عوامل ایجاد کننده خارش پوست چیست

خارش نوعی سوزش در پوست است که موجب خاراندن پوست می‌شود و یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که می‌تواند موضعی و محدود به یک ناحیه از بدن باشد و یا نقاط مختلف بدن را درگیر کند. در برخی موارد نیز خارش پوست هنگام شب بدتر می‌شود. در اغلب موارد، احساس خارش در پوست با میزان استرس فرد بدتر می‌شود چرا که استرس، خارش را شدیدتر می‌کند. مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس، آلرژی، آفتاب‌ سوختگی، یا عفونت‌های قارچی می‌توانند باعث ایجاد خارش پوستی در سراسر بدن شما شوند. خارش پوست، یکی از شایع‌ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می کند برای تخفیف یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند. دلایل متعددی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آنها مربوط به بیماری‌های پوستی است و برخی مربوط به بیماری های سیستمیک؛ در برخی بیماری های داخلی نظیر هپاتیت و بیماری های مربوط به کبد و کلیه، خارش علامت مهمی محسوب می شود.

با برخی از دلایل خارش پوست بیشتر آشنا شویم : خشکی پوست : خارش پوست معمولا از خشک بودن پوست ناشی می شود. خشکی پوست اغلب به دلیل عوامل محیطی نظیر گرما و سرمای هوا، پایین بودن میزان رطوبت هوا، استفاده طولانی مدت از سیستم های تهویه مطبوع، وسایل گرمازا و نیز شستشو و استحمام بیش از حد اتفاق می افتد.

مواد شیمیایی : اگر می‌خواهید خانه را با مواد شیمیایی تمیز کنید، حتما دستتان را دستکش‌های که داخلشان آستر کتانی وجود دارد بپوشانید. اغلب مواد شوینده، می‌توانند پوست حساس و نیازمند مراقبت شما را دچار اگزما کنند. گذشته از این، استفاده از خوشبو کننده‌های هوا، یا حتی روشن کردن شمع‌های معطر هم زمینه را برای عود کردن مشکلتان فراهم می‌کند. اگر هم بخاطر کارتان با دود و آلودگی هوا سر و کار دارید، طبیعی است که اگزمای پوستتان دیر خوب شود. در برخی موارد، صابون‌ها و شوینده‌های مو و بدن هم می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. پس اگر سابقه دچار شدن به اگزما را دارید، از شوینده‌های ملایم و ضدحساسیت و البته بدون عطر استفاده کنید.

بیماری های کبدی : بیماری های کبدی مختلف می توانند با خارش همراه باشند و بطور کلی ۲۰ تا ۵۰ درصد بیماران مبتلا به یرقان (زردی) خارش دارند. خارش در این افراد احتمالاً منشأ مغزی دارد، زیرا مشاهده شده است که در سیستم اعصاب مرکزی، سطح پپتیدا اوپیوئید (مخدر) افزایش یافته و گیرنده های آنها کاهش یافته است. در این افراد، سطح اسیدهای صفراوی سرم با شدت خارش هماهنگی ندارد. سیروز صفراوی اولیه نیز یکی از بیماری‌های کبدی است که بیشتر در خانم های بالای ۳۰ سال رخ داده و می تواند با خارش شدیدی همراه باشد.

کهیر : در برخی موارد مثل کهیر، علت اصلی خارش ماده هیستامین است. کهیر می تواند به دلیل مصرف یک دارو مانند آنتی بیوتیک ها یا غذاهای خاص مثل ماهی و ادویه جات و یا به دلیل برخی عفونت ها مثل عفونت های تنفسی فوقانی باشد. البته علل متعدد دیگری هم برای کهیر وجود دارند، مثلاً ممکن است نور آفتاب یا تماس با آب یا تماس با سرما یا ارتعاش موجب کهیر شود.

حساسیت های پوستی : این نوع از خارش پوست بدن در زمانی ایجاد می‌شود که فرد در تماس با چیزی قرار می‌گیرد که به آن حساسیت دارد. این ماده حساسیت‌زا می‌تواند مواد شیمیایی، رنگ، پشم، عطر و گاهی حساسیت‌های خوراکی باشد. در این حالت گاهی تاول و تورم‌هایی ایجاد می‌شود که درون خود مایع به همراه دارند. در بسیاری از مواقع، علائم خارش پوستی مشابه اگزما هستند. آلرژی پوستی در همه مواقع به راحتی تشخیص داده نمی‌شوند چون گاهی چند روز بعد از تماس عارضه نمود پیدا می‌کند. حتی دیده شده است که حساسیت‌های پوستی به صورت ناگهانی به ماده‌ای ایجاد می‌شود که شاید سال‌ها هیچ علائمی نشان نداده است و اینجاست که سیستم ایمنی بدن تصمیم می‌گیرد چه کاری انجام دهد.

تابش خورشید : کار کردن زیر آفتاب، زمینه را برای بروز اگزما فراهم می‌کند. پوستی که در معرض گرمای زیاد قرار گرفته و دچار تعریق شده، مستعد چنین آسیب‌هایی است و به همین دلیل در زمان قرار داشتن زیر آفتاب، بهتر است از لباس‌های نخی آستین بلند، دستکش‌های نخی و کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید. یادتان نرود که تعریق زیاد، حتی اگر به دلیل کار کردن زیر آفتاب نباشد، می‌تواند زمینه را برای بروز اگزما فراهم کند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com