دلایل و عوامل ایجاد عفونت مثانه چیست

دستگاه ادراری از کلیه‌ها شروع می‌شود. کلیه ها هم توسط لوله‌هایی که حالب خوانده می‌شوند به مثانه وصل می‌شوند. دستگاه ادراری به پیشابراه ختم می‌شود که لوله کوتاهی است که ادرار را به خارج از بدن می‌برد. وقتی باکتری‌های موجود در روده‌ها، از راه رکتوم به پیشابراه برسند و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شوند، عفونت به وجود می‌آید. باکتری‌ها می‌توانند مثانه را آلوده کرده و عفونت ایجاد کنند و یا بدون آنکه علامتی ایجاد کنند، در آنجا تکثیر یابند. عفونت ادراری در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. از هر دو زن تقریبا یک نفرشان در طول زندگی حداقل یک‌بار به عفونت ادراری مبتلا می‌شود. عده‌ی زیادی از زنان نیز به‌طور مداوم با این بیماری دست‌به‌گریبان‌اند. بد نیست بدانید یکی از فواید نوشیدن آبلیمو و عسل قبل از صبحانه، کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری است.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین عوامل ایجاد عفونت مثانه و یا عفونت ادراری خواهیم پرداخت : علت آمار بالاتر عفونت مثانه در بانوان : این به این دلیل است که زنان دارای مجرای کوتاهتر هستند و باعث می شود که مسیر باکتری برای رسیدن به مثانه آسان تر شود. مجرای ادراری زنان نیز در نزدیکی مجاری انتهای روده بزرگ و مقعد نسبت به مجرای ادرار مردان قرار دارد. این به این معنی است که فاصله ای کوتاه برای سفر باکتری ها وجود دارد.

انتقال باکتری از مدفوع : بیشتر عفونت های مثانه بوسیله ی باکتری E.Coli رخ می دهد. این باکتری به صورت معمول در روده ها وجود دارد. در صورت آغشته شدن ناحیه تناسلی به مدفوع، این باکتری ممکن است باعث عفونت در مجرای ادراری شود.

دیابت کنترل نشده : هنگامی که قند خون بالا است، قند اضافی از طریق ادرار دفع می شود. این شرایط محیطی مطلوب برای رشد بیش از اندازه باکتری ها و به طور بالقوه شرایطی که تمایلی به تجربه آن ندارید، یعنی عفونت دستگاه ادراری را فراهم می کند. البته تا زمانی که به دیابت مبتلا نباشید، علاقه شما به مصرف خوراکی های شیرین، خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش نمی دهد.

توقف در مسير جريان ادرار : هرگاه در دستگاه ادراري توقف و ركود در مسير جريان ادرار به وجود بيايد، شيوع عفونت بالا مي‌رود. مثلا تنگي مادرزادي محل اتصال كليه به حالب، تنگي محل حالب به مثانه، برگشت ادرار مثانه به كليه‌ها، تنگي مجرا و بودن جسم خارجي مثل سوند در سيستم ادراري. در اين موارد معمولا پس از قطع آنتي‌بيوتيك بلافاصله عفونت عود مي‌كند.

عادات بد بهداشتی : از عوامل موثر ديگر در ايجاد عفونت ادراري عادات بد بهداشتي در زنان است. مثلا وقتي كه به دستشويي مي‌روند و آب را با فشار به خود مي‌گيرند و يا براي خشك كردن خود، دستمال كاغذي را با فشار به بدنشان مي‌كشند، باعث انتقال ميكروب‌هاي اين نواحي به داخل مجراي ادرار مي‌شوند.

سیستم ایمنی ضعیف : در هر فردي كه به هر علتي سيستم ايمني بدنش تضعيف شده باشد، عامل مساعدكننده‌اي براي رشد ميكروب‌ها و ايجاد عفونت وجود دارد. دیابت و سایر بیماری ها می توانند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه خطر عفونت های ادراری می شود.

کم آبی بدن : مصرف آب فراوان نه تنها تشنگی را برطرف می کند، بلکه احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را نیز به ویژه در ماه های گرم تابستان، زمانی که بسیاری از ما به میزان کافی آب مصرف نمی کنیم را کاهش می دهد. با نوشیدن آب فراوان به تخلیه باکتری هایی از بدن کمک می کنید که می توانند موجب عفونت دستگاه ادراری شوند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com