لیزر الکس دایود و لیزر الکساندرایت واقعی چه تفاوتی دارند

لیزر الکس دایود لیزر الکساندرایتتفاوت لیزر الکساندرایت اصل و لیزر الکس دایود ، مقایسه لیزر موهای زائد الکساندرایت Alexandrite Laser و لیزرهای دایود الکس ، دستگاه لیزر الکساندرایت و مقایسه با دستگاه لیزر دایود Diode Laser ، بهترین برندهای الکساندرایت در ایران کدام است ، شناخت انواع لیزر الکساندرایت اصلی ، تشخیص لیزر الکساندرایت اصلی از نمونه های غیر واقعی ، خواص لیزرهای الکساندرایت و دایود ، دستگاه لیزر الکساندرایت واقعی ،  مزایای لیزرهای الکساندرایت چیست

در این مقاله تصمیم داریم تا به بررسی لیزر الکساندرایت واقعی و لیزرهای اصطلاحا الکس دایود بپردازیم . مبحث لیزر موهای زائد در سالهای اخیر به یکی از مبحث های داغ و پرطرفدار تبدیل شده است و تا حد زیادی توانسته مراجعین را از شر موهای زائد خلاص کند. اما با پیشرفت تکنولوژی و به بازار آمدن لیزرهای مختلف این سوال مطرح می شود که بین دستگاه لیزر الکساندرایت و دستگاه لیزر الکس دایود کدامیک بهتر است و همچنین تفاوت های این دو لیزر در کجاست.

لیزر الکساندرایت Alexandrite Laser چیست ؟ دستگاه لیزر الکساندرایت لیزری است با طول موج ۷۵۵ نانومتری که از کانی و عنصری بسیار کمیاب و گرانقیمت بنام chrysoberyl تشکیل شده است ، این عنصر بر اساس مقایسه علمی که توسط کنفدراسیون جهانی جواهر و موسسه گوهر شناسی جهانی GIA به عمل آمده است به عنوان گرانقیمت ترین سنگ و نادرتر از الماس میباشد . کانی الکساندرایت Alexandrite  دارای پدیده color change  بوده ودر نور روز یک رنگ ودر نور شب در زیر لامپ رنگ دیگری را نمایش می دهد این سنگ معمولا در دو رنگ آبی مایل به سبز و یا بنفش مایل به قرمز ( یاقوتی رنگ ) یافت میشود .

خصوصیات منحصر بفرد این کانی و استفاده از آن در لیزرهای الکساندرایت منجر به این گردیده که اصولا لیزرهای الکساندرایت در جهان به عنوان گران قیمت ترین نوع لیزری قرار بگیرند ( بر خلاف لیزرهای دایودی که بسیار ارزان تر میباشند ) همچنین نوع لیزر به کار گرفته شده در این دستگاه جامد است و محدوده‌ی آن در نور مرئی قرار دارد .

دلیل از بین رفتن موهای زائد در این دستگاه مربوط به جذب بسیار بالای ملانین آن میباشد بطوری که بالاترین ضریب جذب را در بین همه لیزر های رفع موی زائد در جهان را دارد . همچنین امروزه نسلهای پیشرفته و قدرتمند این دستگاه این توانایی را دارد که در کنار موهای ضخیم و تیره که معمولا همه لیزرها بر روی آنها تاثیرات مثبتی را دارند بر روی موهای کم عمق و کرکی نیز دارای اثربخشی بالایی باشند .

با نگاهی به نمودار عمق نفود لیزرها بر حسب طول موج به راحتی در می یابیم که عمق نفوذ لیزر دایود از لیزر الکساندرایت بیشتر است و از این رو انرژی لیزر راحت تر به فولیکول مو می رسد اما آنچه که بسیار قابل توجه میباشد این است که اگرچه عمق نفوذ در لیزر دایود از لیزر الکساندرایت بیشتر است اما با نگاهی به ضریب جذب ملانین بر حسب طول موج به راحتی در می یابیم که لیزر الکساندرایت بالاترین ضریب جذب ملانین را در بین لیزر موهای زائد دارد و از این جهت جذب ملانین توسط لیزر الکساندرایت بهتر از سایر لیزرها از جمله لیزر دایود صورت می پذیرد .

