شایعترین بیماری های پوستی کدامند

بیماری‌های پوستی از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است که حتی می‌تواند سبب مرگ انسان شود، پوست نقشی بسیار مهم برای مراقبت و سلامت انسان دارد از این رو باید کوچکترین مشکلات پوستی مورد توجه قرارگیرد. وست شما درون بدن‌تان را از دنیای خارج جدا می‌کند، شما را از ویروس‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند و به طور مرتب دمای بدن‌تان را تنظیم می‌کند. اما بیماری پوستی نیز همیشه در کمین شما است. شرایطی مانند تحریک، کنده شدن، یا التهاب پوست شما می‌تواند نشان ها و علائمی نظیر قرمزی، کبودی، سوختگی و خارش ایجاد کنند. آلرژی ها، محرک ها، خصوصیات ژنتیکی و بیماری پوستی و ضعف دستگاه ایمنی می‌تواند منجر به آماس پوست، متراکم شدن و دیگر شرایط خاص گردند. بسیاری از نمونه های بیماری پوستی نظیر جوش و آکنه نیز بر روی ظاهر شما تاثیر منفی می‌گذارند. رایج ترین بیماری های پوستی می‌توانند برخی علائم مشابه داشته باشند، بنابراین درک تفاوت بین آن‌ها مهم است. به منظور تشخیص و درمان هر اختلال پوستی باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید سبک زندگی‌تان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

در اینجا به بیان برخی از شایعترین بیماری های پوستی در کشورمان خواهیم پرداخت : اگزما : اگزما به صورت درماتیت یا التهاب اپیدرم پوست است که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و غیره شود. این بیماری در بین بانوان بسیار شایع است. به صورت کلی، اگزما به دو دسته تقسیم می شود، نوع تحریکی و نوع آلرژیکی.  در نوع تحرکی هر ماده محرکی می تواند باعث تشدید بیماری شود اما در نوع آلرژیک ماده خاصی باعث ایجاد و تشدید بیماری می باشد و سیستم ایمنی بدن نیز در ایجاد بیماری دخالت دارد.

حساسیت­های پوستی : حساسیت­های پوستی به راحتی توسط بعضی محصولات تحریک، خشک، قرمز، پوسته پوسته و دچار خارش می شوند. علل اصلی حساسیت پوستی شامل اگزما، پوست خشک، آکنه و روزاسه (التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت) می باشد. زنان اغلب بیش از دیگران دچار حساسیت های پوستی می شوند، زیرا معمولا بیش ترین تمایل را به مصرف مواد آرایشی و بهداشتی نشان می دهند. علت این بیماری هنوز به خوبی تعریف نشده است اگرچه محققان بر این باورند که عوامل متعددی وجود دارد ،که می تواند منجر به آلرژی پوست شوند.

لوپوس : در بررسی انواع بیماری های پوستی و درمان آن می توان گفت لوپوس یک اختلال پیچیده است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این بیماری به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و موجب التهاب و درد می شود. در حالی که لوپوس می تواند بر روی هر بخشی از بدن تاثیر بگذارد، علائم روی پوست شامل تکه های قرمز یا شکل های حلقه ای بر روی پوست، خارش خفیف بر روی بینی و گونه‌ها و یا خارش دایره ای است. ممکن است با علائم دیگری مانند سردرد، تب، خستگی و متورم، سفت و یا درد در مفاصل همراه باشد. درمان شامل استفاده از داروهای مختلف با قدرت های متفاوت هستند که برای کمک به کاهش آسیب ناشی از لوپوس طراحی شده اند.

کهیر : برآمدگی‌های قرمز و بعضا همراه با خارش بر روی پوست. معمولا این بیماری پوستی واکنشی به یک دارو یا غذای حساسیت زا می‌باشد به همین دلیل افرادی که آلرژی‌های مختلفی دارند،‌بیشتر در معرض ابتلا به کهیر می‌باشند. دلایل دیگر می‌تواند مسری و یا استرس باشد. کهیر بسیار شایع است و معمولا خود به خود رفع می‌شود اما در صورتی که شدید باشد باید به پزشک مراجعه نمود.

زگیل : برجستگی‌های شایع روی پوست که به عنوان زگیل شناخته شده‌اند در واقع توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. زگیل‌ها مسری هستند و می‌توانند بر روی هر قسمت از بدن ظاهر شوند. زگیل‌های شایع، معمولا بر روی دست‌ها، پاها و مفاصل رشد می‌کنند، هرچند می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. آن‌ها اغلب خودشان از بین می‌روند، هرچند ممکن است زگیل‌های زشت و بدمنظر با نیتروژن مایع یا کرم‌های دارویی درمان شوند.

خوشبختانه سرطان پوست در ایران از شیوع کمی برخوردار است و سرطان سلول‌های قاعدگی پوست بیماری شایع در کشور محسوب می‌شود. افرادی دچار عارضه سرطان سلول‌های قاعدگی پوست می‌شوند که در گذشته از روش اشعه‌درمانی برای بیماری‌های قارچی استفاده کرده اند. سلول‌های رنگدانه‌ساز باعث بروز سرطان‌های خطرناک می‌شوند و به همین دلیل ما توصیه می شود که افرادی که دارای خال‌هایی بر روی بدن خود هستند اگر  دچار تغییر شکل، رنگ و سایز هستند به پزشک معالج مراجعه کنند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com