روش های مناسب جهت ترک ناخن جویدن چیست

جویدن ناخن مشکلی است که افراد در سنین مختلف با آن درگیر هستند که این موضوع در کودکان و نوجوانان از استرس، عادت، عصبانیت، ترس و غیره نشات گرفته و شاید بعد‌ها یعنی در بزرگسالی نیز این عادت از سرشان نیفتد و با آن‌ها همراه باشد. اما به طور کلی شاید بتوان گفت  این دردی نیست که درمانی نداشته باشد چه در بزرگسالی و چه در کودکی و برای درمان آن نیز باید از در روانشناسی و ترک عادت و با کمک راهکار‌های بسیار ساده وارد شد. جویدن ناخن عادت ناپسندی است و باید بدانید که این عادت مشکلات جدی ای را در بلند مدت در سلامت و زیبایی شما ایجاد خواهد کرد. مقدار زیادی از این میکروب‌ها در زیر ناخن‌های شما جمع‌آوری می‌‌شوند. جویدن آنها، بطور جدی باعث بیماری شما خواهد شد، همچنین ظاهر ناخن‌های‌تان را زشت خواهد کرد. با توجه به اینکه انگشتان و ناخن‌های دست، یکی از اولین اعضایی است که هنگام نشست و برخاست با دیگران دیده می‌شود، این ایده خوبی نیست که اجازه دهیم ظاهر زشتی پیدا کنند.

در اینجا به بیان برخی از روش های مناسب جهت ترک ناخن جویدن خواهیم پرداخت : از بازدارنده استفاده کنید : در داروخانه ها معمولاً کرم ها، روغن ها و براق کننده های ناخنی وجود دارد که برای جلوگیری از ناخن جویدن طراحی شده اند. از آن جایی که جویدن ناخن یک عادت غیرآگاهانه است، در صورت استفاده از این مواد بازدارنده وارد مرحله آگاهانه خواهید شد زیرا مزه این مواد طوری است که با تماس زبان با ناخن به شدت شما را تحریک کرده و متوجه می شوید که دستتان را به سمت دهانتان برده اید. در واقع این مواد معمولاً مزه تندی دارند که جویدن ناخن را از مرحله ناخودآگاهی وارد مرحله خودآگاهی می کند. ترکیباتی که در این مواد استفاده می شود معمولاً مزه خاصی دارند که از آن میان می توان به عصاره فلفل هندی با مزه تند و ساخارید دناتونیوم با مزه تلخ اشاره کرد. ماده اخیر ترکیبی غیرسمی بوده که معمولاً به ترکیبات سمی مانند ضدیخ افزوده می شود تا مانع از خورده شدن آن توسط کودکان و حیوانات گردد. برخی نیز از بازدارنده های خانگی استفاده می کنند که برخلاف مواد بازدارنده خیلی زود شسته شده و دوام چندانی روی ناخن ندارند. بسیاری از کسانی که عادت جویدن ناخن دارند توانسته اند به کمک این روش عادت خود را ترک کنند در حالی که برخی پس از مدتی به آن مزه های ناخوشایند عادت کرده یا از اعمال آن ها روی ناخن های خود دست برداشته اند.

کوتاه نگه داشتن ناخن ها : ناخن‌های خود را کوتاه نگه‌دارید . یک مانیکور ساده می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی ناخن خود را حفظ کنید . همچنین ناخن را کوتاه نگه‌دارید تا از جویدن آن جلوگیری شود. اگر ناخن‌های اضافی را بگیرید دیگر چیزی برای جویدن موجود نیست . همیشه یک ناخن‌گیر همراهتان داشته باشید و ناخن‌های اضافی و زائد را بگیرید.

کمک خواستن از دوستان : تحقیقات نشان داده که مشارکت برای رسیدن به یک هدف می‌تواند شانس موفقیت را ۹۵% افزایش دهد. از کمک خواستن نترسید و از خانواده و دوستانتان کمک بگیرید. از آن‌ها بخواهید که هر وقت مشغول جویدن ناخن‌هایتان شدید دستتان را از دهانتان بیرون بکشند. این کار در نهایت باعث می‌شود تا نسبت به کاری می‌کنید آگاه شده و سعی در توقف آن به‌صورت جدی داشته باشید.

مدیریت استرس : استرس روزانه یکی از بزرگترین عواملیست که در ناخن جویدن مزمن نقش دارد. برای کاهش استرس و اضطرب می توانید تکنیک هایی مانند مدیتیشن، یوگا، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی هدایت شده را مد نظر قرار دهید. این قبیل تکنیک ها نه تنها به ترک عادت ناخن جویدن کمک می کنند، بلکه ممکن است سلامت و تندرستی کلی شما را نیز بهبود ببخشند. به عنوان مثال، مطالعه ای که در نشریه Mindfulness منتشر شد، نشان داد که جلسات کوتاه هاتا یوگا و مدیتیشن ذهن‌آگاهی می توانند به طور قابل توجهی عملکرد مغز و سطوح انرژی انسان را افزایش دهند.

به دنبال علت باشید : منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید،. توجه کنید کودکتان درچه موقعیت هایی این عمل را انجام می دهد. جست جو کنید که چه مساله ای باعث شده است آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند. آن را دریابید، این تلاش شما برای پی بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن می تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.

استفاده از موانع فیزیکی : موانعی که به صورت فیزیکی تماس بین ناخن ها و دهانتان را مسدود کنند. بعنوان مانع و هم چنین یادآور در زمان جویدن ناخن عمل میکند. دستکش، برچسب یا نوار چسب و هر چیز که انگشتانتان را می پوشاند. وسیله های صفحه ای برای گاز گرفتن نیز موثر خواهد بود. یک مورد مطالعاتی نشان داد که چگونه وسیله های دهانی بعنوان یک مانع برای بیمار ۲۶ ساله ای که ناخن های دستش به دلیل جویدن ناخن دائم بد شکل بود، عمل کرد. این اعتیاد حدودا یک ماهه کاهش یافت و در نهایت جویدن ناخن به طور کامل متوقف شد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com