بالا بودن ضریب جذب در لیزر الکساندرایت باعث می شود که پس از کار با این لیزر رنگ پوست روشن تر هم گردد و این موضوع برای مراجعین دارای جذابیت بالایی می باشد زیرا معمولا نواحی دارای موهای زائد در بدن به مرور زمان پوستی تیره تر از سایر قسمتهای بدن پیدا میکند که برای افراد خوشایند نیست اما با استفاده از لیزر الکساندرایت این مشکل نیز برطرف میگردد .

از آنجایی که لیزر الکساندرایت به طور معمول برای پوست های مختلف (I-IV) میتواند استفاده شود نتایج مربوط به آزمایشات بالینی نشان داده است که حجم مو به طرز چشمگیری به سرعت بعد از هر مرحله درمان کاهش می یابد و میزان پروتکل درمانی و جلسات در لیزرهای الکساندرایت بسیار کوتاه تر از سایر لیزرهای موهای زائد میباشد .

همچنین در لیزرهای الکساندرایت از سیستمهای کولینگ گاز استفاده میگردد ( بر خلاف لیزرهای دایود ) که به دلیل قدرت بسیار بالای خنک کنندگی آنها تحمل لیزر برای بیماران بسیار آسان بوده و بر خلاف لیزرهای دیگر احتمال سوختگی یا عوارض جانبی بر روی پوست رو به شدت کاهش میدهد .

برای تشخیص دستگاههای لیزر الکساندرایت واقعی برای بیماران و کلینیک های درمانی در زیر لیست معتبرترین و بهترین برندهای لیزرهای  الکساندرایت که در جهان موجود میباشد را میتوانید مشاهده نمایید :

لیزر الکساندرایت کندلا Candela Alexandrite Laser – لیزر الکساندرایت نابلکس Noblex Alexandrite Laser – لیزر الکساندرایت دکا Deka Alexandrite Laser – لیزر الکساندرایت بایوس Bios alexandrite laser – لیزر الکساندرایت اپیکیر Epicare alexandrite laser – لیزر الکساندرایت لوترونیک Lutronic alexandrite laser – لیزر الکساندرایت اوریون Orion alexandrite laser – لیزر الکساندرایت آپوچی Apogee alexandrite laser – لیزر الکساندرایت موتوس Motus alexandrite Laser

لیزر دایود Diode Laser چیست ؟ سیستم لیزر دایود بر خلاف الکساندرایت که از گروه لیزرهای جامد میباشد از گروه لیزرهای نیمه هادی بوده و عملکردی در طول موج ۸۰۰ یا ۸۱۰ نانومتر را دارد. این لیزر عموما با طول موج استاندارد ۸۰۸ نانومتری مورد استفاده قرار میگیرد ، این طول موج بلند موجبات نفوذ عمیق تر به پوست را فراهم می کند و نقطه اثر آن نواحی عمیق تر فولیکول است. عملکرد لیزر دایود بر روی موی ضخیم و تیره مناسب است. لیزر دایود ریشه موهای زائد را مورد هدف قرار می دهد بنابراین انتخاب مناسبی برای بخش پشت بدن و بیکینی است.

لیزرهای دایود رفع موهای زائد عموما به صورت مولتی پالسی می باشند و جذب این طول موج در ملانین کمتر از لیزرهای الکساندریت و یاقوت و بیشتر از   IPL و NDYAG می باشد، از آنجا که لیزرهای دایود می توانند در عمق بیشتری از درم نفوذ کنند همیشه ریسک سوختگی یا تغییر رنگ پوست توسط این قبیل لیزرها وجود داشته و رعایت اصول ایمنی و تنظیمات دقیق دستگاه دایود را می طلبد ، لیزرهای دایود با گسیل نمودن نور هدایت شده خود به سوی هدف یا Cible مو که همان محل انبار شدن ملانین موجود در ریشه هر مو است ، رنگدانه مورد نظر را بمباران و نهایتاً متلاشی می نماید . اثر نور لیزر دایود Diode بر روی ملانین یا رنگدانه مو بر اساس مکانیسم گرم نمودن آن تا حد تخریب مو بوده که این مکانیسم به نام فوتوترمولیز نیز خوانده می شود  .

