دلایل پوسته شدن ناخن ها چیست

یک عارضه شایع در ناخن ها پوسته پوسته شدن آن است که نه تنها ظاهر ناخن ها را زشت و گاهی خجالت آور می کند بلکه دردسر های زیادی هم دارد. آمار و تحقیقات علمی نشان داده که تقریبا ۲۰ درصد آدم ها با این مشکل دست به گریبانند. قبل از هرچیز باید بدانید که علت پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها چیست تا بتوانید از آن پیشگیری کنید. ناخن‌ها دارای چند لایه از پروتئین‌های فیبری محافظ به نام کراتین هستند که البته این نوع پروتئین در پوست و مو هم دیده می‌شود. کراتین موجب استحکام ناخن‌ها می‌شود، اما آسیب‌های خارجی و یا برخی از بیماری‌ها باعث می‌شود که این لایه‌های کراتینی، شکننده شده و ناخن‌ها پوسته‌پوسته شوند. ناخن ها می توان اطلاعات مهمی راجع به وضعیت سلامتی شما دهد. علاوه بر این ظاهر ناخن ها می تواند در زیبایی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

در اینجا می خواهیم با برخی از دلایل پوسته شدن ناخن ها و درمان آن آشنا شویم : پسیوریازیس ناخن : یکی دیگر از علل پوسته شدن ناخن، پسیوریازیس ناخن است. این مشکل معمولا در کسانی رخ می‌دهد که پسیوریازیس دارند و پوست آن‌ها قرمز و حساس و پوسته می‌شود. پسیوریازیس ناخن مثل عفونت قارچی مسری نیست. این مسئله معمولا ریشه ارثی دارد اما در برخی موارد با ویروس گلودرد و داروهای خاص ایجاد می‌شود.پسوریازیس ناخناگر شست پا دچار عفونت، درد یا تغییر رنگ شود، باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد. پزشک پمادی تجویز می‌کند که حاوی استروئید یا ویتامین A یا D زیادی باشد. اگر این بیماری وخیم‌تر شد، متاسفانه باید ناخن را با عمل جراحی جدا کرد.

کمبود ویتامین B3 یا نیاسین : نیاسین یا ویتامین B3 ویتامین مهمی برای سلامت پوست است. کمبود شدید ویتامین B3 می‌تواند منجر به بیماری پوستی به نام پلاگر شود. علائم بیماری پلاگر شامل التهاب پوست، فلسی شدن و درناک شدن پوست و ترک پوست می‌شود. پوست به مرور زمان با ترک خوردن می‌تواند پوسته شود، خونریزی کند و یا تیره و سفت شود. همچنین ممکن است لب‌ها و زبان‌تان نیز پوسته شود. پلاگر اولیه معمولا نتیجه‌ی رژیم غذایی است که هم از نظر نیاسین و هم از جهت تریپتوفان کمبود دارد.

کمبود ویتامین B7 یا بیوتین : بیوتین یا ویتامین B7، وظیفه‌ی عمده‌ی حفظ سلامت پوست، مو و ناخن را به عهده دارد. گاهی بیوتین، به نام اختصاری ویتامین H نامیده می‌شود که از واژه‌ی آلمانی Haut به معنی مو و پوست گرفته شده است. کمبود بیوتین نادر است و باعث خشکی پوست و فلسی شدن آن می‌شود. با تشدید کمبود بیوتین، درماتیت جدی‌تری ایجاد شده که التهاب، فلس‌های تیره رنگ و ریزش مو را به دنبال دارد.

ناخن های قارچ زده و پوسته شدن : مهم‌ترین علت پوسته شدن ناخن، عفونت‌های قارچی است که علائم آن پوسته شدن، زرد شدن و بوی نامطبوع ناخن شست پاست. این نوع عفونت، چندماه طول می‌کشد تا درمان شود و در برخی موارد، هرگز به طور کامل برطرف نمی‌شود. اقدامات پیش‌گیرانه، احتمال عفونت قارچی را کاهش می‌دهد. پوشیدن جوراب خیس و کفش‌های ورزشی، محیطی مناسب برای رشد قارچ‌ها به‌وجود می‌آورند. باید از پوشیدن کفش‌هایی که پا را مرطوب می‌کنند، بپرهیزید.

ناخن هایتان را چرب نگه دارید : چرب نگه داشتن ناخن‌ها اجازه نمی‌دهد تا ناخن هایتان پوسته پوسته شود؛ روغن بادام،زیتون و نارگیل  و دیگر روغن‌های گیاهی موثر در زیبایی و مقاومت ناخن هایتان هستند، توصیه می‌شود که شب‌ها قبل از خواب ناخن هایتان را با این روغن‌ها چرب کنید.

از مواد شیمیایی دوری کنید : مواد شیمیایی و انواع شوینده‌ها هم از جمله عواملی هستند که ناخن را پوسته پوسته می‌کنند؛ سعی کنید تا حد ممکن از تماس مستقیم و مکرر با مواد شیمیایی خودداری کنید و یا حتما از دستکش استفاده کنید.

خوداری از جویدن یا کندن گوشه های ناخن : اگر پوست دچار شکستگی شد باید با ناخنگیر پوست های بلند شده و ریش ریش شده را بچینند تا افزایش پیدا نکند و آزاردهنده نباشد. همچنین افراد باید از جویدن ناخن یا کندن پوست گوشه های ناخن که سبب مرطوب شدن و خشک شدن متوالی پوست اطراف ناخن می شود اجتناب کنن.

استفاده از آبلیمو یا زرده تخم مرغ : یکی از راه های درمان این مسئله، استفاده از آبلیمو یا زرده تخم مرغ است. شما می توانید برای درمان این معضل یک شب درمیان، سرانگشتان خود را در ظرف آبلیمو یا ظرف زرده تخم مرغ وارد کرده و اجازه دهید برای مدتی ناخن ها در مایع باقی بمانند. به این ترتیب پس از گذشت چند روز، مشکل پوسته پوسته شدن ناخن و شیارهای به وجود آمده در لبه های ناخن درمان می شود.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com