راهکارهای مناسب جهت تسکین درد دندان کدامند

اگر حتی یکبار هم در طول عمرتان این درد سخت را تجربه کرده باشید می توانید درک کنید که چقدر غیرقابل تحمل و دشوار است پس برای چنین دردی دانستن راه های موثر درمان فوری مطمئنا مفید و لازم است. دندان درد زمانی اتفاق می‌افتد که بخش مرکزی شدیداً حساس دندان ملتهب می‌شود. این بخش پالپ دندان نامیده می‌شود. التهاب پالب به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. دندان درد دردی است که در دندان یا اطراف دندان رخ میدهد.دندان درد ناشی از دندان، لثه و ساختارهای استخوانی است. دندان درد معمولا به عنوان یک درد دائمی یا متناوب احساس می شود که از بین نمی رود. دندان درد می تواند از طریق تغییرات دما مثل تماس با نوشیدنی های سرد یا فشار روی دندان در هنگام جویدن تحریک شود. در موارد دیگر دندان درد می تواند به صورت خود به خودی و بدون تحریک ایجاد شود. نادیده گرفتن دندان درد در هنگام غذا خوردن سخت است. درد مداوم دندان باعث می شود به دنبال راهی برای خلاص شدن از درد باشیم. وقتی دندان درد داشته‌ باشید حتما با توصیه‌های دوستان و آشنایان خیرخواهی برخورد می‌کنید که می‌خواهند به شما کمک کنند. در حالی که برخی افراد سر این درمان‌های خانگی قسم می‌خورند، از لحاظ علمی هیچ کدام از این روش‌ها در درازمدت شما را از درد رها نخواهند کرد. تنها راه تسکین موفقیت‌آمیز درد دندان درمان علت اصلی زمینه‌ساز آن است که با مراجعه به دندان‌پزشک قابل اعتماد و ماهر امکان‌پذیر است.

در اینجا به بیان برخی از روش های تسکین موقت درد دندان خواهیم پرداخت : استفاده از آب نمک : آب‌نمک برای تمیز کردن ناحیه‌ی عفونی و شستن عوامل عفونت‌زا از محل کاربرد دارد و التهاب را کاهش می‌دهد. برای درست کردن آب‌نمک یک قاشق غذاخوری نمک را در آب جوشیده حل کنید و بگذارید سرد شود. مقدار کمی آب‌نمک یا محلول نمکی (سالین) را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بگردانید. می‌توانید این کار را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

صمغ مر : روشی تقریبا نه چندان شناخته شده که برای انجام آن باید :یک قاشق چای خوری از پودر مر را در داخل فنجان آب به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و صبر کنید تا محلول تان خنک شود. سپس برای استفاده هر بار یک قاشق چای خوری از این دارو را داخل یک فنجان آب بریزید و ۵ تا ۶ بار در روز غرغره این محلول را ادامه دهید تا دندان درد شما به کل از بین برود.

طب فشاری : با انگشت شست دست مقابل، نقطه‌ای از پشت دستتان را که در حد فاصل شست و انگشت اشاره قرار دارد، فشار دهید. این فشار را برای دو دقیقه ادامه دهید. این کار باعث افزایش آزادسازی هورمون اندورفین می‌شود. اندورفین اثر آرام‌بخشی دارد و باعث درمان فوری دندان درد شدید می شود.

کیسه های چای نعناع : چرا کیسه های چای نعناع؟ کیسه های چای مرطوب، اغلب برای آرام شدن پوست حساس استفاده می شود. نعناع داراي خواص خيلي زيادي است که براي درمان درد استفاده مي شود. می توانید از دو نوع چای کیسه ای نعناعی استفاده کنید. ابتدا یک کیسه چای سرد را بر روی ناحیه درد قرار دهید. کیسه چای را در فریزر قرار دهید، سپس آن را روی دندان قرار دهید. کیسه چای را حداقل ۲۰ دقیقه روی محل درد قرار دهید. شواهد حاکی از آن است که کیسه های چای می توانند درد را کاهش دهند. با این حال، مزایای طولانی مدت وجود ندارد، زیرا درد بعد از برداشتن کیسه چای باز می گردد.

عصاره وانیل : عصاره وانیل دیگر درمان معروف خانگی برای دندان درد است که به بی حس و کرخت کردن درد کمک می کند. به علاوه، وانیل تاثیر آرام کننده نیز دارد. یک گوش پاک کن را به مقداری عصاره وانیل آغشته سازید و روی دندان دردناک بمالید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا بتواند به عنوان درمان دندان درد عمل کند.

استفاده از زنجبيل : زنجبیل را به قطعات کوچکتر برش زده و آن را بر روی محل دردناک قرار دهید. به تدریج درد شما با این راهکار تسکین پیدا می‌کند. زنجبیل های باقی مانده را در یخچال قرار داده و برای دفعات بعد از آن ها استفاده کنید.

سیر : خوردن سیر تنها سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نمی کند. این داروی طبیعی علاوه بر اینکه نمی گذارد هر نوع بیماری سراغ تان بیاید و بیهوده درد بکشید، مسکن خوبی برای درد دندان هم به حساب می آید. برای گرفتن بهترین نتیجه از سیر درمانی، به این توصیه عمل کنید.یک حبه سیر را روی دندان تان بگذارید و آن را بجوید. درد شما چند دقیقه بعد از جویدن سیر آرام می شود. پس اگر نتیجه را فورا مشاهده نکردید، به جویدن سیر ادامه ندهید. این گیاه نه تنها درد شما را آرام می کند، بلکه مصرف مداومش دندان تان را محکم تر هم می کند.

استفاده از روغن زیتون توپ پنبه‌ای را به روغن آغشته کنید و آن را روی دندان آسیب‌دیده بگذارید. این روش را دو یا سه بار در روز برای متوقف کردن درد دندان تکرار کنید. روغن زیتون با توجه به ترکیب فنولی که دارد، دارای خواص ضد التهابی است. این روغن التهاب دندان درد را کاهش می‌دهد.

میخک : شما میتوانید برای درمان درد لثه از میخک استفاده کنید. میخک پودر شده ، روغن میخک ، قطره های سر کننده دندان که حاوی میخک هستند و … همگی جزو این گروه هستند. از قدیم الایام از گیاه میخک برای بی حس کنندگی درد استفاده می شده است.برای درمان درد لثه میتوانید مقداری از روغن میخک را به پنبه ای بمالید. سپس آن را به بخشی از لثه که دارای درد و ناراحتی است بمالید. خودتان کم کم متوجه تسکین درد خواهید شد. خود گیاه میخک یا پودر شده ان  را هم میتوانید در ناحیه ای که درد می کند قرار دهید. سپس آن را فشار دهید تا روغن آن خارج شود.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com