از مهمترین عوارض احتمالی لیزرهای دایود میتوان به موارد زیر اشاره کرد ؟ خارش:  یکی از دلایلی که خارش در سطح پوست بعد از لیزر درمانی با دایود ها ایجاد می شود، از بین بردن سطحی از فولیکول های مو است که با خالی شدن جای آن ایجاد خارش افزایش می یابد. توصیه می شود که در صورت بروز این عارضه، هرگز با دست محل را خارش ندهید زیرا امکان ایجاد لکه های پوستی وجود دارد .

التهاب پوستی : برخی از پوست های حساس در هنگام استفاده از دستگاه لیزر دایود ممکن است از چند ساعت تا چند روز دچار التهاب پوستی شوند که این التهاب بعد از مدتی از بین خواهد رفت .

خونریزی در سطح پوست:  مناطقی که پوست های نازک تری نسبت به سایر اندام های بدن دارند بیشتر در معرض خونریزی قرار می گیرند و بهتر است از دستگاه لیزر دایود مدت زمان کمتری در این مناطق استفاده نمود تا این مشکل به وجود نیاید .

تغییر در رنگدانه ها:  مشاهده شده است که در برخی از افراد بعد از جلسات لیزر درمانی با لیزر دایود ، رنگدانه های پوستی تغییر پیدا کرده و ایجاد لکه خواهند کرد بسته به پوست و واکنش بدن فرد ممکن است این لکه ها دائمی یا موقت باشند .

تعداد در صد کمی از افراد دچار عوارض لیزر دایود می شوند و اما این درصد افراد که از ۵ درصد تجاوز نمی کنند می بایست قبل از انجام عمل لیزر درمانی برای رفع مو های زائد بدن سوابق بیماری های قبلی و واکنش های بدن خود را برای پزشک متخصص پوست و مو تشریح نمایند. زیرا ممکن است از دید پزشک این افراد نتوانند تحت درمان برای لیزر مو های زائد قرار بگیرند و لذا می بایست از قبل عوارض لیزر دایود را به آن ها گوشزد نمود .

لیزر الکس دایود Alex Diode چیست ؟ امروزه در حوزه تجهیزات لیزری با اسامی و عباراتی مواجه می شویم که گاها برای ما بسیار نا آشنا یا عجیب بنظر میرسد و ممکن است که مخاطب را دچار انحراف از تشخیص نماید ، این امر در آنجایی بسیار اهمیت پیدا میکند که ما در حوزه درمانی و سلامت با تجهیزاتی مواجه می شویم که اطلاعات درستی از ماهیت آنها عموما توسط ارائه دهندگان خدمات منتشر نشده و حتی اطلاعات متناقض ارائه شده باعث گمراهی در انتخاب پروتکل و روش صحیح درمانی برای بیماران میشود ، یکی از این موارد استفاده از اصطلاح لیزر الکس دایود میباشد !

با شنیدن نام لیزر الکس دایود اولین چیزی که به ذهن مخاطب خطور میکند این است که با یک دستگاهی مواجه است که هم لیزر الکساندرایت با همه مشخصات و استاندارهای آن میباشد و هم یک لیزر دایود برای حذف موهای زائد است اما براستی آیا اینگونه میباشد و یا استفاده از این نام صرفا بخاطر استفاده ابزاری از آن است ؟ در ادامه به معرفی و مقایسه لیزرهای الکس دایود با لیزرهای الکساندرایت واقعی میپردازیم تا اطلاعات دقیق تری از این تجهیزات بدست آوریم .

اصولا هنوز در دنیا هیچ سیستم لیزری ساخته نشده است که همزمان از دو لیزر سورس متفاوت الکساندرایت و دایود در یک دستگاه استفاده نماید زیرا در عمل تفاوتهای فنی و ماهوی بسیاری بین این دو گروه از لیزرها وجود دارد که ترکیب چنین کاری را بسیار سخت یا غیر ممکن میسازد ، پس لیزرهایی که امروزه با نام لیزرهای الکس دایود میشناسیم همگی صرفا لیزر دایودی هستند و همگی دارای صرفا یک لیزر سورس نیمه هادی و دایودی میباشند .

