مهمترین عوامل ایجاد مشکلات تنفسی چیست

بدن ما جهت حفظ متابولیسم نیاز به اکسیژن مداوم و ثابت دارد؛ دستگاه تنفسی اکسیژن را از طریق راه‌های هوایی ریه به کیسه‌های هوایی آورده و در کیسه‌های هوایی جهت انتقال به بافت های بدن در خون منتشر می‌شود؛ این فرآیند بسیار حیاتی است، تا آن حد که ابتلا به مشکل تنفسی، به تنهایی به عنوان خطر و تهدیدی برای زندگی است. زمانی­‌که هوای کافی به ریه نرسد، دچار تنگی نفس می­‌شوید که می­‌تواند نشانه­‌ی یک اختلال بنیادین در سلامت شما باشد. زمانی­‌که فعالیت جسمانی دارید یا صاف دراز میکشید، این حس تشدید می­‌شود. ممکن است علائم دیگری مانند سرفه یا تب را هم تجربه کنید. فرد سالم در هر دقیقه ۲۰ بار دم و بازدم انجام می­‌دهد، یعنی روزانه تقریبا ۳۰ هزار بار. گاهی ممکن است درصورت ورزش سنگین یا سرماخوردگی ساده در این الگو اختلال ایجاد شود اما تقریبا هرگز احساس تنگی نفس نمی کنید. تنگی نفس اختلال شایعی است. فردی که تنگی نفس دارد نمی‌تواند به‌خوبی تنفس کند و هوا را داخل ریه‌های خود انتقال بدهد. تنگی نفس ممکن است مقطعی و خفیف یا طولانی‌مدت و وخیم باشد. از آنجا که ممکن است تنگی نفس علل مختلفی داشته باشد، تشخیص و درمان آن اغلب کار دشواری است. بهترین روش برای درمان تنگی نفس مراجعه به پزشک متخصص می باشد. گاهی برخی مشکلات خود مانند مشکلات تنفسی یا فزایش وزن و خراب شدن هیکلمان را به افزایش سن ربط می دهیم. اما به یاد داشته باشید مشکلات تنفسی هرگز نباید نادیده گرفته شوند. آنها ممکن است علائم بیماری های جدی تری باشند.

در اینجا به بیان برخی از علل اصلی ایجاد تنگی نفس خواهیم پرداخت : آلودگی هوا : آلاینده‌های زیست‌محیطی نظیر مواد شیمیایی همچنین بخار، گرد‌و‌خاک و دود می‌توانند تنفس را برای افراد مبتلا به تنگی نفس دشوار کنند. افرادی که آسم دارند نیز ممکن است در مواجهه با آلرژی‌هایی نظیر گرده‌ی گیاهان یا کپک به تنگی نفس دچار شوند. برخی آلاینده‌ها نظیر دود سیگار هم که توسط خود فرد وارد ریه‌ها می‌شود تنگی نفس را بیشتر می‌کنند و قابل پیشگیری هستند.

تنگی تنفس بر اثر مشکلات ریوی : برخی از شرایط اضطراری ریه نیز ممکن است باعث تنگی نفس شود. مانند، کروپ، آسیب جراحی ریه، سرطان ریه، بیماری سل،  پلوریزی، التهاب در بافت‌های اطراف ریه، ادم ریوی، زمانی که مایع فراوان در ریه‌ها جمع می‌شود، فشار خون ریوی هنگامی که فشار خون در شریان‌ها به ریه افزایش می‌یابد، سارکوئیدوزیعنی زمانی که گروهی از سلول‌های التهابی در ریه‌ها رشد می‌کنند.

آلرژی : گرده گیاهان، گرد و غبار، گرد مربوط به حیوانات خانگی و سایر عوامل باعث بروز آلرژی می شوند. گاهی واکنش حساسیتی منجر به بروز آسم می شود، اما همیشه چیزی در هوا نیست که منجر به بروز این مشکلات شود، ممکن است لمس یک چیز یا خوردن برخی غذاها باعث بروز واکنش های حساسیتی و تنگی نفس شود. در مورد کنترل بهتر آسم و حساسیت های خود با پزشک مشورت کنید. به علاوه حتما در صورت تغییر علائم با پزشک مشورت کنید.

استرس : زمانی که ترسیده اید یا نگران هستید، کمی سخت تر نفس می کشید. تنگی نفس بر اثر استرس خیلی مشکل بزرگ و نگران کننده ای نیست، اما اگر دچار بیماری های ریه مانند انسداد مزمن ریوی COPD هستید، تنگی نفس یک مشکل جدی محسوب می شود. اگر مبتلا به آسم باشید یک استرس ناگهانی مانند تصادف می تواند منجر به بروز حمله آسم شود. حتی اگر کاملا سالم باشید، اضطراب ممکن است باعث شود آنقدر سریع نفس بکشید که دچار سبکی سر و ضعف شوید.

بیماری جدار قفسه سینه و بیماری مجاری ریه : حجم زیاد مایع در فضای جنب، ممکن است به دلیل افزایش کار تنفس و با تحریک گیرنده‌های تنفسی منجر به تنگی نفس شود. آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی(COPD) شایع‌ترین بیماری‌های انسدادی ریه هستند؛ انسداد در جریان بازدم که منجر به پرهوایی ریه‌ها و قفسه سینه‌ای بشکه‌ای شکل می‌گردد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com