عوامل اصلی ایجاد جوش صورت چیست

ایجاد جوش های زیاد در پوست صورت که آکنه نام دارد، یکی از رویدادهای شایع در دوران نوجوانی و بلوغ است. معمولا با پایان یافتن بلوغ این جوش ها نیز بهبود می یابند، اما در برخی افراد جوش ها تا دوران بزرگسالی ادامه دارند. عوامل متعددی در آکنه دخیل هستند. صورت جایی است که بیشترین حمله آکنه را به خودش اختصاص می دهد برای اینکه جلوی جوش زدن صورت را بگیرید بهتر است با علت هر نوع جوشی آشنا شوید تا بتوانید جلوی آنرا بگیرید. جوش ممکن است در نواحی مختلف صورت و بدن به وجود آید؛ همچنین ممکن است سرسیاه، سرسفید، چرکی یا انواع مدل های دیگر باشد. برای آشنایی با انواع مدل های جوش و درک بیشتر در مورد علت جوش صورت با ما همراه باشید.

در اینجا به بیان برخی از علت های جوش زدن صورت خواهیم پرداخت : اختلالات هورمونی : اختلالات هورمونی در زنان با علایمی همچون قاعدگی نامنظم، ریزش مو، رشد موهای زاید در صورت (هیرسوتیسم) و جوش های زیاد بر روی پوست صورت مشخص می شود. اگر این علایم را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید، با انجام آزمایش خون مشکلات هورمونی شما تشخیص داده می شود و پزشک روش درمانی مناسب را برای شما تجویز می کند.

سیگار کشیدن : هر بار که سیگارتان را روشن می‌کنید، درصد اکسیژنی که به پوست‌تان می‌رسد، کاهش می‌یابد. سیگار کشیدن فقط موجب سرطان و از بین رفتن کلاژن و الاستین و در نتیجه چروک شدن پوست نمی‌شود، بلکه به‌خاطر وجود ماده‌ی کارسینوژن در دود آن آثار مخرب دیگری چون انسداد منافذ پوستی و تحریک پوست را نیز به همراه دارد. سیگار باعث می‌شود پوست شما خشک و تحریک‌پذیر شود و چربی بیشتری تولید کند که نتیجه‌ی آن ایجاد جوش‌های بیشتر است.

عوامل ژنتیکی : عوامل وراثتی نیز در پیدایش جوش موثر هستند. اگر پدر یا مادرتان مبتلا به جوش بوده اند، به ‌احتمال زیاد شما نیز دچار این عارضه پوستی خواهید شد. طبق یک تحقیق به‌عمل آمده، اگر هم پدر و هم مادرتان در دوران نوجوانی خود مبتلا به جوش بوده اند، احتمال ابتلای شما به جوش در سنین پایین به ‌مراتب بیشتر می‌شود. اگر یکی از آن‌ها و یا هر دوی آن‌ها در سنین بزرگسالی دچار این عفونت پوستی شده باشند، احتمال بروز جوش در سنین بزرگسالی شما نیز بیشتر خواهد شد.

سیستم گوارشی : اگر بر روی پیشانی جوش می زنید، باید نگاهی به سیستم گوارشی خود بیندازید.احتمالا ً شما درست غذا نمی خورید یا به فست فودهای پر چرب، شکر دار و غیره علاقه دارید.میزان متابولیک شما نیز ضعیف است و بر این اساس، رفع مشکل آکنه براساس نقشه صورت آکنه، باید بر خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و قطع تمام خوراکی های هله هوله تمرکز کنید ؛ هم چنین به طور منظم ورزش کنید تا متابولیسمتان را بهبود ببخشد.

درگیری با استرس‌ها : استرس یکی از عوامل ایجاد آکنه و آکنه نیز عامل ایجاد استرس است؛ در حقیقت این دو در یک چرخه‌ی معیوب با هم مرتبط‌ هستند. وقتی تحت فشارید پوست شما هورمون‌های استرس (مانند کورتیزول) تولید می‌کند. این هورمون غدد چربی را به ساختن تستوسترون تحریک می‌کند، میزان تولید چربی را افزایش می‌دهد و در نهایت جوش‌ها یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند. مرتب ورزش کنید، مدیتیشن و اختصاص دادن زمانی برای تمرکز و کسب آرامش را فراموش نکنید. این کار شما را از تنش و استرس رها می‌کند و بدن‌تان از ترشح هورمون‌هایی که به پوست‌ آسیب می‌زند، جلوگیری می‌کند.

در معرض آفتاب قرار نگیرید : بدن شما قادر است از جای زخم ها و جوش ها مراقبت کند و آنها  به مرور زمان کمرنگ تر خواهند شد با این وجود،  اگر شما آنها را در معرض خورشید قرار دهید، فرآیند معالجه و ترمیم آنها  کند خواهد شد و لکه ها تیره تر خواهند گردید. بنابراین از خورشید دوری کنید. اگر ضروری ست که در نور خورشید بیرون بروید  از کرم ضد آفتاب برای حفاظت از پوست  استفاده کنید و همچنین خودتان را با کلاه آفتاب گیر، چتر و لباسهایی که روی  دستهایتان را می گیرد، بپوشانید.

منطقه فاصله بین ابروها : جوش بین ابرو ها می تواند به معنای عدم تحمل لاکتوز، مصرف الکل، خوراکی خوردن در اواخر شب، و حساسیت غذایی باشد. گاهی اوقات، حتی وکس کندن و کندن موهای بین ابرو ها می تواند منجر به آکنه در این منطقه شود. دقت کنید که از محصولات درست استفاده کنید. برخی از گام ها برای جلوگیری از آکنه در این منطقه از صورت عبارتند از : قطع کردن الکل به طور کامل، مراقبت از رژیم غذاییتان،اگر دیدید که غذاهای تحریک کننده جوش می خورید، ممکن است لازم باشد آن ها را به طور کامل رها کنید.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com