دلایل سفید شدن زودرس موی سر افراد چیست

سفید شدن موی سریک متخصص پوست و مو و زیبایی گفت: پیدایش تارهای سپیدی از مو در سر برخی از دخترها و پسرها معمولا از سنین ۱۴ سالگی آغاز می شود و حتی در سنین پایین‌تر هم در بعضی دیده می شود که به صورت تک تک در بین موها و یا به طور وسیع‌تری در یک یا چند قسمت به وجود می آید. با افزایش سن یا به صورت ارثی، مو به‌طور طبیعی سفید می‌شود اما گاهی عامل سفیدشدن موها مسایل غیرطبیعی است. در درجه اول علت سفیدی موی زودرس در جوانان عامل وراثت، ژنتیک و در مراحل بعدی استرس و کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند زینک، سلیوم و ویتامین‌های گروه ب در بدن فرد است. كمبود ويتامينB۱۲، اختلال در عملكرد تيروئيد، سيگار كشيدن و كم‌خوني از دیگر عواملي است كه مي‌تواند سفيد شدن موها را به همراه داشته باشد. اگر مطمئن‌ هستيد كه سفيد شدن موهاي‌تان قبل از۳۰ سالگي به دليل وراثت و فاكتورهاي ژنتيك نيست مي‌توانيد به نسخه درمانگران طب سنتي عمل كنيد و با ساده‌ترين شيوه‌ها با سفيدي تارهاي موي خود مبارزه كنيد. در گذشته سفيد شدن مو يكي از ويژگي هاي ارثي محسوب ميشد. گروهي نيز اين رخداد را در نتيجه افزايش سلولهاي مفيد خون توجيه ميكردند، اما امروزه اين عقايد و ديدگاه هاي مشابه آن به كلي رد شده اند. با اين حال هنوز هم بسياري از متخصصان پوست و مو نقش وراثت را در اين رخداد مقدم ميدادند. بطور متوسط موها از سن ۳۵سالگي شروع به سفيد شدن ميكند و موهاي ريش و سبيل زودتر از موي سر سفيد ميشوند و معمولا از ناحيه شقيقه شروع شده به سمت فرق سر پيشرفت ميكند و راهي براي پيشگيري از سفيد شدن در ميانسالان وجود ندارد اما هميشه سفيد شدن مو به دليل بالا رفتن سن نيست و بسياري از شرايط ديگر نيز موها را سفيد ميكنند.

برخی از دلایل این سفید شدن را میتوان اینگونه بیان کرد : كمبود ويتامينها : بسياري از بيماريها نيز ميتواند روند سفيد شدن موها را تسريع كند. كمبود ويتامينهاي B ، بخصوص اسيدپانتوتنيك و ويتامين ۱۲ B يكي ازاين موارد است. بيماري تيروئيد، بيماريهاي سيستم ايمني، كمخوني، رژيمهاي سخت و طولاني مدت، بيماريها و افزايش گلبولهاي سفيد خون نيز باعث سفيدي زودهنگام و بيش از حد موها ميشود. در كنار اين مساله بايد به استعمال دخانيات نيز اشاره كرد. سيگار كشيدن نيز موها را سفيد ميكند. تحقيقات نشان داده، سرعت سفيد شدن مو در سيگاريها، چهار برابر افراد غيرسيگاري است. شايد علت اين امر، كاهش رسيدن اكسيژن به ريشه موها باشد.سفيد شدن موي سر اگرچه بسياري از جوانان و بخصوص زنان را نگران ميكند، اما ظاهرا تا حدود زيادي از طاس شدن سر آنان جلوگيري ميكند.

تاثیر استرس بر سفید شدن مو : استرس دائمی می تواند باعث زودتر خاکستری شدن موهایتان شود. اگرچه ارتباط مستقیمی بین این دو وجود ندارد، ولی استرس، سطح کورتیزول را افزایش می دهد، در نتیجه رادیکال های آزاد اکسیژن بیشتری رها شده که می توانند به فولیکول های مو و سلولهایی که رنگدانه موها را می سازند، آسیب برسانند. بدیهی است که باید دنبال راهی برای کاهش استرس خود باشید تا به موهایتان کمک کنید. متاسفانه، نمی توانید رنگ موهایی که خاکستری شده اند را برگردانید، ولی می توانید با اصلاح مواردی که در این مقاله آمده جلوی سفید شدن تمام موهایتان را بگیرید (البته اگر دلیلش ژنتیکی نیست). اگر سبک زندگی تان را تغییر دادید و هنوز هم موهایتان در حال خاکستری شدن بود، دو گزینه دارید، آن را بپذیرید و از ظاهر جدیدتان لذت ببرید یا با آن بمیرید. به هر حال خودتان باشید و از زندگی لذت ببرید.

تاثیر سیگار کشیدن بر سفید شدن مو : البته، سیگار کشیدن هم در سفید شدن زودرس موها دخیل است. این یکی ممکن است با کمبود مواد مغذی به خاطر سیگار کشیدن مرتب باشد، یا سایر انتخاب های ضعیف سلامت و سبک زندگی. شاید هم به دلیلی رادیکال های اکسیژن آزاد باشد که سیگار کشیدن، آسیب بیشتری به فولیکول های مو می رساند و باعث سفید شدن زودرس موها می شود. بنابراین به طور طبیعی، ترک سیگار می تواند به شما کمک کند.

تحول در هورمون ها : یک نگاهی به عکس های ده سال پیش تان بیاندازید. متوجه خواهید شد که موهایتان همان موهای سابق نیست. دلیل آن هورمون های شماست. به گفته محققان هر ده سالی که از ۳۰ سالگی می گذرد، احتمال سفید شدن موها ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش می یابد. با گذشت زمان به دلیل مسائل هورمونی، بافت، حجم و رنگ موها دستخوش تغییراتی می شود. این تغییر بیشتر در سن سی سالگی مشاهده می شود. در واقع در این سن است که افراد با سفیدی موها مواجه شده و از مشکلات اشاره شده شکایت می کنند. اما در عین حال خانم هایی هستند که در پنجاه سالگی و در دوره یائسگی، موی سفید ندارند. محققان همیشه به دنبال این بوده اند که هورمون ها (استروژن، پروژسترون، کورتیزول و غیره) دقیقا با چه مکانیسمی روی سفید شدن موها تاثیر می گذارند. اما آنچه روشن است اینکه سه عامل ژنتیک، محیط زیست و تغییرات هورمونی تاثیر زیادی در سفیدشدن موها دارند.

آلودگی محیطی : امان از آلودگی محیط زیست. محققان بر این عقیده هستند آلاینده ها و سمومی که در محیط زندگی ما وجود دارند، عاملی برای سفید شدن زودهنگام موها محسوب می شوند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد عوامل شیمیایی باعث تولید رادیکال های آزاد یا استرس اکسیداتیو می شود که به تولید ملانین (رنگدانه مو) و سلامت موها آسیب می زنند. در این صورت نیز به محض آنکه موها و موهای زاید از فولیکول خارج می شوند از بین می روند. در واقع اتفاقی که در فولیکول می افتد، تاثیر مهمی در سلامت موها دارد. عوامل زیستی از اهمیت بالایی برخوردارند، اما عوامل دیگری نیز در این روند دخیل هستند که ذکر خواهند شد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com