بهترین روش های ترک سیگار چیست

همه افراد از کوچک تا بزرگ در مورد سیگار و ضررهای آن کم و بیش آگاهی دارند هرچند در این میان بعضی از افراد سیگاری بر این نظر هستند که سیگار دارای فوایدی است و از افراد غیرسیگاری سالم تر هستند،  غافل از اینکه که سیگار نه به صورت فوری بلکه به صورت حرفه ای و به مرور زمان، بدون آن که حتی خود فرد بداند چه بلایی بر سرش آمده او را از پا انداخته و در تله وحشتناک خود گرفتار خواهد کرد. یک فرد غیر سیگاری با استشمام بوی سیگار دچار حالت سرگیجه و تهوع  می شود یعنی فرد سیگاری نه تنها به بدن خود بلکه به افراد اطرافش زیان می رساند. ترک سیگار ،یک رویداد منحصر به فرد است که در یک روز رخ می دهد که در دوره ترک آن، شما سلامت خود و کیفیت و طول عمر خود، و همچنین زندگی کسانی که در اطراف شما هستند، را بهبود خواهید بخشید. برای ترک سیگار، شما نه تنها نیاز به تغییر رفتار و مقابله با علائم ترک نیکوتین دارید، بلکه باید راه های دیگری برای مدیریت حالات خود پیدا کنید با برنامه ی مناسب، می توانید از اعتیاد نیکوتین آزاد شوید و عادت خوبی را شروع کنید.

در اینجا به بیان برخی از بهترین روش ها جهت ترک سیگار خواهیم پرداخت : تعیین تاریخ بر اساس تقویم : تاریخ ترک خود را انتخاب کنید، و آماده باشید تا در آن روز سیگار نکشید چند راه برای جلوگیری از سیگار وجود دارد، اما در نهایت، شما باید تصمیم بگیرید، که آیا می خواهید:بطور ناگهانی ترک کنید و یا تا زمان ترک خود، سیگار بکشید و سپس توقف کنید؟ ترک تدریجی باشد، و کاهش مصرف سیگار خود را به آرامی تا تاریخ ترک خود ادامه داده و سپس متوقف کنید؟ تحقیقاتی که در مقایسه با ترک ساده تر سیگار ،با کاهش مصرف سیگار مقایسه می شود، نشان می دهد که هیچ کدام از این موارد از سایرین سرعت ترک را افزایش نمی دهد، بنابراین بهترین روش مناسب خود را انتخاب کنید.

مشغول کردن دهان : در مواقعی که بی قرار هستید و استرس دارید برای فرار از سیگار، با ذرت بو داده ساده و بدون کره، سبزیجاتی مفید مانند هویج و کرفس و آدامس های بدون شکر خود را مشغول کنید که یکی دیگر از روش های طبیعی ترک سیگار است.

مراجعه کردن به یک متخصص یا مشاور : این روش جزو بهترین روش ترک سیگار است. متخصص به شما کمک خواهد کرد تا عوامل و محرک هایی که در ایجاد وسوسه و جذب شما به سمت سیگار موثر هستند را شناسایی و از آن ها دوری کنید. این روش رفتار درمانی نام دارد. رفتار درمانی تغییراتی را در رفتار و اندیشه شما نسبت به سیگار ایجاد خواهد کرد.

خرید بسته های سیگار را قطع کنید : به جای خرید یک بسته کامل سیگار، شروع به خرید نخی کنید. هر دفعه فقط دو یا سه نخ سیگار همراه خود داشته باشید. نهایتا متوجه می‌شوید، حتی اگر بخواهید سیگار بکشید، همین الان چیزی در دسترس ندارید. همین امر کمک می‌کند تا به تدریج سیگار را کم و در نهایت ترک کنید.

شمارش مبلغی که خرج سیگار میکردید : تمام پول‌هایی که صرف خرید سیگار می‌نمودید را در ظرف شیشه‌ایی بزرگ بریزید. بدین ترتیب عینا مشاهده می‌کنید که چقدر پول هدر می‌دادید. این پول‌های جمع شده را به رویایی که همواره در سر می‌پروراندید اختصاص دهید، اما هیچ‌گاه فکر نکنید من که توان مالی‌اش را دارم پس سیگار هم بکشم، آن پول را صرف گشت و گذار در آلاسکا کنید یا بلیط درجه‌ی یک برای دیدار با دوستان دانشکده تهیه کنید.

تغییر در عادات رفتاری خود : می توانید با مختصر تغییراتی در عادات رفتاری خود به مبارزه با سیگار بروید. هنگام صبحانه روی صندلی دیگری بنشینید یا از مسیری دیگری به محل کار خود بروید. چنانچه پس از اتمام کار نوشیدنی و سیگار مصرف می‌نمودید، به سراغ نوشیدنی هم نروید و به جای آن قدم بزنید. چنانچه صرف قهوه‌ی روزانه با سیگار همراه بود، به جای قهوه چای بنوشید.

به یاد داشته باشید که پس از ترک کردن، تنها دو دلیل خوب برای سیگار کشیدن وجود خواهد داشت.  یکی اینکه می خواهید به مقدار سابق سیگار بکشید و این کار را ادامه دهید تا سیگار شما را ناتوان کند و از بین ببرد. یا اینکه واقعا احساس کردن علائم ترک را دوست داشته اید و می خواهید دوباره آنرا تجربه کنید. اگر هیچ یک از این دو گزینه برایتان خوشایند نیست، هرگز پک دیگری نزنید.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com