خواص درمانی و مزایای جادویی گردو را بشناسیم

خواص گردوگردو، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد. گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ ها و مواد معدنی است.مهمترین گردو های موجود دردنیا معروف به گردوی ایرانی است، زیرا ابتدا از ایران به خاور میانه و از آنجا به یونان و روم و سپس به انگلستان و بعد به آمریکا برده شده است. گردو از جمله مواد مغذی است که به دلیل طبیعت گرم آن از دوران کهن در تغذیه بسیار مورد توجه بوده اما تحقیقات درباره این ماده مغذی کهن همچنان ادامه دارد .مقدار فسفر موجود در آن با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند. گردو خون ساز و تصفیه کننده خون، درمان کننده بیماری های ریوی ومسکن دل پیچه است مربای گردو، ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند، خوردن آن از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و خوردن آن با انجیر و موز مقوی حواس و مغز است .

چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند. در اغلب اوقات گردو را به عنوان یک میان وعده استفاده می کنند. گردو در خورش ها، دسرها، کیک ها و به همراه نان و پنیر در صبحانه مصرف می شود. همچنین از این مغز، برای تهیه ی روغن گردو استفاده می شود که قیمت بالایی نیز دارد. ۳۰ نوع مختلف کشت گردو وجود دارد. سه نوع متداول آنکه برای اهداف تجاری تولید می‌شوند گردوی انگلیسی یا ایرانی، گردوی سیاه و گردوی سفید یا باترنات است. گردو در ایران، امریکا، رومانی، فرانسه، ترکیه و چین کشت می‌شود. بعد از کشت، حدوداً چهار سال طول می‌کشد تا این گیاه اولین محصول خود را به بار بنشیند.طی هر فصل، میوه‌ها تا مرداد ماه که پوسته ضخیم سبز رنگ شروع به شکسته شدن و نشان دادن پوسته قهوه‌ای کمرنگ داخلی می‌کند، برای برداشت آماده می‌شوند. گردو‌ها شکلی تقریباً کروی و ۱۵-۱۰ گرم وزن دارند.

حال در اینجا به توضیح برخی از مزایای گردو خواهیم پرداخت : خواص ضد پیری گردو : گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند.باید بدانید که مصرف ۲۵ گرم گردوی تازه حدود ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین E را تأمین می‌کند. حتماً هم می‌دانید که ویتامین E ویتامین جوانی است. یعنی چین و چروک را از پوست دور می‌کند. علاوه بر این گردو حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می‌باشد که اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند و باعث پیری آن‌ها می‌شوند.

مصرف گردو در کاهش وزن : در یکی از مطالعات در مورد تاثیر گردو بر کاهش وزن به مقایسه دو گروه افراد شرکت‌کننده، یک گروه دریافت‌کننده گردو و گروه دوم بدون مصرف گردو پرداخته است. هر دو گروه رژیم کم چربی داشتند و روزانه کالری یکسانی دریافت می‌کردند. در ۶ شش ماه اول پیگیری مطالعه هر دو گروه میزان مشابهی وزن کم کردند اما با طولانی شدن پیگیری در شش ماه دوم مطالعه شرکت‌کنندگان مصرف‌کننده گردو در ادامه کاهش وزن و چربی بدن خود موفق‌تر بودند در حالی که گروه دوم با اینکه رژیم‌شان را ادامه می‌دادند، به ایست وزنی رسیده بودند.

تقویت حافظه و مغز : خوردن روزانه گردو خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. دانشمندان می گویند ویتامین E و فلافانید های موجود در گردو برای سلامت مغز مفید هستند که باعث نابودی رادیکال های آزاد در مغز شده و از آلزایمر جلوگیری می کنند، گردو همچنین برای تقویت حافظه نیز مفید می باشد.

سیستم داخلی بدن را پاکسازی می‌کند : گرود جاروبرقی سیستم داخلی بدن شما است چون به معنای دقیق کلمه سیستم گوارشی را از انگل‌های بی‌شمار پاک می‌کند. به عنوان یک خوراکی برگزیده به خاطر محتوای مواد مغذی‌اش، این خوراکی مختصر برای سلامت قلب و کاهش وزن نیز مفید است. من موکدا آن را خوراکی مختصر می‌نامم چون گردو را باید هر روز و به مقدار کم مصرف کرد. به واقع اگر می‌خواهید از آلرژی‌ها یا ناراحتی‌های پیش‌بینی نشده پیشگیری کنید، میانه‌روی کلید استفاده از این نیروگاه مواد مغذی است.

استرس و افسردگی : گردو منبع غنی فیبر، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب اشباع نشده به ویژه اسید آلفا لینولنیک، اسید چرب امگا ۳ بوده و مصرف روزانه گردو به عنوان درمان طبیعی برای استرس و افسردگی محسوب می شود. علاوه بر این مصرف گردو می تواند بی خوابی را درمان کند و باعث بهبود خواب در افراد شود.

مفید برای درمان سنگ کیسه‌ی صفرا : بر اساس مطالعه‌ی دیگری در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، مصرف زیاد آجیل با کاهش خطر کوله‌سیستکتومی (زهره‌برداری) عملی که طی آن کیسه‌ی صفرا را بر می‌دارند مرتبط است. در بیش از یک میلیون آدم که در طول ۲۰ سال ثبت شده است، زنانی که بیش از ۱۴۱ گرم آجیل در هفته مصرف می‌کنند به طرز چشمگیری از زنانی که کمتر از ۲۸ گرم آجیل در هفته مصرف می‌کنند خطر پایین‌تری برای کوله‌سیستکتومی دارند.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com