوستهای خشک که معمولا حساس هم هستند بهتر است از مرطوب کننده های حاوی اسانس و عطر استفاده نکنید همچنین قبل از استفاده از مرطوب کننده بر روی پوست صورتتان ابتدا چند روز آن را بر روی پوست ساعد تان امتحان کنید و اگر هیچ کدام از علایم حساسیت مانند خارش، قرمزی، سوختگی را نداشتید به راحتی استفاده کنید. برای پوست های خشک استفاده ازکرم های مرطوب کننده و روغن ها گزینه مناسب تری از لوسیون ها هستند . “هموکتانها” مانند گلیسرین و پروپیلن گلیکول ها سبب به دام انداختن آب ها در لایه داخلی پوست و آب رسانی بهتر پوست میشوند. همچنین امولسیون هایی مانند وازلین، لانولین، روغن های معدنی و دایمتیکون ها با تشکیل لایه ای محافظ بر روی پوست مانع خشکی پوست میشوند و رطوبت پوست را به طور کامل حفظ میکنند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com