بهترین روش ها جهت جلوگیری از ابتلا به نقرس چیست

نقرس یک نوع آرتریت یا التهاب مفصل است که می تواند در قسمت های مختلف بدن مانند گوش، مفاصل کوچک در دست، مچ دست و پا و زانو بروز می کند. علائم این بیماری اغلب به صورت درد حاد، تورم، حساسیت به لمس شدید و التهاب در مفاصل دیده می شود. علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما مقدار بالای اسید اوریک در بدن یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری محسوب می شود. اما برخی علل مانند ژنتیک، عدم فعالیت بدنی، مصرف بیش از حد پروتئین مانند گوشت و استرس بیش از حد برای ابتلا به این بیماری ذکر شده اند. اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد که بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ظاهر می شود.

در اینجا به بیان برخی از روش ها جهت جلوگیری از ابتلا به نقرس خواهیم پرداخت : بسیاری بر این عقیده اند که پیشگیری بهتر از درمان است. این موضوع درباره نقرس هم صدق می کند و می توانید با رعایت نکاتی ساده در سبک زندگی، از ابتلا به آن پیشگیری کنید. چاقی و وجود توده های بزرگ چربی در بدن، احتمال حمله نقرسی به مفاصل را بیشتر می کند. بنابراین لازم است یک برنامه غذایی صحیح و مناسب داشته باشید :

مصرف سبزیجات : یکی از بخش‌های مهم در درمان نقرس، داشتن رژیم غذایی است که برای تنظیم میزان اسید اوریک خون در بدن بسیار مهم است. زیرا مقادیر زیاد اوریک اسید سبب تشکیل شدن کریستال‌هایی می‌شود که منجر به درد، التهاب و حمله نقرسی می‌شود. مرسوم است تا در رژیم‌های غذایی برای نقرس، به آنچه نباید خورد مثل غذا‌هایی با درصد بالای پیورین و نیتروژن و یا دارای ترکیباتی که به اسید اوریک تبدیل می‌شوند، دقت شود. اما با گسترش تحقیقات در این زمینه، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن غذا‌های مناسب هم نقش مهمی در کنترل میزان اسید اوریک و کاهش درد ناشی از حمله نقرسی دارد.

خوردن حداقلی گوشت قرمز و حبوبات : بیماران مبتلا به نقرس بیشتر باید از گوشت‌های سفید مانند مرغ، ماهی و شتر مرغ استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز و حبوبات را به حداقل برسانند. اولین مشکل در بیماران نقرسی این است که اسید اوریک باعث حملات مکرر می‌شود و به مفاصل بدن آسیب می‌رساند. دومین مشکل هم این است که اسید اوریک در قسمت‌هایی از بدن رسوب می‌کند و سنگ کلیه می‌سازد و به بافت کلیه آسیب می‌رساند که در نهایت باعث نارسایی کلیه می‌شود. رسوب اسید اوریک در هر جا از بدن می‌تواند عارضه بدهد، به طوری که در بعضی مواقع شکل دست و مفاصل بیماران به هم می‌ریزد و این بیماری تغییر شکل مفصلی ایجاد می‌کند و در پرده جنب ریه هم می‌تواند موجب مشکلات تنفسی شود.

دیگر مشکلات سلامتی و کلیوی : نارسایی کلیه و دیگر مشکلات کلیوی می تواند جلوی دفع اوریک اسید را از خون گرفته و به نقرس منجر شود. فشار خون بالا، دیابت و کم کاری تیروئید نیز با این بیماری ارتباط دارند.

خوردن آناناس : آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که باعث کاهش درد و التهاب‌های ناشی از حملات نقرس می‌شود. توجه داشته باشید میزان بروملین موجود در آناناس متناسب با رسیدگی و مدت زمان برخورداری از آفتاب در میوه متفاوت است. توصیه می‌کنیم در حین حمله‌ی نقرس روزانه نصف فنجان آناناس میل کنید. تجمع بروملین در ساقه‌ی میوه بیشتر است. البته می‌توانید از مکمل بروملین نیز استفاده کنید. توصیه می‌کنیم با پزشک مشورت کرده و اگر لازم بود مکمل میل کنید. این مکمل‌ها معمولاً روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم و دو مرتبه در روز (بین غذا) مصرف می‌شوند.

نوشیدنی های مناسب : آب به عنوان ماده ی اصلی مورد نیاز برای حیات شناخته می شود، اما مصرف به اندازه آن می تواند به حفظ سلامتی بدن و پوست شما کمک کند. پزشکان مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب را توصیه می کنند. برخی از عصاره های گیاهی نیز در درمان نقرس موثرند. تحقیقات علمی نشان داده که عصاره هایی مانند گیلاس، کرفس و ریشه زردچوبه، قابلیت ترمیم و انعطاف مناسبی به مفصل ها می بخشد.

لیمو و سیب زمینی و مرغ سرخ‌کرده : هرچند که گوشت برای افراد مبتلا به نقرس یک غذای مضر است، همیشه نمی‌توان از آن پرهیز کرد و به خصوص زمانی که برای یک گروه آشپزی می‌کنید. اما می‌توان در عوض گوشت قرمز از گوشت مرغ و اردک استفاده کرد که پیورین کمتری دارند. این دستور العمل ساده، ادویه‌های مرغ سرخ‌کرده و سیب‌زمینی را تقویت می‌کند. سبزیجات پخته شده کنار این غذا طعم خوبی به آن می‌دهد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com