نکاتی مهم که در رژیم باید رعایت شود

بر اساس بررسی‌های پژوهشگران، بر خلاف باور عموم که فكر می كنند تنها با رژيم لاغری و ورزش می توان وزن کم کرد، توجه به برخی نکات و عوامل مهم تاثیرگذاری زيادی در کاهش وزن دارد. سلامتی بدن به سبک زندگی وابسته است. به دلیل برخی عادت ها غلط، بسیاری از افراد گرفتار چاقی و اضافه وزن شده و با وجود اینکه رژیم می گیرند یا ورزش می کنند، همچنان از افزایش وزن رنج برده و در موارد زیادی احساس شکست می کنند. امروزه مقالات زیادی در مورد لاغری می‌خوانیم. بسیاری از این مقالات به‌ نظر گیج‌کننده می‌آیند. پژوهش‌های علمی جدید نیز که به نکات خوب و ارزشمندی در مورد سوخت‌ و ساز بدن اشاره کرده‌اند، در مرحله‌ عمل به اموری گمراه‌کننده تبدیل می‌شوند. چیزهایی که به‌ طور قطعی در مورد کاهش وزن می‌دانیم، ساده و انگشت‌شمارند. با این‌ حال این چیزها بسیار ارزشمندند و می‌توانند تأثیرات چشمگیری در کاهش وزن داشته باشند.

در اینجا با هم برخی از نکات مهم در خصوص رژیم را مرور می کنیم : آرام تر غذا بخورید : بهتر است هر زمان که  گرسنه شدید سراغ غذا رفته و آن را به آرامی میل کنید تا زودتر از همیشه احساس سیری کنید. مصرف میان وعده های کم حجم اما مقوی به رفع گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کمک زیادی می کند.باید توجه داشته باشید که خود را از خوردن و احساس لذت در غذاخوردن محروم نکنید زیرا لحظه  که احساس کنید از همه چیز محروم شده اید، این زمان درست لحظه آغاز شکست شما برای کاهش وزن است.

تأثیر تغذیه از ورزش بیشتر است : شاید از دیگران شنیده باشید یا در مقالات خوانده باشید که کمی ورزش و فعالیت فیزیکی مانند استفاده از راه‌پله‌ها به‌ جای آسانسور می‌تواند به کاهش وزن‌ کمک کند اما نباید فراموش کنید که کاهش کالری دریافتی نسبت‌ به افزایش ورزش، تأثیر بیشتری در کاهش وزن دارد. ساموئل کلاین، دکترای پزشکی و استاد مدرسه‌ پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌گوید، برای کاهش وزن کاهش غذای دریافتی مؤثرتر از افزایش فعالیت فیزیکی است. به‌ عنوان‌ مثال برای کاهش ۳۰۰ کیلوکالری باید ۴.۸ کیلومتر بدوید یا از خوردن ۵۶ گرم چیپس سیب‌زمینی خودداری کنید. برخی پژوهش‌ها تأثیر ورزش را در مقابل تغذیه بررسی کرده‌اند. این پژوهش‌ها نشان می‌‌دهند کاهش کالری دریافتی نسبت‌ به افزایش فعالیت فیزیکی موفقیت بیشتری در لاغری دارد. البته برای دریافت بهترین نتیجه باید کاهش کالری دریافتی با تمرینات ورزشی همراه شود.

استفاده بیشتر از فیبر : استفاده از غذاهای دارای فیبر باعث می شود هنگام غذا خوردن زودتر احساس سیری كنیم و چون سبب كند شدن روند هضم می شود بنابراین بعد از صرف غذا مدت بیشتری احساس سیری می كنید. یك نان سبوس دار می تواند شما را به اندازه دو نان سفید سیر كند. نكته دیگر اینكه فیبرها و چربیها را از دستگاه گوارش سریعتر عبور می دهند بنابراین فرصت كمتری برای جذب آنها وجود دارد. غلات بدون سبوس (سبوس گرفته) مانند برنج سفید و آردی كه با آن نان سفید و كیك های مختلف پخته می شوند بیشتر فیبر و مواد مغذی خود را از دست داده اند. آنها در بدن خیلی زود به قند خون (گلوكز) تبدیل می شوند به همان سرعتی كه شكر قند خون را بالا می برد. كه نتیجه بالارفتن انسولین می شود این پیغامی برای بدن است بدین معنا كه مقدار زیادی انرژی آماده است و باید ذخیره شود. خوردن غذاهای با فیبر بالا كمك می كند كه قند خون در سطح متعادلتری باشد.

انجام ورزش های مفید : انجام تمرین های قلبی یک بخش ضروری است که باید در برنامه روزانه خود بگنجانید زیرا این تمرین ها به سلامت قلب کمک کرده، موجب افزایش سوخت و سازبدن و تعریق می شود.  با این حال باید به این نکته توجه داشت که  انجام تمرین های قلبی  بیش از حد می تواند مشکل ساز و آسیب رسان باشد. انجام ورزش های  قلبی مانند دویدن به مدت ۹۰ دقیقه یا  ۱۰ مایل می تواند در از بین بردن توده عضلانی وچربی های بدن موثر بوده و با افزایش سوخت و ساز کالری بیشتری سوزانده شود البته یکی از راه های بسیار خوب برای کاهش وزن علاوه بر تمرین های قلبی، تمرین ها  و ورزش ها استقامتی مانند شنا، وزنه برداری است.

مغزتان همه‌ چیز را کنترل می‌کند : چاقی و اضافه‌وزن تقصیر بدن یا سوخت‌‌وساز نیست، بلکه مغز عامل بروز این پدیده است. همه‌ ما می‌دانیم که تصمیمات اشتباه‌مان به‌ طور مستقیم بر افزایش وزن‌مان اثر می‌گذارند و تصمیمات درست‌مان به کاهش آن کمک می‌کنند. مشکل اصلی این است که تصمیمات اشتباه‌مان در درازمدت بر نحوه‌ی تصمیم‌گیری مغزمان نیز اثر می‌گذارند و به‌ طور شگفت‌انگیزی واکنش مغزمان به سیری و گرسنگی را تغییر می‌دهند. هر الگوی رفتاری‌ای می‌تواند در درازمدت بر مسیر عصبی ما اثر بگذارد و پرخوری نیز از این قاعده مستثنا نیست. خبر خوب این است که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند مغز می‌تواند تا حد زیادی الگوهای رفتاریِ به‌ وجود آمده را اصلاح کند، مانند محدود کردن کالری دریافتی، انتخاب غذاهای سالم و ورزش‌ کردن. ممکن است عملکرد هورمون‌های گرسنگی و سیری به بخش‌هایی از مغز آسیب وارد کرده باشد ولی این تأثیرات را در گذر زمان تا حد زیادی می‌توان برطرف‌ کرد. مانند تغییر هر عادت رفتاری دیگر، کلید موفقیت در این راه هم تلاش، تمرین و صبر است.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com