مهمترین نکات در کاهش وزن چیست

بسیاری برای رهایی از مشکل چاقی و اضافه وزن و برخی دیگر برای رسیدن به اندامی متناسب به دنبال کاهش وزن خود هستند، هدف ما از کاهش وزن، کم کردن چربی بدن است و نه کم کردن بافت عضلانی یا آب بدن است. چون هردو اینها، هم در متابولیسم بدن نقش دارند و هم به سلامتی آن کمک می کنند. بنابراین تمام رژیم های نامتعارف و غیرعلمی که باعث کاهش سریع وزن می شوند، اشتباه است. در واقع در این شرایط بیشتر آب بدن و عضلات کم می شوند. در تمام رژیم های لاغری و برنامه های غذایی که به عنوان کاهنده سایز توسط متخصصان تجویز می شوند یک سری نکته برای کاهش وزن همیشه ثابت است.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین نکات در خصوص کاهش ورزن صحیح خواهیم پرداخت : برای گرفتن نتیجه بسیار سریع عجله نکنید : دستیابی به لاغری سریع با استفاده از روش های اصولی بسیار خوب است. اما وزن کم کردن بیش از حد در یک بازه زمانی کوتاه، می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. اگر مراحل آهسته و مداومی را دنبال کنید، قادر خواهید بود به هدف خود برای کاهش وزن دست پیدا کرده و آن را حفظ کنید. از طرف دیگر اگر وزن خود را به کمک یک رژیم غذایی تصادفی که در اینترنت پیدا کرده اید به سرعت کاهش دهید، احتمال آن زیاد است که در آینده، به وزنی بالاتر از وزن قبلی خود برسید. کاهش وزن سالم زمان بر است. به خصوص اگر نیاز باشد که مقدار زیادی وزن کم کنید. استفاده از یک روند آرام و مداوم برای لاغری بسیار بهتر است و به شما این اطمینان را می دهد که وزن کاسته شده برای همیشه رفته و دیگر برنمی گردد.

عدم حذف مهمترین وعده یعنی صبحانه : وقتی شما صبحانه را حذف می‌کنید، سطح سوخت و ساز بدن افت می‌کند و کاهش متابولیسم (سوخت و ساز)، خودش یکی از عوامل افزایش وزن است. شام هم به هیچ وجه نباید حذف شود چون معمولا کسانی که شام را حذف می کنند، غذا را حذف می‌کنند؛ اما چون تنظیم سطح قند خون بهم می خورد، تمایل به خوردن شیرینی دارند و با نخوردن شام، مصرف شیرینی‌جات را توجیه می کنند. از طرفی چون تا صبح مدت زمان زیادی را در شرایط بی‌غذای بسر می برند، بازهم قند خون افت می کند و حتی ممکن است مشکلات عصبی و متعاقب آن عوارض دیگری هم اتفاق بیافتد. عدم دریافت متناسب چربی با افزایش خطر ابتلا به سرطان ها همراه است.

استفاده از فیبر دربرنامه غذایی‌ : فیبر به گوارش کمک میکند، از یبوست جلوگیری میکند و کلسترول خون را پایین می‌آورد و در کاهش وزن موثر است. بیشتر مردم آمریکا تنها نیمی از فیبر مورد نیاز بدنشان را تامین می‌کنند. برای اینکه فیبر، تاثیرات مثبت خود را بر بدن بگذارد زنان باید روزانه ۲۵ گرم ازآن مصرف کنند درحالیکه مردان حدود ۳۸گرم احتیاج دارند یا در هر۱۰۰۰ کالری ۱۴گرم. منابع خوب فیبر شامل آردجو، غلات، غذاهای حاوی حبوبات و انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات هستند.

خوب بخورید، خوب زندگی کنید : بخاطر داشته باشید که کلید کاهش وزن و تامین ویتامینها و مواد غذایی مورد نیاز بدن، استفاده از غـذاهای مـتـنوع و مـناسـب مـی باشـد بنابراین از خوردن غذاهای یکنواخت پرهیز کنید. با اعمال تغییرات اندک در عادتهای غذایـی بـراحـتـی می تـوان وزن خـود را کـاهــش داد. کافی است غذاهای سرخ کردنی نـخورید، بجای سوس مایـونز از سوس خردل، و بجای کیکهای شکلاتی از میوه جات و سبزی جات به عنوان دسر اسـتـفاده کنـید تا در حداقل زمان اضافه وزن خود را از بین ببرید. فرامـوش نـکنـید که زیـاده روی در مـصرف دسـرها و تنقلات نیز می توانـد باعث برگشتن عادتهای غلط غذایی و در نتیجه چاق شدن شما گردد.

غذا را بیشتر بجوید : هر قدر غذا زمان بیشتری در دهان بماند، به همان اندازه زبان سیگنال‌های بیشتری را به مغز می‌فرستد و او را به ترشح مایعات گوارشی تحریک می‌کند. جویدن بیشتر غذا سریع‌تر احساس سیری را به انسان‌ها داده و میزان ورود به بدن را محدود می‌کند.

زیاد آب بنوشید : نوشیدن یک یا ۲ لیوان آب در صبحگاه، کمک شایانی به از دست دادن وزن می‌کند. آب باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود یا به‌عبارتی برای حداقل ۶۰ دقیقه، باعث سوختن کالری بیشتری می‌شود. بر اساس نتایج یک تحقیق، به طور متوسط، مصرف ۵۰۰ میلی‌لیتر آب منجر به افزایش ۳۰ درصدی نرخ سوخت‌وساز بدن است. سایر بررسی‌‌ها نیز نشان می‌دهد، زنانی که اضافه‌وزن داشته‌اند و روزانه ۱ لیتر آب مصرف کرده‌اند، در سال ۲ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده‌اند. شاید ۲ کیلوگرم در طول یک سال مقدار اندکی به‌نظر برسد اما این زنان هیچ روش دیگری را برای کاهش وزن به کار نبرده بودند و صرفا با نوشیدن آبِ بیشتر توانستند وزن‌شان را ۲ کیلوگرم کاهش دهند که همین امر نقش مهم آب را مشخص می‌کند. علاوه بر این‌ها، نوشیدن آب در بعضی از افراد موجب کاهش اشتها و خوردن غذای کمتر می‌شود.

استفاده از میوه ها و سبزیجات برای کاهش وزن : قطعا همه ی ما می دانیم که میوه ها و سبزیجات، برای یک بدن سالم ضروری هستند. ولی خوب است بدانید مصرف آن ها در هنگام کاهش وزن مزایای دیگری نیز دارد. میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند، که سبب می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. آن ها غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و به هضم غذا کمک می کنند. بسیاری از رژیم های غذایی معروف در سراسر جهان، مصرف حداقل ۵ وعده سبزیجات در روز را توصیه می کنند. انتخاب های زیادی متناسب با هر نیاز و ذائقه ای وجود دارد. می توانید میوه ها را به همراه صبحانه یا بعنوان میان وعده و سزیجات را همراه غذای اصلی میل کنید.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com