عوامل ایجاد خشکی چشم چیست

خشکی چشم یکی از ناراحتی های شایع چشم است. این بیماری در اثر کاهش رطوبت و اشک چشم و یا کیفیت پایین اشک ایجاد میشود. در گذشته خشکی چشمها بیشتر در افراد مسن ایجاد ناراحتی و مشکل میکرد، لیکن امروزه با افزایش استفاده از کامپیوتر، موبایل و خیر ه شدن به صفحات گوشی و مانیتورها این مشکل در سنین مختلف مشاهد میگردد. خشکی اشک، سطح چشم را از عفونت محافظت می کند. بدون میزان اشک کافی، ممکن است خطر ابتلا به عفونت چشم افزایش یابد. آسیب به سطح چشم، در صورت عدم درمان، خشکی چشم شدید ایجاد کرده و منجر به التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات بینایی می شود. کیفیت زندگی کاهش یافته و چشمان خشک می تواند فعالیت های روزمره، مانند خواندن را دشوار کند.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین عوامل خشکی چشم خواهیم پرداخت : نبود تعادل در ترکیب اشک : غشای اشک دارای سه لایه اصلی است: چربی، آب و مخاط. اشکال هر کدام از این لایه ها میتوانند موجب خشکی چشم شود. به عنوان مثال، غشای چربی که از غدد کوچکی به لبه پلک های شما (غدد میبومین) تشکیل میشود، ممکن است مسدود شود. غدد میبومین مسدود شده در افرادی که در اطراف پلک های خود التهاب دارند (بلفاریت)،دارای رزاسه یا سایر اختلالات پوستی هستند، شایعتر است.

بخار اشک افزایش یافته : دلایل شایع از بخار اشک افزایش یافته، شامل موارد زیر میشوند. باد، دود یا هوای خشک ،پلک زدن کم، که غالباً زمانی که در حال تمرکز هستید رخ میدهد، به عنوان مثال در حال خواندن، رانندگی یا کار با رایانه.مشکلات پلک چشم مانند چرخش پلک ها به بیرون وچرخش پلک ها به درون می باشد.

مصرف دارو : مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین، داروهای ضد احتقان، داروهای فشار خون بالا، قرص های ضد بارداری ، برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای مسکن و ضد دردها مانند ایبوپروفن، آسپرین، موترین، ناپروکسن، برخی داروهای درمان آکنه می تواند از جمله عوامل ایجاد این عارضه باشد.

برخی بیماری ها : برخی از شرایط خاص پزشکی، ازجمله دیابت، آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتروماتوز، اسکلرودرم، سندرم شوگرن، اختلالات تیروئید و کمبود ویتامین آ می تواند باعث عارضه خشکی چشم گردد.

افزایش سن : همزمان با افزایش سن، میزان لایه آبکی چشم کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن همانطور که در افراد مسن میزان چربی پوست کم می‌شود و پوست خشک ‎تر نشان داده می‌شود، در چشم نیز لایه‎های چربی کمتر می‌‌شود که نتیجه آن تبخیر بیشتر لایه آبکی است. همین موضوع باعث می‌شود لایه آبکی کمتری در چشم باشد، که موجب خشکی چشم و سوزش آن می‌شود.

استفاده از قطره های اشک مصنوعی اولین درمان برای خشکی چشم ها است. این قطره ها را می توان از تمامی داروخانه ها تهیه کرد. اما توجه داشته باشید که قطره های اشک مصنوعی انواع مختلفی دارند و هر شخص بسته به علت بیماری چشمی و تشخیص پزشک باید نوع خاصی از این قطره ها را تهیه کند. اگر شما مبتلا به خشکی مزمن چشم هستید، لازم است حتی در زمان نداشتن علائم و عوارض خشکی چشم ها نیز برای روان کردن و لیز شدن چشم ها از این قطره ها استفاده کنید. اگر خشکی چشم ها در هنگام خواب اتفاق می افتد، باید از روان کننده های غلیظ تری نظیر روغن های چشمی در هنگام خواب استفاده کنید. از آنجاییکه چشم بسیار عضو حساس و مهمی در بدن هر شخصی است، باید در نظر داشت که قبل از انجام هر کاری می بایست به پزشک برای مشاوره و درمان صحیح مراجعه نمود.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com