روش های مقابله با پیری زودرس چیست

پیری پوست فقط مختص سالمندان نیست، محافظت نکردن از پوست در هر سنی سبب پیری پوست می گردد. ما همیشه سعی می‌کنیم با کمک کرم‌ها و لوسیون‌های ضد چروک تا جایی که می‌توانیم ظهور این چروک‌ها را به تعویق بیندازیم غافل از اینکه شاید طرز زندگی کردن و عادت‌های‌مان دلیل پیر شدن ظاهرمان باشد. اگر نگاهی به زنان و مردان چین، ژاپن و کره بیاندازید به این باور خواهید رسید که حتی در سن ۵۰ سالگی می توانید ۳۰ ساله به نظر برسید. اکثر افرادی که جوان تر از سن خود نشان می دهند، سالم زندگی کرده و برنامه غذایی متنوعی دارند. این افراد را بیشتر در حال مصرف غذاهای سالم می بینید تا در فست فودفروشی ها مشاهده کنید.

در اینجا به بیان برخی از نکاتی مهم در خصوص جلوگیری از پیری زودرس خواهیم پرداخت : لوازم آرایشی : لوازم آرایشی به خودی خود باعث پیری زودرس و چروک پوست نمی‌شوند اما می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خشکی نیز می‌تواند حالت چروک کاذب ایجاد کند. معمولا یکی از علل چروک به صورت کاذب، خشکی شدید پوست است که با استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب ممکن است، اتفاق بیفتد و باعث پیری زودرس پوستتان شود. هنگام خرید لوازم آرایشی حتما به برچسب شبنم توجه کنید. روی این برچسب کدی نوشته شده که با استفاده از شماره تلفن یا شماره پیامک درج شده می‌توانید از اصل بودن و تاریخ مصرف محصول اطلاع پیدا کنید.

خواب کافی : هنگامی که شما می‌خوابید، بدن‌تان در حالت ریکاوری قرار دارد بدون این‌که شما حتی متوجه آن شوید. در طول شب، سطح هورمون شما تثبیت می‌شود و بدن برای ترمیم خود فعایت می‌کند. آسان است که از خواب خود بزنیم، اما داشتن خواب کافی واقعا بسیار مهم است.

استرس : استرس باعث ايجاد لکه، جوش، کدري، جوش هاي ريز و… صورت مي شود. بهترين راه حل، اين است که به فعاليت هايي مانند يوگا، خواندن کتاب، پياده روي و آشپزي بپردازيد. حذف کامل استرس از زندگی تقریبا غیرممکن است اما برای نجات زیبایی خود مجبورید عضلات پیشانی‌تان را شل کنید! چراکه در زمان استرس معمولا اخم می‌کنید و پیشانی‌تان را چین می‌اندازید. از طرفی خود این چین و چروک‌ها باعث افزایش استرس می‌شوند و پیری زودرس را به ارمغان می آورد. برای کاهش استرس می‌توانید از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید یا ورزش را به فهرست کارهای روزانه‌تان اضافه کنید. مدیتیشن و انجام کارهای مورد علاقه‌تان نیز تاثیر بسزایی روی استرس می‌گذارند.

طبخ بخار پز غذا : می توان گفت روش پخت غذا نیز می تواند بر حفظ جوانی و شادابی موثر باشد. بهترین روش طبخ غذاها برای حفظ ویتامین ها، بخارپز کردن است و توصیه می شود از این روش استفاده شود اما اگر افرادی نمی توانند دائما از این روش استفاده کنند یا به غذاهای سرخ کردنی تمایل دارند، حداقل توجه داشته باشند که از روغن های سالم استفاده کرده و میزان سرخ کردن را به حداقل برسانند.

ورزش منظم : مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بین فعالیت فیزیکی و پیری، رابطه‌ی محکمی وجود دارد. همان مطالعه، ورزش را بعنوان بهترین راه برای پیشگیری از علائم پیری معرفی کرد. ورزش به افزایش توده استخوانی کمک می‌کند، مفاصل را قوی کرده و قلب را سالم نگه می‌دارد. هنگامی که از نظر فیزیکی متناسب باشید، تحرک بیشتری خواهید داشت. دردها و تیر کشیدن‌های معمول که با بالا رفتن سن بوجود می‌آیند را تجربه نخواهید کرد. علاوه بر این، ورزش جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد، و باعث ترشح سروتونین می‌شود، هورمونی که با افسردگی مقابله می‌کند.

عدم مصرف سیگار : سیگار نه‌تنها سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد و دندان‌های‌تان را زرد می‌کند بلکه باعث می‌شود پوست‌تان کم آب شده و پیری زودرس را به همراه بیاورد. نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و خونرسانی به پوست را کاهش می‌دهد. به این ترتیب سلول‌های پوست دچار کمبود مواد مغذی و اکسیژن می‌شوند و پوست چروک می‌خورد. علاوه بر این پک زدن به سیگار، چین و چروک‌های دور لب را افزایش می‌دهد.

مصرف سبزیجات برگ سبز : یکی از مهمترین مواد مغذی ضد پیری در سبزیجات برگ سبز ویتامین K است. اگر میزان این ویتامین در بدن شما ناکافی باشد، احتمال دارد که از استخوان‌های ضعیف، بیماری‌های قلبی و کلسیفیکاسیون شریان‌ها و کلیه‌ها رنج ببرید. سایر مزایای استفاده از سبزیجات برگ سبز عبارتند از تقویت قوه‌ی بینایی، پایین آمدن کلسترول و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها.

آب کافي مصرف کنید : مصرف روزي ۸ ليوان آب، ميزان چين و چروک را کاهش مي دهد، علاوه بر آن به پوست نشاط مي بخشد. نوشیدن آب کافی باعث می‌شود سلول‌های پوست مرطوب و سرحال باقی بمانند. هرچه سن بالاتر می‌رود پوست نیز نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود بنابراین اهمیت نوشیدن آب با بالارفتن سن افزایش می‌یابد.روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. البته اگر مشکل قلبی دارید یا دیالیز می‌شوید حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com