در لیزرهای نیمه هادی با تزریق ناخالصی به سورس آن ها می توان طول موج های متفاوتی را دریافت نمود. که اخیرا برخی از شرکت های تولید کننده سورس لیزرهای دایود توانسته اند از لیزر دایود طول موج ۷۵۵ نانومتر را نیز دریافت نمایند. در واقع سیستمهایی که با عنوان الکس دایود مطرح می شوند، لیزر های دایودی هستند که از خود طول موج ۷۵۵ نانومتر ساطع می کنند و معمولا هم برای تغییر این طول موج نیازمند تعویض هندپیس میباشند و به غیر از طول موج که در این دستگاهها تغییر کرده تمام سیستم و عملکرد و پروتکل های درمانی و میزان اثربخشی همانند لیزرهای دایود معمولی می باشد .

تفاوتهای مهم بین لیزرهای الکساندرایت واقعی و لیزرهای دایود الکس : ۱- لیزر الکساندرایت واقعی از خانواده لیزرهای جامد بوده و صرفا دارای یک طول موج پایدار ۷۵۵ نانومتری میباشد در حالیکه لیزرهای دایود الکس از خانواده لیزرهای نیمه هادی بوده و دارای طول موجهای متغیر از ۷۵۰ نانومتر تا ۱۰۶۰ نانومتری میباشند .

۲- لیزر الکساندرایت واقعی دارای لیزر سورس از جنس کانی الکساندرایت بوده و لیزر سورس در داخل بدنه دستگاه واقع است و تحریک راد دستگاه توسط فلش لامپ صورت می پذیرد در حالیکه در لیزرهای دایود الکس لیزر سورس از خانواده بلورهای نیمه هادی بر پایه سلیکون یا ژرمانیوم بوده و لیزر سورس در داخل هندپیس واقع میباشد .

۳- لیزر الکساندرایت واقعی نیازی به تعویض لیزر سورس ندارند و معمولا نیازمند تعویض لامپهای محرک راد خود بعد از هر ۱ میلیون شات هستند در حالیکه لیزرهای دایود الکس در هر ۵ میلیون شات نیاز به تعویض لیزر سورس پیدا میکنند .

۴- لیزر الکساندرایت واقعی با فاصله و بدون چسباندن کامل هندپیس بر روی بدن شات میزنند و فقط یک قطعه هدایت کننده یا همان گاید بر روی پوست قرار میگیرد در حالیکه در لیزرهای دایود الکس هندپیس کاملا به بدن چسبانده میشود ( مگر در دایودهایی که با فیبر نوری کار میکنند که البته آنها بدلیل داشتن فاصله و چسبیده نشدن با پوست عملکرد ضعیف تری از دایودهای چسبنده دارند ) .

۵- لیزر الکساندرایت واقعی دارای سیستم خنک کننده گاز هستند که بر روی بدن گاز نیتروژن را اسپری میکند در حالیکه در لیزرهای دایود الکس چنین کولینگ قدرتمندی وجود نداشته و هیچ گاز مایعی بر روی پوست اسپری نمیگردد و از کولینگهای تماسی یا در برخی موارد از کولینگهای هوای دمنده استفاده میگردد .

۶- لیزر الکساندرایت واقعی دارای قدرت جذب بسیار بالاتری در ملانین موها میباشد در حالیکه در لیزرهای دایود الکس جذب ملانین بسیار پایین تر و در عوض عمق نفوذ بیشتری دارند .

۷- لیزر الکساندرایت واقعی بدون نیاز به هیچ ژل و مایع یا داروی بیحسی بر روی بدن مورد استفاده قرار میگیرد ولی در لیزرهای دایود الکس حتما باید از ژل استفاده نمود و برای پوستهای حساس هم بدلیل داشتن درد بیشتر از کرمهای بیحسی موضعی استفاده کرد و صرفا در برخی از مدلهای محدود دایود الکس که بصورت اسکنری کار میکنند ( مانند لیزر Velux ) نیازی به استفاده از ژل نمیباشد .

