مناسب ترین روش های کاهش قند خون چیست

دیابت نوعی بیماری شایعی است که معمولا در مراحل پیشرفته قابل تشخیص می باشد. روشهای مختلفی برای کاهش قند خون و انواع دیابت وجود دارد که ساده ترین آنها استفاده از برخی مواد غذایی و خوراکی ها می باشد. افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند، دچار افزایش احتمال ابتلا به دیابت در آینده می شوند ، این همان چیزی است که باعث می شود تا جایی که می توانید برای داشتن زندگی سالم تلاش کنید. پیش دیابت زمانی رخ می دهد که قند خون شما بالاتر از نرمال باشد اما همانند مبتلایان به دیابت نباشد. از دست دادن وزن و افزایش تمرین، موثرترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن پیش دیابت به دیابت نوع ۲ می باشد. اما مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای خاص نیز ممکن است به کاهش قند خون کمک کند. ادویه خاص مواد غذایی، خوردن میوه های خاص و خوردن از نوع صحیح چربی ممکن است به شما در دفع دیابت کمک کند.

در اینجا به بیان برخی روش ها و مواد غذایی مفید در جهت کاهش قند خون خواهیم پرداخت : شنبلیله : شنبلیله ادویه که معمولاً از برگ و دانه آن در مواد غذایی جنوب آسیا استفاده می شود و همانند یک مکمل برای مادران پرستار و در طیف گسترده ای از داروهای گیاهی استفاده می شود. یک بررسی مروری در سال ۲۰۱۳ روی مکمل های غذایی گیاهی نشان داد که شواهد قانع کننده وجود دارد که شنبلیله سطح قند خون را در افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت نوع ۱ و ۲ و همچنین پیش دیابت کاهش می دهد. فیبر موجود در دانه شنبلیله در کم کردن سرعت هضم کربوهیدرات ها موثر است این ممکن است اثر آن بر قند خون را توضیح دهد همچنین سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است شنبلیله را می توان به عنوان یک قرص، اما از آن نیز می توان به عنوان یک چای و یا اضافه شده به طیف گسترده ای از دستور العمل های غذایی خوشمزه استفاده کرد.

آب بنوشید : نوشیدن مقدار آب کافی کمک می کند تا سطح قند خونتان را در محدودۀ سالم نگه دارید. نوشیدن آب علاوه بر پیشگیری از کم شدن آب بدن به کلیه هایتان کمک می کند تا قند اضافۀ خون را از طریق ادرار دفع کنند. یک مطالعۀ مشاهده ای نشان داد کسانی که آب بیشتری می نوشند کمتر در معرض خطر بالا رفتن قند خون قرار دارند. نوشیدن آب به طور منظم آب لازم خون را تأمین می کند، سطح قند خون را پایین می آورد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. فراموش نکنید که آب و دیگر نوشیدنی های بدون کالری بهترین نوشیدنی ها هستند. نوشیدنی های شیرین شده با شکر، گلوکز خون را بالا می برند، باعث افزایش وزن می شوند و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند. آبدار ماندن بدن می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و به پیشگیری از دیابت کمک کند. آب بهترین نوشیدنی است.

ماهی : خوردن ماهى ممکن است احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را ۵۰ درصد کاهش دهد، یعنى اشخاصى که در رژیم غذایى آنها ماهى وجود دارد، حدود ۵۰ درصد کمتر از آنهایى که ماهى نمى خورند احتمال ابتلا به ناراحتى عدم تحمل قند را دارند. ماهى سرشار از اسیدهای چرب اُمگا-۳ است، بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار گرم بسیار توصیه مى شود . البته بیماران دیابت ی نباید از کپسول هاى روغن ماهى جز با تجویز پزشک استفاده نمایند، زیرا تنظیم قند خون آنها را مختل مى کند.

سالاد : به سالادهای رایج اکتفا نکنید، از کلم، اسفناج و برگ چغندر استفاده کنید. این سبزیجات، سالم، خوش‌طعم و کم‌کربوهیدرات هستند. با سرخ کردن برگ کلم در روغن زیتون به مدت خیلی کم، چیپس‌های ترد و خوشمزه‌ای خواهید داشت. همچنین برای افزودن رنگ و طعم بیشتر می‌توانید سالاد را همراه با سبزیجات کبابی یا کمی خوراک پروتئین‌دار مانند ماهی سالمون سرو کنید.

کنترل وعده‌های غذایی : کنترل وعده‌های غذایی به تنظیم کالری‌های مصرفی کمک می‌کند و می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. در نتیجه، کنترل وزن باعث می‌شود سطوح قند خون‌تان به حد طبیعی و سالم برسد، و طبق شواهد علمی، این مسئله به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ منجر خواهد شد. هم‌چنین، توجه دقیق به اندازه‌ی هر وعده‌ی غذایی به کاهش کالری‌های مصرفی و متعاقبا، به پیشگیری از افزایش ناگهانی قند خون کمک می‌کند. در این بخش، به برخی نکات مفید برای کنترل وعده‌های غذایی اشاره می‌کنیم : اندازه‌گیری و وزن کردن مواد غذایی برای مصرف در هر وعده، خودداری از رفتن به رستوران‌های سلف سرویس، مطالعه‌ی برچسب روی مواد غذایی و بررسی اندازه‌ی مناسب مصرف، تهیه‌ی یادداشت روزانه از غذاهای مصرفی، آهسته غذا خوردن.

آووکادو : اسیدهای چرب اشباع نشده ( PUFAs) و اسید های چرب غیر اشباع ( MUDAs ) اجزای مهم یک برنامه غذایی سالم قند خون هستند. آن ها می توانند حساسیت انسولین را بهبود بخشند.آن ها هم چنین می توانند باعث افزایش احساس سیری و تاثیر سالم بر فشار خون و التهاب شوند. MUFA ها مواد مغذی کلیدی در آووکادو هستند. مطالعات نشان داده اند که آووکادو خطر ابتلا به سندروم متابولیک را کاهش می دهد این یک گروه از عوامل خطرزا است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.هم چنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی را هم افزایش دهد. آووکادو هم چنین GI کمی دارد و برای یک دسر منحصر به فرد دیابت دوستانه، سعی کنید قندی اضافه نکنید، و پودینگ شکلاتی با آووکادو خام درست کنید .

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com