بهترین روش جهت آرام کردن ذهن چیست

روش هایی برای آرام شدن ذهن وجود دارند که سخت نیست و به شما کمک می کند تا آرامش ذهن خود را بدست آورید و در در هر زمانی آماده باشید. آرامش ذهن چیزی است که همه ما برای رسیدن به آن به طریقی در تلاش هستیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که در طول روز یا وقتی که می خواهید استراحت کنید، دچار درگیری های ذهنی بی پایانی می شوید که آرامش را از شما سلب می کنند. رسیدن به آرامش ذهن و روان کار راحتی نیست چرا که درگیری ذهنی، بخشی از وجود ذاتی انسان است که نمی توان آن را به طور کامل از بین برد. اما ذهن در اختیار انسان است و می توان با انجام تکنیک ها و راهکارهایی موثر، این افکار را تا حد زیادی کنترل کرد و آرامش ذهنی را افزایش داد.

ترس، استرس و اضطراب منجر به انقباض عضلات و آسیب به جسم می شود. روش های آرام سازی، مجموعه ای از تکنیک ها هستند که در آن ها از شما خواسته می شود توجه خود را به چیزهای آرامش بخش جلب کنید و یا آگاهی خود را بر روی بدنتان افزایش دهید. به این ترتیب می توانید عضلات خود را شل و سفت کنید و بدنتان را به آرامش برسانید. این روش ها به شما کمک می کند استرس خود را کاهش دهید و با آن ها کنار بیاید تا بتوانید زندگی با کیفیت تری داشته باشد.

در اینجا به بیان برخی از روش های موثر جهت آرام کردن ذهن خواهیم پرداخت : آرام سازی عضلانی انجام دهید : در این فرایند، تمامی عضلات بدن را ابتدا منقبض کرده و سپس شل می کنید. این کار، وضعیت روحی و روانی را تغییر داده و به ذهن کمک می کند تا مانند بدن به آرامش برسد. با انقباض عضلات صورت شروع کنید؛ مانند اخم کردن، ابرو در هم کشیدن، چین دادن به پیشانی و حرکت دادن فک. سپس به هر عضله اجازه دهید تا استراحت کند. هنگامی که کار با عضلات صورت تمام شد، آرام آرام به پایین پیش رفته و این کار را با تمامی عضلات بدن انجام دهید. برای نتیجه ی بهتر از این فرایند، هر عضله را به مدت پنج الی ده ثانیه منقبض کنید.

آرام کردن ذهن با نویسندگی : نوشتن افکار خود، یکی دیگر از راه های موثر آرام شدن ذهن است. این کار سبب می شود که افکار استرسزای شما مکانی مخصوص به خود داشته و بتوانند در کنار سایر افکار موجود در مغز شما زندگی کنند. هنگامی که این افکار بیان می شوند، دیگر حالت مخربی نخواهند داشت و می توانند تنها به عنوان یک احساس گذرا درک شوند.

ذهن آگاهی : در تکنیک ذهن آگاهی، شما سعی می کنید تا برای آرام کردن و دور کردن اضطراب ها از ذهن خود، بر لحظه لحظه زندگی خود آگاهی پیدا کنید و و رابطه ای واقع گرایانه با آن برقرار کنید. در ذهن آگاهی شما از افکار، هیجان، احساسات و شناخت های خود آگاهی کامل می یابید و در پی کنترل کردن آن ها می روید. به طور مثال به هنگام غذا خوردن سعی می کنید تا تمام تمرکز شما بر غذایی باشد که می خورید تا مزه و طعم آن ها را بهترین نحو ممکن درک کنید و یا اگر در حال صحبت با شخصی هستید، تنها به او و صحبت هایش توجه کنید. با شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی می توانید بیشتر با اصول ذهن آگاهی آشنا شوید.

افزایش اعتماد به نفس : وقتی بـه صورت منظم ورزش می کنید، بیشتر احساس شایستگی و اعتماد بـه نفس خواهید کرد و این موضوع باعث افزایش سلامت ذهنی و روحی شـما میشود. سعی کنید یک ورزش روتین یا فعالیتی مثل پیاده‌روی، رقصیدن، صخره‌ نوردی یا یوگا برای خود پیدا کنید کـه ازآن لذت می برید. فعالیت‌هایي مانند پیاده‌روی یا دویدن کـه بـه صورت مکرر گروه بزرگی از عضلات را درگیر میکنند، مشخصا تاثیر خوبی در کاهش استرس دارند.

ببخشید و فراموش کنید : این روش، بهترین راه برای رسیدن شما به آرامش ذهنی است. ما اغلب به دلیل اینکه کسی به ما توهین کرده یا به ما ضرری رسانده است، احساسات ستیزگی را در قلب خود افزایش می دهیم. ما شکایت ها و گلایه ها در خود را پرورش می دهیم و نتیجه آن برای ما، تنها بی خوابی، زخم معده و افزایش فشارخون است. توهین یا صدمه ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، اما با تشدید شکایات، مدام آن را به خود یادآوری می کنیم. شما باید به سرعت این عادت بد را ترک کنید. زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که بخواهد بازیچه چنین چیزهایی شود. ببخشید و فراموش کنید؛ تنها با بخشش و فراموش کردن است که عشق شکوفا می شود.

نوشیدن مایعات گرم : نوشیدنی های گرم باعث می شوند تا تنش از بدن خارج شده و اضطراب کاهش یابد. نوشیدنی های گرمی را بنوشید که فاقد کافئین و الکل هستند؛ زیرا این مواد می توانند اضطراب و افسردگی را تحریک کنند. چای سبز شامل موادی است که اضطراب را کاهش می دهند. برای بهره مندی از فواید آرامش بخش این چای، می توان آن را داغ یا سرد نوشید. شیر گرم بنوشید. این نوشیدنی را می توان قبل از خواب نیز نوشیده و این کار به آرام شدن ذهن آشفته تان کمک می کند؛ زیرا حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است که به ترشح سروتونین بیشتر در مغز کمک می کند. شیر گرم به همراه عسل برای آرام کردن ذهن بسیار مفید است. اگر برای آرامش شدن ذهن قهوه می نوشید، سعی کنید نوعی از آن را که کافئین ندارد بنوشید تا باعث بیش فعالی نشود. از نوشیدن هر چه که بیش از اندازه شکر دارد، اجتناب کنید؛ زیرا باعث تحریک مغز شده و آرام شدن ذهن را بسیار سخت تر می سازد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com