۸- لیزر الکساندرایت واقعی برای تحریک سورس لیزر از لامپهای ویژه ای استفاده میکند در حالیکه لیزرهای دایود الکس برای تحریک سورس خود عموما از آراف استفاده میکنند .

۹- لیزر الکساندرایت واقعی برای روشن سازی پوست و درمان ضایعات پیگمانته و درمان ملاسما هم قابل استفاده هستند در حالیکه لیزرهای دایود الکس صرفا برای حذف مو قابل استفاده هستند .

۱۰- لیزر الکساندرایت واقعی بدلیل استفاده از سورس بسیار گران قیمت و تاثیرات بسیار بالای آن معمولا دارای قیمتهای بالایی هستند در حالیکه لیزرهای دایود الکس بدلیل پایه دایود بودن خود بسیار ارزان تر از لیزرهای الکساندرایت میباشند .

۱۱- تعداد جلسات درمانی در لیزرهای الکساندرایت واقعی عموما کوتاه بوده و اثرات درمانی از همان جلسات ابتدایی قابل مشاهده میباشد در حالیکه در لیزرهای دایود الکس تعداد جلسات درمانی دقیقا مانند سایر لیزرهای دایودی معمولی بوده و بین ۸ تا ۱۰ جلسه را نیاز به تکرار دارند .

۱۲-  لیزر الکساندرایت واقعی را میتوانید از طریق استعلام مجوزهای وزارت بهداشت و مجوزهای قانونی واردات دستگاهها و توجه به درج نام و کلمه لیزر الکساندرایت Alexandrite در مجوزهای قانونی تجهیزات تشخیص دهید درحالیکه در لیزرهای دایودی و لیزرهای خانواده دایود مانند دایود الکس در مجوزهای وارداتی و یا پروانه ساخت وزارت بهداشت آنها از نام یا عبارت لیزر دایود Diode استفاده مینماید .

در پایان برای تشخیص دستگاههای لیزر الکساندرایت واقعی برای بیماران و کلینیک های درمانی مجددا در زیر لیست معتبرترین و بهترین لیزرهای الکساندرایت در جهان را میتوانید مشاهده نمایید :

لیزر الکساندرایت کندلا Candela Alexandrite Laser – لیزر الکساندرایت نابلکس Noblex Alexandrite Laser – لیزر الکساندرایت دکا Deka Alexandrite Laser – لیزر الکساندرایت بایوس Bios alexandrite laser – لیزر الکساندرایت اپیکیر Epicare alexandrite laser – لیزر الکساندرایت لوترونیک Lutronic alexandrite laser – لیزر الکساندرایت اوریون Orion alexandrite laser – لیزر الکساندرایت آپوچی Apogee alexandrite laser – لیزر الکساندرایت موتوس Motus alexandrite Laser

در پایان ذکر این نکته ضروری است که لیزرهای دایودی و خانواده آنها مانند الکس دایودها هم به عنوان یکی از روشهای درمانی برای حذف موهای زائد میتوانند به حساب بیایند و از آنها نیز میتوان برای درمان در این حوزه استفاده نمود ولی قطعا میزان اثربخشی و ماندگاری و تاثیرات لیزرهای دایودی یا الکس دایودی بسیار کمتر و متفاوت تر از میزان اثربخشی در مقایسه با لیزرهای الکساندرایت های واقعی خواهد بود و لذا اولویت درمانی با لیزرهای الکساندرایت میباشد و سپس در مرحله بعد در مواردی که امکان دسترسی به لیزرهای الکساندرایت اصلی برای بیماران ممکن نباشد میتوان لیزرهای دایودی را به عنوان یک سیستم جایگزین در نظر گرفت . امید است مطالب فوق گامی موثر در ترویج اطلاعات عمومی شما در حوزه سلامت داشته باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مشاوره و فروش ۰۲۱.۸۶۰۲۸۴۰۹ – ۰۲۱.۸۶۰۲۹۳۷۸ تماس حاصل فرمایید تا مشاوران شرکت پاسخگوی سئوالات شما باشند . خرید کلیه تجهیزات بصورت نقد و اقساط میسر بوده و ارسال تجهیزات به سراسر ایران با ارایه گارانتی و آموزش رایگان و خدمات بعد از فروش معتبر امکان پذیر می باشد .