علت و علائم لگن درد زمان بارداری چیست

درد لگن در زمان بارداری

درد لگن در بارداری از علائم شایعی است که زنان باردار مخصوصاً مادرانی که حاملگی اولشان است را گرفتار خود می‌کند. مفصل ران یک مفصل گوی و حفره‌ای است که به حرکت پاها هنگام انجام فعالیت‌های روزمرّه‌ای چون راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک می‌کند. این مفصل با وجود برخورداری از یک دامنه حرکتی مناسب، بسیار پایدار است و به ندرت، حتی پس از وارد شدن ضربه‌ی شدید، دچار دررفتگی و درد شدید لگن و باسن می‌شود. درد لگن خاصره در بارداری اغلب در اواخر و خصوصاً در طول سه‌ماهه سوم بارداری احساس می‌شود. ممکن است در اواخر بارداری دردهایی پیشرونده در ناحیه پایین شکم و کشاله ران داشته باشید. این وضعیت براثر فشار سر جنین روی اعصاب لگنی و همچنین نرم شدن مفاصل لگن که خودشان را برای زایمان آماده می کنند روی میدهد.

در اینجا با برخی از دلایل این درد بیشتر آشنا شویم : آزاد شدن برخی هورمون ها : هورمون‌های آزاد شده در بارداری به بافت‌های همبند مادر اجازه می‌دهد تا شل و نرم شوند. لزوم شل شدن این عضلات و بافت‌ها کمک به انجام فرایند زایمان می‌باشد؛ به گونه‌ای که نوزاد به هنگام زایمان به راحتی می‌تواند در درون بدن مادر جابجا شود. بخشی از درد و ناراحتی احساس شده توسط مادر ناشی از درد پایین کمر، تغییرات در وضعیت قرارگیری بدن و سنگین‌تر شدن رحم است.

التهاب تاندون : التهاب تاندون و بورس. بسیاری از تاندون‌های اطراف مفصل ران عضله‌ها را به این مفصل اتصال می‌دهند. این تاندون‌ها به سادگی در صورت استفاده بیش از اندازه یا شرکت در فعالیت‌های سنگین ملتهب می‌شوند و منجر به بروز علت درد مفصل لگن و ران می شود.

فشار بر عصب سیاتیک : یکی دیگر از دلایل درد در استخوان لگن در بارداری، افزایش فشار بر عصب سیاتیک می‌باشد. دو عصب سیاتیک موجود در بدن از پایین کمر تا مچ پاها کشیده شده‌اند. فشار رحم در اثر بزرگ شدن بر روی این اعصاب باعث ایجاد درد و ناراحتی در کفل‌ها، لگن و ران‌ها می‌شود. به این عارضه درد سیاتیک در بارداری گفته می‌شود. با نزدیک شدن به موعد زایمان، با تغییر وضعیت نوزاد در رحم این فشارها بر روی اعصاب کاسته شده و احساس درد در عضلات کاهش می‌یابد. با وجود شایع بودن درد سیاتیک در بارداری بهتر است پزشک شما از وجود این درد مطلع گردد؛ زیرا این درد می‌تواند به علت عارضه‌های جدی دیگری نیز بوجود آید.

بیماری زنانه : مشکلات کمر و پشت بدن و بیماری‌های زنان. (درد استخوان لگن در زنان گاهی نتیجه‌ی ابتلا به بیماری‌های زنانه است.) اندومتریوز (رشد مخاط و پوشش رحم در جایی دیگر به جز رحم) موجب التهاب و درد باسن و درد لگن می‌شود که برخی از بانوان آن را به صورت درد مفصل ران توصیف می‌کنند. درد کمر، پشت بدن و ستون فقرات نیز منتشر می‌شود و به اطراف باسن و مفصل ران می‌رسد. سیاتیک، یا تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک، باعث بروز درد در پشت مفصل ران می‌شود، درد حاصل از سیاتیک از کمر شروع می‌شود و رو به سمت پایین در باسن و پا منتشر می‌گردد.

استفاده از طب فیزیکی و توان‌بخشی در طول بارداری می‌تواند راهی مؤثر و ایمن برای تسکین درد لگن در زنان باردار باشد. استراحت، گرما و استفاده از کمربندهای مخصوص بارداری می‌تواند منجر به آسودگی از درد گردد. اگر درد شما بسیار زیاد باشد احتمالا پزشک‌تان شما را به یک متخصص فیزیوتراپی معرفی می‌نماید. استفاده از فیزیوتراپی و طب فیزیکی و توانبخشی راهی موثر و قابل اطمینان برای تسکین و کاهش درد لگن در بارداری می‌باشد. بسیاری از خانم هایی که در دوران بارداری درد لگن را تجربه می کنند، می توانند زایمان طبیعی واژینالی داشته باشند. البته باید برای زایمان از قبل برنامه ریزی کرده و درباره برنامه زایمان خود با ماما یا پزشک خود صحبت کنید. در فرم زایمان خود حتما مشکل را درج کنید، زیرا افرادی که هنگام زایمان و تولد نوزاد به شما کمک می کنند باید از شرایط شما آگاه باشند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com