فواید و مضرات مصرف گوشت بوقلمون چیست

گوشت یکی از انواع پر مصرف ترین مواد خوراکی است. یکی از انواع مفید ترین مواد گوشتی می توان به گوشت بوقلمون اشاره کرد. گوشت بوقلمون دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است؛ به همین سبب پزشکان مصرف آنرا بسیار توصیه می کنند؛ اما مصرف گوشت بوقلمون مضراتی هم برای شما در پی خواهد داشت. بوقلمون دارای آهن، روی، فسفر، پتاسیم و ویتامین‌های B است. جالب اینجاست که به‌دلیل بافت خاصی که گوشت بوقلمون دارد برخلاف برخی پروتئین‌ها هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و کم‌ترین میزان چربی اشباع و کلسترول را در مقایسه با گوشت قرمز دارد؛ درعین‌حال منبع غنی از انواع ویتامین B و ویتامین A است.

در اینجا با برخی از مزایا و مضرات گوشت بوقلمون بیشتر آشنا شویم : حاوی ویتامین آ است : یکی از ویژگی های منحصر به فرد و خواص گوشت بوقلمون نسبت به سایر انواع گوشت مانند خواص گوشت شتر مرغ و خواص گوشت شتر، میزان بالای ویتامین آ موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بازی می کند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به کودکان و سالمندان توصیه می شود. مقدار پروتئین این گوشت نیز مناسب است و منع مصرف خاصی جز در بیماران مبتلا به نقرس ندارد. جالب است بدانید گوشت این پرنده در حقیقت حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است.

حاوی چربی کمی است : گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی كمی دارد و در هر ۱۰۰ گرم آن تنها یك گرم چربی موجود است. تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده كنند. بد نیست بدانید گوشت سفید بدون پوست بوقلمون چربی اشباع و كلسترول كمتری از گوشت مرغ و گاو دارد.

جلوگیری از سرطان : اسیدآمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T لازم است. سلول‏های T یک نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند. در فقدان تریپتوفان، سلول‌های T فعال می‏میرند.

کمک به رفع بی‌خوابی : گوشت بوقلمون حاوی تریپتوفان – اسید آمینه‌ای که مغز برای تولید سروتونین مورد استفاده قرار می‌دهد – است. سروتونین، یک پیام رسان عصبی است که باعث احساس آرامش در فرد می‌شود و برای افرادی که به بی‌خوابی دچارند مفید است. بسیاری از افراد، گوشت بوقلمون را برای رفع بی‌خوابی می‌خورند زیرا حاوی ویتامین B3 و B6 است که برای رفع این وضعیت مفید هستند. سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون نیز خواب را بهبود می‌بخشد.

ایجاد آرامش و مقابله با افسردگي : ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می شوند و ناقل عصبی به نام «سروتونین» از اسیدآمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می شود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می شود. از طرف دیگر به دلیل نوعی مواد خاص به نام اسیدآمینه تریپتوفان در گوشت بوقلمون به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند توصیه می‌شود تا از این ماده غذایی مصرف کنند چرا که به صورت گذرا و کوتاه‌مدت موجب آرامش و سرحالی در این افراد می‌شود.

دارای پوست مضری است : لازم به ذکر است تقريبا تمامي چربي بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنين قسمتهای تيره رنگ گوشت چربي بيشتري از گوشت روشن تر (سفيد) دارد، لذا توصیه میشود قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامي پوست آن را جدا كنيد. همچنين افراد مبتلا به چربي خون بالا بهتر است از گوشت بخشهای روشن تر آن استفاده كنند.

مضر برای بیماری نقرص : گوشت بوقلمون دارای اسیدآمینه پورین است؛ بنابراین مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم  ‌مصرف کنند. بوقلمون‏هایی که به‌طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی‌بیوتیکی در بدن خود ندارند.

تقویت سیستم ایمنی بدن : مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسیدآمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موش ها نشان داد که متابولیت های تریپتوفان (مولکول های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می شوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است. همچنين به دلیل وجود ویتامین A در این نوع گوشت نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com