بهترین شیوه ایجاد انگیزه برای مطالعه در کودکان چیست

مطالعه و یادگیری کودکان و نوجوانان، موضوع مهمی است که به صورت مستقیم بر آینده آن ها تاثیر می گذارد. شاید آن ها در این سنین اهمیت این موضوع را درک نکنند، اما آگاهی والدین از این موضوع، این مساله را به یکی از دغدغه های مهم آن ها تبدیل کرده است. همه والدین دوست دارند که فرزندان درس خوانی داشته باشند، ولی گاهی اوقات با مقاومت فرزندانشان رو به رو می شوند. اغلب دانش‌آموزان خوب از بدو تولد یادگیرنده‌های خوبی نبوده‌اند، بلکه به مرور زمان و با شکل‌گیری شخصیت خود به موفقیت رسیده‌اند. بله شخصیت فردی، همان چیزی است که نقش اصلی را در تمایل کودک به یادگیری و وضعیت کلی تحصیلی او ایفا می‌کند. پدر و مادرها اغلب، باورِ نادرست و خنده‌داری داریم که فرزندان‌مان به حرف‌های ما توجه نمی‌کنند مگر آنکه گوش‌شان را بپیچانیم. ولی واقعیت این است که تلاش‌های شما برای ایجاد انگیزه در فرزند‌تان، احتمالا نتیجه‌ی منفی دارند. شما نمی‌توانید فرزندتان را مجبور کنید که به درس خواندن اهمیت بدهد، فقط به این دلیل که برای شما مهم است، و ممکن است با این کار مانع از ایجاد انگیزه در او بشوید. بدتر از همه این است که فشار و تلاش برای ایجاد انگیزه در کودک، معمولا تبدیل به جنگِ قدرت می‌شود.

در اینجا به بیان برخی از بهترین شیوه ایجاد انگیزه برای مطالعه در کودکان خواهیم پرداخت : محیط مساعدی ایجاد کنید : صدای تلویزیون و موسیقی را قطع کنید. به اعضای خانواده بگویید به آرامی صحبت کنند و از هر عاملی که در طول درس خواندن حواس کودکتان را پرت می کند، اجتناب کنید. دامنه توجه کودکان بسیار کوتاه است و حواسشان به راحتی پرت می شود.     مداد او را تیز نگه دارید و یک پاک کن تمیز، خط کش و دفترچه یادداشت برای او فراهم کنید. در غیر این صورت او با تیز کردن مداد و گشتن دنبال وسایلش وقت می گذراند. به هم ریختگی روی میز مطالعه را به حداقل برسانید و از نور مطلوب اطمینان حاصل کنید.

انتقاد و سرزنش : اگر کودک به تحصيل توجه ندارد، اما والدين مدام او را به خاطر اين کار سرزنش مي‌کنند. مثلا به او مي‌گويند که او در آينده به هيچ جايي نخواهد رسيد و کسي نخواهد شد. اين برخوردها نه تنها انگيزه او تحريک نخواهد کرد، بلکه روحيه و اشتياق او را خراب مي‌کند.

الهام‌بخش بودن : تنها راهِ انگیزه دادن، تلاش نکردن برای انگیزه دادن است. به جای آن، سعی کنید برای کودک‌تان الهام‌بخش باشید. چطور باید این کار را انجام بدهید؟ کافی است که الهام‌بخش باشید. از خودتان بپرسید که آیا رفتارهای‌تان الهام‌بخش است یا کنترل‌کننده؟ بدانید که اگر رفتار شما کنترل‌کننده باشد، فرزندتان سعی می‌کند تا کارهایی غیر از آنچه شما می‌خواهید انجام بدهد. به کسی که در زندگی شما الهام‌بخش بوده فکر کنید و سعی کنید مانند او باشید. فراموش نکنید که اگر به فرزندتان فشار بیاورید، تنها انگیزه‌ای که در او ایجاد می‌کنید، انگیزه‌ی مقاومت کردن در برابر شماست.

استفاده از ابزار های مناسب : همه ی وسایل مورد نیاز در مدرسه در خانه نیز باید مورد استفاده قرار گیرند قبل از شروع به درس خواندن، مطمین شوید که تمام وسایل مورد نیاز در دسترس تان هستند ، ب ه عنوان مثال ، کتاب ها ، ماژیک ، نمودار و لوازم نوشتن. اگر لوازم در دسترس نباشند ، در حین مطالعه مجبور به بلند شدن و آوردن آن ها میشوید که قطعا موجب اختلال در مطالعه خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که تمام ابزار لازم به راحتی در دسترس هستتند.

شیوه درس خواندن گروهی : نباید قدرت درس خواندن به صورت گروهی را نادیده بگیرید. اگر کودکان به صورت گروهی درس بخوانند، باعث می‌شود با مطالب درگیر شوند و برای یکدیگر توضیح دهند. این کار انگیزه‌ی آن‌ها را برای درس خواندن زیاد می‌کند و تسلط آن‌ها را روی مطالب بالا می‌برد، کودکانی که تمایل ندارند تنهایی درس بخوانند این روش بسیار موثر است. همچنین درس خواندن به صورت گروهی می‌تواند باعث پیدا کردن دوستان جدید نیز شود و مهارت‌های اجتماعی کودک تقویت شود.

اهمیت به نقاط قوت وی : اغلب پدر و مادرها در حالی‌که فراموش می‌کنند نقاط قوت فرزندشان را بشناسند، روی نمرات بد او تمرکز می‌کنند. زبان، هنرهای تجسمی، جغرافی، ورزش و…، هیچ درسی نباید بی‌ارزش شمرده شود. همچنین می‌توان از طریق دروسی که فرزندتان بر آنها تسلط دارد، او را به سمت دروسی که در آنها مشکل دارد سوق دهید؛ علاقه او به هنرهای تجسمی فرصتی است تا او را به تاریخ علاقه‌مند کنید. علاقه او به ورزش باعث می‌شود تا در مورد نیرو، زمان و فاصله با او صحبت کنید و اهمیت ریاضی را به او نشان دهید.

آموزش روش های مختلف یادگیری : هر کودکی سبک یادگیری مربوط به خودش را دارد.بعضی در یک سبک قوی تر هستند و بعضی ها هم ازترکیب چندین سبک استفاده میکنند و از سبک خاصی استفاده نمی کنند.نمی توان گفت یک سبک یادگیری خاص درست است یا غلط و نسبت به هر کودک متفاوت است.به کودک خود کمک کنید تا سبک یادگیری خود را بیابد و میزان یادگیری او را بهبود ببخشید.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com