عوامل ایجاد هموروئید چیست

احتمالاً کلمه‌ی هموروئید بسیار به گوش‌تان خورده است. این کلمه بسیاری از افراد را به یاد مشکلات جسمی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌‌ هایشان در سنین پیری می‌اندازد، اما بر خلاف تصور عموم این بیماری از سنین جوانی شروع می‌شود. این اختلال خاموش ممکن است بدون بروز نشانه‌های واضحی در بدن فرد به وجود آید و حتی در صورت ظهور علایم نیز به دلیل جوانی و بی‌توجهی فرد به آن‌ها، سال‌ها از نظر فرد مخفی بماند. با وجود اینکه هموروئید یک بیماری مشترک با علایم و نشانه‌های مشابه در زنان و مردان است اما زنان را چهار برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌کند. احتمال آسیب‌پذیری زنان به دلیل در معرض قرار گرفتن عوامل مستعدکننده بیماری بواسیر بیشتر و در نتیجه روند درمان هموروئید یا بواسیر آنان نیز دشوارتر خواهد بود.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین دلایل ایجاد هموروئید خواهیم پرداخت : عدم مصرف روزانه‌ی آب به میزان کافی : کم‌آبی بدن باعث سفت و سخت شدن مدفوع درون روده‌ها خواهد شد به صورتی که مدفوع سخت به سختی درون روده حرکت کرده و در سطح دیواره‌های درون کانال مقعد خراش ایجاد می‌کند.

کم‌تحرکی : زندگی شهرنشینی در زنان از جمله خانه‌دار باعث کاهش میزان فعالیت جسمی روزانه آنان شده است که نه تنها منجر به افزایش وزن و مشکلات بعدی آن با ایجاد فشار بر عضلات کف لگن خواهد شد، بلکه سرعت فعالیت دستگاه گوارش فرد را نیز کند و یبوست فرد را تشدید می‌کند.

چاقي : وزن بالا، فشار زيادي بر قسمت تحتاني بدن وارد مي کند که مي تواند از علت هاي بواسير باشد. رگ هاي خوني در قسمت رکتال بزرگ مي شود و در نتيجه هنگام دفع مدفوع فرد دچار خون ريزي مي شود.

ارثی : می توان گفت یکی از علت های ابتلا به هموروئید ارثی است و افردی که سابقه این عارضه در خانواده آنها دیده شده باشد بیشتر مستعد این بیماری هستند.

نشستن به مدت طولانی و مداوم : عمدتاً مشاغل اداری و یا کسانی است که به مدت طولانی در پشت یک میز یا در مقابل کامپیوتر قرار می‌گیرند، به همراه رانندگان اتوبوس، کامیون و حتی خلبانان در این گروه قرار می‌گیرند. باقی ماندن برای مدت طولانی به حالت نشسته، گردش خون را در اندام تحتانی دشوارتر می‌کند. این افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به بواسیر باید عادات طبیعی استفاده از پله به جای آسانسور، پیاده روی کوتاه مدت قبل و بعد از کار و تغییر وضعیت بدن هر دو ساعت یک بار را در خود تقویت کنند.

استفاده مکرر از غذاهای شور یا تند : مواد غذایی پرنمک و فلفل با تأثیر بر فشارخون داخل عروقی فرد را مستعد بیماری بواسیر یا هموروئید می‌کند.

یبوست یا اسهال مکرر: تغییرات هورمونی ایجاد شده طی سیکل ماهانه زنان، آن‌ها را در معرض مشکلات گوارشی از جمله تجربه اسهال یا یبوست برای حداقل چند روز ابتدایی عادت ماهانه می‌کند.

برنامه غذايي کم فيبر: کمبود فيبر در برنامه غذايي باعث سفت شدن مدفوع مي شود. مدفوع سفت نيز، روي ديواره هاي مقعد اصطکاک ايجاد مي کند که سرانجام به خون ريزي منجر مي شود. درمان بواسير مصرف فراوان سبزي هاي برگ سبز است.

برای درمان بسیاری از هموروئید های خارجی تنها چیزی که لازم است چند روش درمان خانگیست. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بیشتر، نوشیدن آب بیشتر و استفاده از پماد هایی برای جلوگیری از خارش از جمله نکاتی هستند که برای درمان خانگی بواسیر خارجی باید انجام داد. همچنین در برخی موارد ممکن است استفاده از ملین ها الزامی شود. این روش های درمانی برای درمان بسیاری از هموروئید های داخلی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. اگر بواسیر داخلی شدید باشد ممکن است استفاده از روش های درمانی دیگری نیز الزامی شود. ممکن است پزشک بواسیر را با باند های لاستیکی ببندد. این کار می تواند باعث کاهش جریان خون به بواسیر و کوچک شدن و یا از بین رفتن آن شود. اگر هیچ کدام از روش های درمانی جواب ندادند ممکن است پزشک مجبور به استفاده از عمل جراحی شود. داشتن عادت های سالم در زندگی می تواند از شما در مقابل ابتلا به بواسیر و یا بدتر شدن آن محافظت کند. مواد حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید. همچنین نوشیدن آب زیاد و ورزش کردن می توانند به شما کمک کنند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com