مهمترین علل ریزش ابرو چیست

ابرو بخشی از پیشانی است که با موهای نسبتاً زبری در بالای چشم‌ها قرار گرفته است. این بخش در زیبایی صورت نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این، نقش مهمی در حفاظت از چشم‌ها دارد. موهای ابرو مانع ورود آب، عرق و غبار پیشانی به چشم می‌شوند. چند ماهیچه نیز در این بخش از پیشانی وجود دارند که باعث ایجاد رفلکس‌ها و حرکت ابروها می‌شوند. بعضی از افراد به‌طور سرشتی ابروهای کم‌پشتی دارند. ابتدا بايد بدانيم موي ابرو مانند تمام موهاي بدن اعم از موهاي سر و مژه‌ها که از بدو تولد وجود داشته‌اند يا موهاي وابسته به هورمون‌هاي جنسي مي‌توانند تحت‌تاثير عوامل مختلف دچار ريزش شوند. مو در اثر عوامل متعددی كه بر چرخه رشد آن اثر می گذارد، تاثیر می پذیرد.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین دلایل ریزش موهای ابرو خواهیم پرداخت : بیماریهای غدد درون ریز یا تغییرات هورمونی : عواملی كه بر تعادل هورمونی فرد تاثیر بگذارد می تواند باعث ریزش ابرو شود. این تغییرات هورمونی شامل حاملگی، بیماریهای تیروئیدی و مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری است كه خوشبختانه پس از قطع آن رویش مجدد رخ خواهد داد. از علل دیگر مصرف داروهای هورمونی مثل دانازول، داروهای پیشگیری از بارداری، پروژسترون، دی اتیل استیل بسترول (DES) و HCG است.

مشکلات تیروئید : کم‌کاری تیروئید، عارضه‌ای که در آن غده تیروئید به‌اندازه‌ای که باید فعال نیست، معمولاً یکی از علل نازک شدن ابرو است. این عارضه علائم زیادی مانند خشک شدن پوست، خستگی شدید و افزایش وزن ناگهانی دارد. نازک شدن موها ازجمله ابرو در مراحل بعدی کم‌کاری تیروئید مشخص می‌شود. ریزش موی ابروها قابل‌توجه‌تر از بخش‌های دیگر است زیرا موی ابرو کم‌حجم‌تر از موهای سایر نقاط بدن است. البته تنها علت نازک شدن ابرو اختلال در غده تیروئید نیست اما ریزش ابرو در اثر کم‌کاری تیروئید، الگوی بسیار مشخصی دارد. ریزش مو یا نازک شدن ابرو معمولاً در لبه خارجی یا یک‌سوم خارجی ابرو اتفاق می‌افتد.

اگزمای ارثی : درماتیت آتوپیک یا اگزمای ارثی، شرایطی است که می تواند منجر به ریزش ابروها شود. این بیماری التهابی پوستی است که نشانه های آن پوست قرمز، ورم کرده و خارش دار است. بیش از ۲۰% افراد در طول زندگی خود دچار اگزمای ارثی می شوند و میان کودکان بیشتر رایج است. با وجود اینکه این اتفاق زیاد رخ نمی دهد اما ممکن است بر روی ابروهای شما نیز اثر گذار باشد. اگر پوست دور ابروی شما قرمز و دچار خارش است حتما به دکتر پوست مراجعه کنید.

استرس : استرس به تنهايي نمي‌تواند عامل ريزش مو باشد ولي مي‌تواند آن را تشديد کند يا شروع آن را جلو بيندازد. به‌طور کلي استرس بسياري از بيماري‌ها را تشديد مي‌کند يا باعث بروز آنها مي‌شود ولي در صورتي که استعداد آن در فرد وجود داشته باشد.

ریزش موی سکه ای : بیماری آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای که یکی از مهمترین علل ریزش موهای ابرو و مژه به حساب می آید، در این بیماری که ممکن است به طور ناگهانی پیش بیاید، فرد به صورت تکه ای دچار ریزش موهای ناحیه ابرو و مژه نیز میشود و این مشکل ممکن است همراه با ریزش موی سکه ای در ناحیه سر رخ دهد یا فقط در ابروها و مژه ها نمایان شود. علاوه بر این، کسانی که خیلی زیاد و به طور مداوم با موچین ابروهایشان را دستکاری میکنند، ممکن است دچار این وضع شوند.

تومورهای پوستی : كه به سرعت روی پوست رشد می كنند به این دلیل كه مو قادر نیست به درون این لایه ضخیم نفوذ كند، قابلیت رشد در این تومورها را ندارد از جمله این ضایعات پوستی می توان به سبورئیك كراتوز، مول، هیپرپلازی غدد سباسه، زگیل و همانژیوم اشاره كرد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com