مهمترین عوامل ایجاد سکته مغزی در افراد چیست

سکته‌های مغزی قطع ناگهانی جریان خون مغز است که منجر به تخریب مغز شده و این تخریب بستگی به ناحیه‌ای دارد که درگیر می‌شود. سکته‌های مغزی موجب اختلالات حسی – حرکتی، بینایی، هوشیاری، تعادلی و اسفنکتر می‌شود. سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ بشر است و اولین علت از کارافتادگی، اما در کشورهای پیشرفته در حال حاضر سومین علت مرگ است که با پیر شدن جوامع در آینده نه چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد. سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می شود.سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین دلایل عارضه سکته مغزی خواهیم پرداخت : جنسیت : جنسیت یکی از عوامل سکته مغزی است. از لحاظ جنسی نیز بیماری و همین طور میرایی ناشی از آن در مردان بیش از زنان است. این نسبت جنسی در مورد اشکال متنوع بیماری متفاوت است فرضاً در مورد خونریزی تحت عنکبوتیه در خانم ها بیشتر و مهمترین انواع آن در سنین جوانتر بروز می کند.

آریتمی‌های قلبی : انواع آریتمی‌های قلبی از مهم‌ترین مشکلاتی است که موجب ایجاد لخته و سکته مغزی می‌شود که به این پدیده آمبولی مغزی گفته می‌شود. شایع‌ترین علت آمبولی مغزی؛ اختلالات ریتم قلبی است که با افزایش سن، شیوع آریتمی قلب هم بیشتر می‌شود. افرادی که آریتمی بدون علامت دارند باید بررسی شده و احتمال ریسک سکته در آنها طبق معیارهای پزشکی ارزیابی شود و افراد با ریسک بالا باید ۱۰۰ درصد تحت درمان قرار گیرند. همچنین بیماران آریتمی AF همراه با علائم مغزی مثل ضعف عضله دست، اختلال تکلم، عدم تعادل و…، هم باید حتما درمان شوند.

فشار خون بالا : یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است. پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود. معمولاً این افراد علایم خبرکننده ای مانند سردرد و تشنج دارند که منجر به پاره شدن رگ های مغزی می شود.

سن بالا : بزرگ‌ترین عامل خطر برای سکته مغزی سن بالاست. همان طور که می‌دانید بیش‌تر افراد پیر مبتلا به سکته مغزی می‌شوند. علاوه بر عامل سن، تعدادی از بیماری‌ها نیز می‌توانند خطر سکته را افزایش دهند. در بیش‌تر بیماران دچار سکته مغزی، یک یا چند تا از این بیماری ها وجود دارد.

چربی خون : سکته‌ی مغزی ترومبوتیک زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون (ترومبوز) در یکی از شریان‌هایی که خون را به مغز می‌رساند تشکیل می‌شود. لخته ممکن است به دلیل رسوبات چربی (پلاک) ایجاد شود که در شریان‌ها ایجاد می‌شود و موجب کاهش جریان خون (آترواسکلروز) می‌شود. سکته مغزی حاد زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون – معمولاً در قلب – شکل گرفته و از طریق جریان خون به رگ های مغز می‌رود و در آنجا گیر می‌کند.

سبک غلط در زندگی : تغییر سبک زندگی به سمت شهرنشینی، عدم تحرک، چاقی و تغذیه نامناسب از علل بروز سکته مغزی در سنین جوانی است که استرس‌ها هر چند ممکن است علت اصلی نباشد ولی در ایجاد علائم و بدتر شدن عوارض نقش دارد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com