علت گرفتگی رگ ها چیست

مصرف برخی مواد غذایی باعث انباشته شدن پلاک های چربی در رگ ها شده و آن ها را سفت و تنگ می کنند. این مسئله نیز باعث بروز مشکلی به نام تصلب شرایین می شود که به زبان ساده معنای گرفتگی رگ های خونی و در نهایت سکته قلبی است. در ابتدا رسوبات فقط شامل سلول‌ حاوی چربی فراوان است ، اما با پیشرفت این فرآیند، برخی سلولهای خونی و پلاکت ها در لایه‌های عمیق‌تر دیواره سرخرگ تجمع کرده و موجب ایجاد پلاک اترواسکلروز می‌شوند. مشخصه اصلی تصلب شریان، تجمع مقادیر زیاد رسوب چربی و سلولهای خونی (پلاک اترواسکلروز) است. قلب ۳ سرخرگ اصلی دارد. زمانی که هر کدام یا همگی تنگ شوند، آنها دیگر نمیتوانند اکسیژن کافی به سلولهای قلب برسانند. این بیماری مردان و زنان بالای ۴۰ سال را متأثر میسازد، اما پیش از یائسگی در زنان کمتر شایع است. یکی از اصطلاحات قلبی متداولی که این روزها زیاد به گوش می‌رسد، آترواسکلروز یا گرفتگی رگ قلب است؛ وضعیتی که علی‌رغم نام عجیب‌وغریبش، بسیار شایع شده است.

قلب و عروق از زمانی که به وجود می‌آیند مانند هر ماشین صفر کیلومتر تمام اجزایش در شرایط ایده‌آل است و در طول زمان استهلاک و مشکل پیدا می‌کند که یکی از استهلاک‌های بدن تشکیل رسوبات در رگ‌های بدن است که بیشترشان کلسترول هستند. در تمام رگ‌های بدن رسوب ایجاد می‌شود که به آن آترواسکلروز گفته می‌شود که چیز‌ی مانند پنیر سفت و خشک از دهه ۳ و ۴ عمر شروع می‌شود با لایه فوق العاده نازک در چند صدم میلیمتر شروع به رسوب می‌کند تا اینکه فرد در ۱۰۰ سالگی رگ‌هایش بسته می‌‌شود و اعضای بدن از کار می‌افتد ولی چون در قلب نمودش بیشتر است بیشتر تظاهر می‌کندهر چه زندگی طبیعی تر باشد یکسری فاکتورهای تسریع کننده انسداد رگ در بدن وجود نداشته باشد این پروسه دیرتر حاصل می‌شود به همین دلیل یک نفر در ۴۰ سالگی رگ‌هایش بسته می‌شود و فرد دیگر در سن ۹۰ سالگی و فرد دیگر تا ۱۰۰ سالگی عمر می‌کند و رگ‌های قلب از کار نمی‌افتد. مصرف برخی مواد غذایی و بخصوص زیاده روی در آن به مرور به مسدود شدن رگ‌ها منجر می‌شود و مشکلات اساسی در گردش خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد می‌کند. بدون شک خودتان نیز بهتر می‌دانید که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بین مردم جهان بیماری‌های قلبی عروقی است. در مقابل، مواد غذایی مفیدی نیز وجود دارد که به پاکسازی و تمیزی رگ‌ها کمک می‌کنند و گنجاندن آن‌ها در برنامه روزانه مانع از ابتلا به بیماری‌های گوناگون می‌شود.

با برخی مواد خوراکی مفید و مضر برای گرفتگی رگ ها بیشتر آشنا شویم : سیر : سیر ماده غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ‌ها محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید رگ‌هایتان به این زودی‌ها دچار انسداد شود و مشکلات بعدی را به بار بیاورد سیر را در برنامه روزانه تان بگنجانید. چون این ماده غذایی حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله کند. علاوه بر این، سیر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و افزایش دهنده کلسترول خوب خون محسوب می‌شود. این خواص سیر باعث می‌شود که جریان خون در رگ‌ها به خوبی انجام شده و با فشار خون بالا مقابله شود.

پنیر : پنیرها جزو مواد غذایی هستند که افراد در معرض خطر سکته قلبی باید در مصرف آن ها احتیاط کرده و حد تعادل را رعایت کنند. چرا؟ به خاطر اینکه حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و میزان کلسترول بد خون را افزایش می دهند. در نتیجه زمینه ایجاد رسوب در رگ ها بالا می رود. علاوه بر این پنیرها به دلیل چربی و نمک زیادی که دارند امکان ابتلا به پرفشاری خون را نیز افزایش می دهند. بنابراین لازم است که در مصرف پنیر دچار افراط نشوید. در صورت مصرف کم و متعادل انواع پنیرها نیازی به پرهیز کامل از آن ها نخواهد بود. مهم این است که دچار زیاده روی نشوید و تحرک بدنی مناسب داشته باشید.

سیب : نتایج بررسی‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که سیب حاوی ترکیبی به نام پکتین است که نقش موثری در کاهش کلسترول دارد. زمانیکه کلسترول خون در حد نرمال باشد امکان گرفتگی رگ‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سیب حاوی فلاوونوئید‌ها است. این ترکیبات مغذی باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

تخم مرغ : تخم مرغ جزو مواد غذایی ای است که بحث و جدل زیادی در خصوص آن وجود دارد. همیشه این سؤال وجود دارد افرادی که چربی خون دارند می توانند تخم مرغ مصرف کنند یا خیر؟ تخم مرغ حاوی چربی های حیوانی است و بنابراین زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش کلسترول خون و تشکیل پلاک هایی در رگ های خونی می شود. اگر عادت دارید هر روز صبح دو سه عدد تخم مرغ نیمرو کنید بهتر است کمی مراقب باشید. یادتان باشد که بخصوص زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است. البته از آنجایی که این کلسترول کمتر توسط روده ها جذب می شود تخم مرغ تأثیر متوسطی دارد. یادتان باشد که تخم مرغ خواص و فواید زیادی دارد و نباید از برنامه غذایی حذف شود. اگر خودتان را مستعد کلسترول بالا می دانید مصرف تخم مرغ را به هفته ای ۳ تا ۴ عدد محدود کنید.

اسفناج : نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که اسفناج سرشار از ویتامین A. و C. است و برای جلوگیری از اکسایش کلسترول و بروز بیماری هایی مانند تصلب شرائین مفید است. خوشبختانه اسفناج جزو آن سبزی‌های نسبتا ارزان است که می‌توانید مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.  همچنین میوه‌های خشکمیوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آن‌ها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای ارتقای سلامت رگ‌های خونی لازم و ضروری‌اند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com