مهمترین دلایل بروز عارضه افسردگی چیست

احساس گرفته بودن و یا خستگی غیر عادی گاهی زیاد عجیب نیست، بخشی از زندگی است. اما اگر مدتی مدید هیچ چیزی بر روی شما تاثیر نداشته باشد و یا انگیزهای در شما ایجاد نکند، میتواند دلیلش این باشد که شما دچار اختلال افسردگی اساسی شدهاید. برای این بیماری درمان وجود دارد. افسردگی بیماری بسیار پیچیده‌ای است و هیچ‌کس دلایل اصلی آن را به وضوح نمی‌داند. بعضی از تغییرات ناگهانی ناگوار یا بحران‌هایی نظیر از دست دادن عزیزان و نزدیکان می‌تواند از عوامل افسردگی باشد. بعضی از افراد به شکل ژنتیکی و به خاطر وجود زمینه‌ی خانوادگی بیماری افسردگی، به آن دچار می‌شوند ولی همچنان دلایل متفاوت و پیچیده‌ای برای افسردگی وجود دارد.

در اینجا به بیان برخی از دلایل مهم عارضه افسردگی خواهیم پرداخت : ژنتیک : در برخی موارد، اختلالات خُلقی و افکار خودکشی‌گرایانه‌ ممکن است زمینه‌ی ژنتیکی داشته باشند، اما ژنتیک فقط یکی از عوامل افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به افسردگی است. ۱۰۰درصدِ ژن‌های دوقلوهای همسان با یکدیگر تشابه دارند، در حالی‌که فقط ۳۰درصد احتمال می‌رود هر دو نفرشان به افسردگی مبتلا شوند. علائم افسردگی در افرادی که زمینه‌‌ی ژنتیکی دارند، معمولا در سنین پایین‌تر ظاهر می‌شود. ناگفته نماند که علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل دیگری نیز مانند شرایط و اتفاقات زندگی در ابتلای این افراد به افسردگی مؤثر هستند.

بیماری‌های سخت : گاهی اوقات افسردگی به شکل جانبی در راستای بیماری‌های دیگر رخ می‌دهد. مثلا بیماری‌هایی که دوره‌ی درمان آنها سخت و طاقت‌فرساست و امید و انگیزه را در زندگی کاهش می‌دهند. این بیماری‌ها زمینه‌ی ابتلا و آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهند. مصرف نادرست برخی از داروها نیز مشکلات افسردگی را به دنبال دارد.

برخی شکست ها : بعضی شکست ها و اتفاقات ناگوار زندگی مثل شکست مالی، شغلی، عشقی، و غیره نیز ممکن است علایمی شبیه افسردگی ایجاد کنند و در صورتی که طولانی مدت و شدید نباشند، ‌باز هم بیماری به حساب نمی آیند و به تدریج بهبودی حاصل خواهد شد.

افسردگی زنان از منظر اجتماعی : سومین ریشه افسردگی در خانم ها، علل اجتماعی است که از مهم ترین آنها می توان به موقعیت اجتماعی، جایگاه شغلی و تبعیض هایی که نسبت به خانم ها در جامعه یا دنیا وجود دارد، اشاره کرد. به عبارتی با گسترش شیوه زندگی صنعتی، خانم ها علاوه بر نقش باروری، چند مسئولیت دیگر همچون حضور در محیط کار بیرون از منزل و نیز مدیریت امور منزل را به عهده گرفته اند و به مراتب نسبت به مردان حجم کار بیشتری را باید انجام دهند. فارغ از مسئولیت های کاری و مدیریت امور منزل، بارداری هم بار سنگینی است که طبیعت به عهده خانم ها گذاشته است. با توجه به نقش مهم خانم ها د رخانواده و اجتماع و وظایف مهمی مثل بارداری و حفظ بقای بشر که به آنها محول شده است، افسردگی شان، هزینه بیشتری را متوجه خانواده و اجتماع خواهد کرد.

افسردگی وابسته به فصل : پیش تر این نوع از افسردگی را با نام اختلال عاطفی فصلی می خواندند که در ارتباط با کوتاه شدن روزها در دو فصل پاییز و زمستان است. در پاسخ به نور درمانی و البته پس از اتمام روزهای کوتاه سال، این نوع اختلال نیز پایان می یابد. مردم کشورهایی که زمستان های طولانی دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

استرس : حالت تحریک و کج خلقی بدن و ذهن را متحمل سختی و رخوت می کند .مقدار بالای استرس،میزان هورمون کورتیزول را بالا می برد. کورتیزول آدم را در حالت آماده باش اضطراری قرار می دهد. بهتراست برای کم کردن استرس مقداری از وظایف را به دیگران محول کنید، کارهایتان را به فعالیتهای کوچکتر تقسیم کنید. نه گفتن را بیاموزید.

فعالیت فیزیکی و کلامی : بیمار افسرده بی قرار و مضطرب است . او دستانش را فشار می دهد و نمی تواند آرام بنشیند . برخی بیماران حرکات و حرف زدنشان شل و کند است و قبل از پاسخ دادن با درنگ روبرو است . بیمار افسرده آنقدر آهسته حرف می زد که به خوبی شنیده نشود . تا سوالی از او نشود حرفی نمی زند یا ساکت می نشیند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com