مهمترین فواید ذرت چیست

ذرت که در فارسی به آن بلال نیز گفته میشود، منبع خوبی برای تامین ویتامینهای مهم و ضروری بدن نظیر ویتامین ب۱، ویتامین ب۵، ویتامین ث، ویتامین آ و عناصر معدنی ضروری فسفر، منگنز و منیزیم است. از دیگر مواد اصلی و موثر موجود در گیاه ذرت یک نوع کارتنوئید نارنجی مایل به قرمز به نام بتا کریپتوگراتین، پل فنولها، استرول و … است. بهترین نوع ذرت، بخارپز آن است. ذرت‌های کبابی یا همان بلال معمولی نسبت به ذرت مکزیکی بسیار سالم‌تر است. البته بلال موقع کباب شدن نباید بسوزد زیرا سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان‌زایی آن را افزایش می‌دهد. این را هم بدانید که اگر ذرت بعد از کباب شدن در آب نمک قرار داده شود کمی از خاصیت خود را از دست می‌دهد.

با برخی از خواص ذرت بیشتر آشنا شویم : طبخ ذرت باعث آزاد شدن مواد مغذی و مفید آن شامل کاروتنوئیدها (نسخه گیاهی ویتامین A)می‌شود که این مواد تاثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان دارند. ذرت پخته حتی پس از کاهش ذخیره ویتامین C خود،‌ خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش را حفظ می‌کند. در واقع پختن ذرت باعث می‌شود که خاصیت آنتی اکسیدانی آن تا ۵۳ درصد افزایش پیدا کند.

فیبر موجود در ذرت : ذرت مقدار زیادی فیبر دارد. یک بسته‌ی متوسط پاپ‌کرن (۱۱۲ گرم) حدود ۱۶ گرم فیبر دارد. این مقدار به‌ترتیب ۴۲ و ۶۴ درصد از نیاز روزانه‌ی فیبر را در مردان و زنان تأمین می‌کند. میزان فیبر در انواع مختلف ذرت متفاوت است، اما معمولا عددی بین ۹ تا ۱۵ درصد است.

تنظیم قند خون : اگر در تهیه‌ی پاپ کورن به آن قند اضافه نشود می‌تواند یک ماده‌ی غذایی سالم برای افرادی باشد که از دیابت رنج می‌برند و لازم است که قند خونشان را کنترل کنند. در واقع باز هم پای فیبرهای موجود در ذرت در میان است. این فیبرها در روند سوخت و ساز بدن دخالت کرده و به تنظیم میزان قند خون و انسولین کمک می‌کنند.

بهبود مو و پوست سر : کی از خواص شگفت‌انگیز دیگر ذرت برای سلامتی، بهبود مو و پوست سر است. برای داشتن موی نرم و صاف، چرا مصرف روغن ذرت را امتحان‌نمی‌کنید؟ ذرت، همچنین می‌تواند تعادل مناسبی میان اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ ایجاد‌کند. همان‌گونه که می‌دانید، هردوی آنها به کنترل التهاب کمک‌کرده و از پوسته‌شدن و خشک شدن پوست سر جلوگیری‌می‌کند. و آیا می‌دانستید این اسیدهای چرب، مواد مهم ساختار ذرت هستند که شرایط مطلوب را برای انتقال چربی فراهم‌می‌کنند، و اگر به کمبود یکی از این اسیدهای چرب دچارید، ممکن است دچار شکنندگی و ریزش مو شوید؟. بنابراین، اگر می‌خواهید سلامت مو و پوست سر خود را افزایش‌دهید، باید روغن ذرت مصرف‌کنید.

پروتئین ذرت : ذرت منبع متوسطی از پروتئین است. بسته به گونه‌ی ذرت، میزان پروتئین آن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد متغیر است. فراوان‌ترین پروتئین موجود در ذرت زئین نام دارد و ۴۴ تا ۷۹ درصد از کل پروتئین موجود در ذرت را تشکیل می‌دهد. پروتئین ذرت کیفیت خوبی ندارد، چون زئین فاقد بعضی آمینواسیدهای ضروری است.

مقابله با پیری : اینجا هم پای آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپ کورن در میان است. ویتامین E موجود در این ماده ی غذایی نقش مهمی در زیبایی پوست دارد. این مولکول‌های سالم آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از فعالیت آنتی اکسیدان ها را خنثی می‌کنند. در واقع رادیکال‌های آزادی که از طریق هوا و مصرف مواد غذایی ناسالم وارد بدن می‌شوند به سلول‌های سالم آسیب می‌زنند و باعث پیری زودهنگام و بروز برخی از بیماری‌های مزمن می‌شوند. خوشبختانه آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپ کورن می‌تواند مانع این روند شود.

سلامت چشم : تخریب سلول‌های مرکز بینایی شبکیه آب مروارید از معمول‌ترین اختلالات چشمی و علت اصلی نابینایی افراد است. عفونت و کهولت سن دلایل اصلی این بیماری‌ها هستند اما مواد مغذی هم می‌توانند در این پدیده نقش داشته باشند. مصرف روزانه‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه کاروتینوئیدهایی ازجمله زیزانتین و لوتئیمی‌توانند تأثیر بسزایی بر سلامت چشم بگذارند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com