بهترین روش تقویت حافظه چیست

شاید تا به حال برای شما نیز پیش آمده باشد که یادتان رفته باشد کلید های خود را کجا قرار داده اید یا اطلاعات مهم و آموخته شده را درست لحظه امتحان فراموش می کنید. در چنین مواقعی تنها آرزوی تان این است که کاش می توانستید کاری کنید تا قدرت حافظه تان افزایش پیدا کند. خوشبختانه، روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید قدرت حافظه خود را بهبود بخشید. تقویت حافظه ارتباط زیادی با ميزان سلامت و آمادگي ذهنی دارد. چه دانش‌آموزی باشيد كه براي کنکور یا امتحانات نهايي درس می‌خواند يا كارمندي كه می‌خواهد در شغل خود بيشترين ميزان عملکرد را داشته باشد و يا سالمندي كه با افزایش سن هنوز می‌خواهد سطح هوشياري خود را حفظ کرده یا افرايش دهد، راه‌های زيادي براي داشتن حافظه قوی و عملكرد ذهني بالا وجود دارد. آیا می‌دانستید با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری‌تان افزایش می‌یابد و در سنین پیری از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند.

در اینجا به بیان برخی از بهترین و مفیدترین راهکارها جهت تقویت قدرت حافظه خواهیم پرداخت : خندیدن : حتماً شنیدید که خنده بر هر بی‌درمان دواست. علاوه بر این خنده باعث می‌شود قسمت‌های مختلفی از مغز تحریک شوند و بدین ترتیب به شما اجازه می‌دهد که وسیع‌تر و آزادانه‌تر در مورد یک موضوع فکر کنید. خنده همچنین یک ضد استرس طبیعی است و همان‌طور که می‌دانید استرس باعث کاهش قدرت‌های مغزی می‌شود. خندیدن را فراموش نکنید به‌خصوص قبل از امتحان مهم یا نوشتن مقاله‌ی پایان‌ترم. یک تصویر پس‌زمینه‌ی بامزه روی صفحه رایانه‌ی خود داشته باشید یا جوک‌های بامزه را هنگام مطالعه دم دست خود داشته باشید و هر از چند گاه به آن‌ها سر بزنید تا خنده‌تان بگیرد.

مطالعه با صدای بلند : این کار می تواند قدرت حافظه شما را تا حد زیادی افزایش دهد. روانشناسان و مدرسان زیادی بر روی این مسئله توافق نظر دارند و به دانش آموزان خود می آموزند که مباحث جدید را با صدای بلند مطالعه کنند و سعی کنند تا اطلاعاتی را که آموختند را به دیگران نیز آموزش دهند. می‌توانید این رویکرد را در مطالعات شخصی خود نیز استفاده کنید و اطلاعات و مباحثی که آموختید را برای یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بازگو کنید و با این روش اطلاعات را در ذهن خود نیز ذخیره کنید.

برقراری روابط اجتماعی : وقتی‌که به راه‌هایي براي تقويت حافظه فكر می‌کنید آيا ذهنتان فقط سمت چيزهاي “جدي” مانند حل جدول روزنامه يا تسلط کامل روی استراتژی‌های شطرنج می‌رود؟ يا نه بيشتر سمت سرگرمی‌های نشاط‌بخش مانند گذراندن زمان با دوستانتان يا لذت بردن از يك فيلم طنز؟ اگر شما هم مانند بسياري از ما هستيد احتمالاً مورد اول درست باشد. هرچند كه مطالعات بی‌شماری حاكي از اين است كه فعالیت‌های اجتماعی و برقراری ارتباط با دوستان تأثیر زیادی در تقویت حافظه دارد.

یادگیری یک زبان دیگر : محققان به این نتیجه رسیده اند که یادگیری یک زبان جدید بر روی قدرت حافظه اثر فوق العاده زیادی دارد. تحقیقات نشان داه است افرادی که با بیشتر از دو زبان صحبت می کنند (مثلا فارسی و ترکی)، کمتر قدرت حافظه خود را در طول زندگی از دست می دهند. در ضمن هر چه قدر تعداد زبان هایی که فرد می تواند با آنها صحبت کند بیشتر باشد، کاهش حافظه کمتر است؛ برای مثال، فردی که به ۴ زبان و بیشتر می تواند صحبت کند، نسبت به فردی که به ۲ زبان صحبت می کند، پنج بار کمتر دچار مشکلات حافظه می گردد. و یا فردی که به ۳ زبان حرف می زند، نسبت به فردی که به ۲ زبان حرف می زند، سه بار کمتر دچار مشکلات فهمی می گردد.

ورزش کردن : احتمالا از همان اول که شروع به خواندن این مقاله کردید، منتظر بودید به این مورد برسید. ورزش نه تنها در سلامت جسمانی مؤثر است، بلکه موجب تقویت حافظه نیز می‌شود. فقط ۲۰ دقیقه ورزش به پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه کمک می‌کند. همچنین با ورزش می‌توانید روند تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز را سرعت ببخشید. خلاصه اینکه ورزش به یادگیری سریع‌تر و افزایش سطح هوشیاری می‌انجامد و همگی این فواید فقط با تحرک بدنی حاصل می‌شود. چنانچه از جمله افرادی هستید که به طور منظم ورزش نمی‌کنید و از اینکه مغزتان را از فواید ورزش محروم کرده‌اید، احساس گناه می‌کنید، توصیه می‌کنیم از برنامه‌های ورزشی پرورش مغز نظیر Exercise Bliss غافل نشوید. با دنبال کردن آموزش‌هایی که در برنامه‌ی Exercise Bliss ارائه می‌شود، می‌توانید ورزش کردن را به راحتی آب خوردن به یک عادت دلپذیر تبدیل کنید.

استراحت کافی : آیا تا بحال توجه کرده اید بخاطر آوردن چیزی در پایان روز سخت تر است ؟ یااینکه اگر۳ یا ۴ساعت خوابیده باشید به سادگی نمی توانید چیزی را به یاد آورید چون مغز هم مثل سایر اندام ها نیاز به استراحت دارد پس به این مسئله بیش از پیش اهمیت دهید.

نداشتن استرس : آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که به آشپزخانه بروید و از خودتان بپرسید که چرا من اینجا هستم و چه کاری می خواستم انجام دهم؟ این یکی از مشکلات رایج حافظه می باشد که از استرس منشا می گیرد. هنگامی که شما استرس دارید، هورمون کورتیزول در مغز افزایش می یابد و حافظه کوتاه مدت را از بین می برد. پس بهتر است به مغزتان آموزش دهید که در صورت مواجهه با استرس و عصبانیت، بهتر عمل کند. مدیتیشن و تنفس عمیق باعث دوری از استرس و آرامش فرد می گردد.

منبع و ماخذ : pishrotebpersia.com